Bukefalos 28 år!

Sadelslitage/ mörkare fält under säte...

S

Sasse_

Köpte en begagnad ljus sadel för några månader sedan, den var riktigt fin. Men nu efter att jag använt den i några månader har den tyvärr fått mörkare fält där benen ligger an...

Vad beror detta på? (Den var ju begagnad och välanvänd innan och inte så).

Hur gör man för att få bort det? (Jag har provat att tvätta med vanlig sadeltvål, men det verkar inte göra någon skillnad :( ).
 
Sv: Sadelslitage/ mörkare fält under säte...

Färgen blir nog kvar så det är bara att dra ett djupt andetag, resignera o gilla läget ( o vara glad!)
 
Sv: Sadelslitage/ mörkare fält under säte...

Färgen blir nog kvar så det är bara att dra ett djupt andetag, resignera o gilla läget ( o vara glad!)

Hmmm... Va trisst! Varför blir det så då? Den hade ju närmare 10 år på nacken sadeln när jag köpte den och så blev det så efter bara några månader med mig i... :cry: (Jag har funderat på om byxorna färgar, men tror faktiskt inte det heller... De är så urtvättade de jag rider i).
 
Sv: Sadelslitage/ mörkare fält under säte...

Låter härligt,så ska väl en sadel se ut som e använd.Om d e färg eller naturlig nötning på lädret vet jag inte men så blir d väl på ljusa sadlar.
Konstigt att den inte hade mörkare partier innan,kan inte vart mycke använd.
 
Sv: Sadelslitage/ mörkare fält under säte...

Låter härligt,så ska väl en sadel se ut som e använd.Om d e färg eller naturlig nötning på lädret vet jag inte men så blir d väl på ljusa sadlar.
Konstigt att den inte hade mörkare partier innan,kan inte vart mycke använd.

Hmmm... funderat på det jag också, den var nog inte mycket använd! För den var rätt fin och hade ju inga mörkare partier... Den var inte ens inoljad på insidan av fendrar och så...

Men jag tycker faktiskt det är lite trisst att den fått mörkare nötning där mina ben ligger (syns ju iofs. inte när man sitter i sadeln men ändå.)

Men undrar ändå om det inte finns någon mirakel kur som kan ta bort mörkare fälten efter mina ben?
 
Sv: Sadelslitage/ mörkare fält under säte...

Färgen blir nog kvar så det är bara att dra ett djupt andetag, resignera o gilla läget ( o vara glad!)
 
Sv: Sadelslitage/ mörkare fält under säte...

Jag tycker också att naturlig nötning gör det nästan snyggare, men om du absolut vill ha hela sadeln i samma färg får du väl göra den mörkare. Om man smörjer naturläder mörknar det.
 
Sv: Sadelslitage/ mörkare fält under säte...

Jag tycker också att naturlig nötning gör det nästan snyggare, men om du absolut vill ha hela sadeln i samma färg får du väl göra den mörkare. Om man smörjer naturläder mörknar det.

Jo, då den var inoljad när den kom och begagnad så den hade mörknat en del redan... (kanske därför inte nötningen syntes och istället börjar framträda nu? :idea:) Ja ja... jag får helt enkelt olja den då, när jag vill ha den fin, var bara lite rädd att olja in skiten om det var skit som kunde fås bort på någon vis! ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 555
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Katt Hejsan! Jag har en katt som beter sig väldigt konstigt på kvällarna och nätterna. Merida är en 2 årig ragdoll som bott hos mig hela...
Svar
8
· Visningar
2 387
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 694
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp