Bukefalos 28 år!

sadelstorlekar

L

lotta_k87

har funderingar kring sadelstorlekar. sadelprovaren var här igår och provade en stübben på min häst. den var 31" och 17" på säte. den satt perfekt. jag frågade om det finns någon liknande sadel som skulle kunna passa min häst(eftersom jag vill ha lite att välja mellan). han sa appaloosa, men han hade ingen med som han kunde prova... troligtvis stl. 34" men jag minns inte riktigt. är stübbens 31" och appaloosas 34" ungefär lika stora? vet nån? tacksam för svar. :bow:
 
Båda benämns som normal bom, men eftersom det skiljer mellan olika märken i form osv så kan man inte säga att de är lika.

Olika tillverkare kan ha olika uppfattning om hur normalhästen ser ut också.
 
Tycker det låter lite mysko att en Stübben & en Appaloosa skulle passa perfekt på samma häst..
Stübben är kända för att passa rakryggade hästar medan Appaloosa (Prestige) passar mer svankiga hästar, pga bommens utformning..
Sadlar som kan passa raka hästar är bla Albion, Passier, Globus & så Stübben då..
 
Håller inte riktigt med. Har en rakryggad häst och Stübben ligger förfärligt medan Apploosa ligger helt ok. Nu har jag iofs bara testat begagnade Stübben med några år på nacken, kanske har de ändrats.

Har själv letat i förbannelse efter en hoppsadel som passar min rakryggade, plana, VIDA häst med ändock en normal manke. Verkar omöjligt. Appaloosa är dock de som legat bäst hittills men inte perfekt nog för att läga 8-10000 kr på.
 
Har svårt att tro att Prestige (eller Appaloosa som dom het tidigare) kan ligga bra på din häst om den är rak, dom är väldigt svängda i bommen och glappar bak om inte hästen har svanktendens. Dock så verkar dom inte skada hästryggen på trots av att dom lättar bak, vilket är ganska konstigt, men givetvis bra.
 
Inte vet jag om min pålla är \"tvärsöver\"

men hon har både Appaloosa och Stubben som hon passar bra i.
Kollat av två sadelmakare och en sadelinprovare, så det är inte bara jag som tycker så.
 
De ligger inte perfekt men bättre än Stübben. Har itne hittat någon som legat perfekt än. Provade en Blyth Tait härom veckan och den låg an bra hela vägen men tryckte för mycket över bogbladen så det blev inte en sån heller. Kostade iofs för mycket ändå men, men
 
okej.. men min häst är ngt svankig m. hög manke. stübben sadeln satt perfekt på honom, men jag är inte sådär 100% förtjust i stübben så jag frågade om han trodde någon annan typ av sadel skulle passa honom och han svarade appaloosa.
Det jag egentligen ville veta var om 31" stübben och 34" appaloosa var ungefär samma storlek/vinkel.
 
Gå in på:

http://www.stalleldshestra.nu

Där hittar du tabeller över hur vida bommarna är i grader. Det är egentligen det man får titta på eftersom alla tillverkare "roar" sig med att ställa till huvudbyr för ryttarna genom att ge olika grader olika tum för olika märken. :crazy:

T.ex. Stubben 31" = 85 grader.
Appalos 34" = 89 grader

Så det skiljer m.a.o 4 grader på dem, vilket är en hel del... Det räknas hos de flesta sadeltillverkare som en storlek eller nästan upp...
 
Stübbens 31 kan väl inte benämnas som normal bomvidd, eftersom det den allra vidaste de har. Jag har visserligen hört att de skulle börja tillverkas med bomvidd 32 också, men...

Immer
 
Jag ber om ursäkt, det var 32 som kallas vid. :) Jag var just inne på Stübbens svenska hemsida och såg att alla deras modeller ska börja tillverkas i 33,5 (extra vid). Sannerligen på tiden! (Jag provade en 32:a på min kallblodstravare - sadeln låg en hel decimeter ovanför henne...)

Bomvidd 31 kan väl kanske kallas normal mot vid? (Stübben-mått då, alltså). Den smalaste är 27....

Immer
 
Jag säger som min sadelutprovare (ordförande i branchorganisationen). Förr kallades 30 normal bomvidd, men idag säger man att 31 är normal.
 
Det beror på vilket märke det är på sadeln!
En Henri de Rivel 32 är t ex mycket vidare än en Stübben 32.
Och Appaloosa har ju ett helt annat system där en vid bom är 36 eller 38.

Immer
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
924
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
723
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 479
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 759
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp