Bukefalos 28 år!

Sadeltråd

Sv: Sadeltråd

Hmm, det är ju en sak om man köper en sadel för 1-2.000:- men iaf jag tycker att 7,500:- är mkt pengar och då vill man ju inte fixa till sadeln det första man gör :crazy:
Min sadel är då jämn och fin, sadelutprovaren sa då ingenting om att den behövdes stoppas om direkt eller så...

När köpte du din då? Kan ju hända att de blivit bättre med tiden?

Hoppas verkligen min sadel håller sig jämn och fin...
 
Sv: Sadeltråd

Jag har sett en sadel från Wallsall som var 17 år och aldrig omstoppad och den behövdes inte heller. Den såg jätte fin och fräsch ut för sin ålder.

Jo, men för hästens bästa så bör man stoppa om sadeln allt eftersom hästen ändrar form. Det var det jag menade.
 
Sv: Sadeltråd

Jag måste bara fråga om en återkommande och vanligt problem.
Min sadel glider fram, jag hade en kass sadel innan och för att inte riskera att köpa en ny sadel som satt fel tog jag ut en sadelutprovare. köpte en ny sadel plus en pad som skulle hjälpa medan han byggde upp sig lite. Men nu glider sadeln ännu mer och jag får hoppa av minst 3 ggr under ritten.

Vad gör ni?

Nu glider den fram så mkt att han inte kan tölta och det resluterar i att han inte kan bygga upp sig så det går mer bakåt än frammåt känns det som.

Några tips?
 
Sv: Sadeltråd

har du bild så att det blir lättare att svara?

En rund mage kan putta fram sadelgjorden som drar fram hela sadeln, en svängd gjord kan hjälpa då.

Annars kanske en gelpad i klistrigt antiglidmaterial tex kan vara bra?
 
Sv: Sadeltråd

Tänker lite samma som Linn, antingen en antiglidpadd eller ev en förgjord?

Men är det helt 100 att sadeln passar bra? Låter ju lite märkligt att en utpassad sadel skall glida SÅ mkt..?
 
Sv: Sadeltråd

har du bild så att det blir lättare att svara?

En rund mage kan putta fram sadelgjorden som drar fram hela sadeln, en svängd gjord kan hjälpa då.

Annars kanske en gelpad i klistrigt antiglidmaterial tex kan vara bra?

Jag ska knäppa kort idag så ni får se. Nu har han lite putmage men han har inte haft det innan och då gled den också. Jag har köpt ngt som ska hindra sadeln från att glida fram, men är det ngn speciell svängd gjord eller heter det bara svängd gjord?
 
Sv: Sadeltråd

Tänker lite samma som Linn, antingen en antiglidpadd eller ev en förgjord?

Men är det helt 100 att sadeln passar bra? Låter ju lite märkligt att en utpassad sadel skall glida SÅ mkt..?


Ja det är skit konstigt tycker jag med, jag tänkte försöka lite till men fungerar inget så ska jag ringa henne o säga som det ligger till.
 
Sv: Sadeltråd

Glider sadeln fram, beror detta på att den är för mal alltså för liten. Har du provat utan pad?
Förgjordar och glidpaddar är ren sk*t, det är bättre att få en passande sadel istället för att köra på konstlad väg. Du förbättrar inte din tidigare situation om man säger så.
 
Sv: Sadeltråd

Men sadeln är inte för liten för sadelutprovaren prövade ut en som var lite för stor så att han skulle kunna muskla upp sig lite i den. Och det är ingen vanlig pad utan en speciell som formar sig efter hästen och sadeln. Köpte även den av sadelutprövaren som sa att denna behövdes nu när sadeln var lite för stor.
Jag får nog ta o ringa henne igen.
 
Sv: Sadeltråd

Uppenbarligen är det något som INTE stämmer, prova utan pad då den faktiskt funkar som en tjock strumpa. Dvs om du provar en sko med en tunnare strumpa så passar den, men provar du sen med en tjockare variant så är den plötsligt för smal/liten.

Stämmer bomvinkeln? En för vinklad bom ligger inte an på hela ryggen, även här kan det uppstå en glideffekt.
 
Sv: Sadeltråd

Jag ska pröva att rida utan pad, som du säger det kanske blir för trångt med padden.

Ska ut o rida ikväll så hör av mig hur det gick sen.
 
Sv: Sadeltråd

kl

Vadå, en sadel som kanske ligger perfekt nästan hela året men börjar glida över sommaren när hästen kanske får en kulmage av mer mat och kanske mindre motion behöver inte vara missanpassad.

Då kan visst en antiglidpad (av de olika material och typer som finns)
eller en annan typ av sadelgjord vara bra.

Pröva att rida helt utan pad och schabrak,
på mina glider sadeln mindre än med schabrak (ibland gör till o med schabraket att sadeln glider fram).

Man behöver inte byta sadel om den sitter lite sämre under en kort period, man får göra det bästa av situationen.
 
Sv: Sadeltråd

Jag ska knäppa kort idag så ni får se. Nu har han lite putmage men han har inte haft det innan och då gled den också. Jag har köpt ngt som ska hindra sadeln från att glida fram, men är det ngn speciell svängd gjord eller heter det bara svängd gjord?

Bra med kort, gärna innan, under och efter ridning. :)

Hur ser paden ut som du köpt, den kanske gör att sadeln glider?

En för trång eller vid sadel kan också glida, eller om bommens utformning är för rak eller för svängd, precis som boj sa.

Vad är det för sadel du har? bomvidd?

Vad har du för typ av sadelgjord?
På en del hästar funkar olika typer/material etc olika bra.

Drar du åt sadelgjorden ordentligt?
på en del hästar måste man verkligen dra åt, även om det inte behövs i syfte att få sadeln att sitta på ryggen.
Utan man måste liksom dra lite 'extra' för att sadeln ska komma ner på ryggen s a s.

Något en del använder, men som jag tycker är sämre än en bra antiglidvojlock/antiglidpad/rätt anpassad gjord är en svanskappa.
Men den ska vara rätt anpassa, inte störa hästen och den måste acceptera den - vilket inte alla hästar gör.
På en del hästar är det enda lösningen på problemet.


Just ja, en svängd sadelgjord är en gjord som är svängd framtill för att liksom stoppa sadeln så att den inte kan glida fram,
men de passar bara på en viss kroppstyp.
Du kan läsa mer om du googlar lite,
bla lillhästen i stav har ganska bra beskrivning och bilder på svängd gjord.

Om man inte vill ha en svängd gjord, men inte en riktigt rak heller så kan man prova en anatomisk gjord, de brukar ofta vara antingen skurna lite kurvigt eller lite bredare över mitten av magen,
ibland både och.

Hur fäster du din sadelgjord i stropparna förresten?
Har din sadel 2,3 eller 4 stroppar?

Beroende på hur man fäster i stropparna så kan sadeln ha lättare att glida resp stanna kvar.

På en av mina hästar spänner jag tex på stropp 1 och 3,
men på den andra spänner jag ibland på stropp 1 och 2 när det känns som att det inte funkat lika bra att spänna på 1'an och 3'an.

På tredje hästens sadel finns bara 2 stroppar så jag har inte mkt val där, men jag har å andra sidan inte satt igång den hästen heller så det kan tänkas bli sadelbyte när jag och hästen är redo att komma igång igen.
 
Sv: Sadeltråd

Padden är en ganska lång gjord i tjock ull och det ska liksom föreställa "muskler" som inte hästen har nu för att sadeln ska passa. Plus att jag har antiglid redan som även sadelutprovaren rekommenderade. Men eftersom sadelgjorden glider fram så drar den med sig hela padden o sadeln.

Jag tänker att bommen borde vara bra eftersom det var typ en månad sen som sadelutprovaren var ute så han borde inte ha ändrats så himla mkt under den tiden.

Den nya sadeln jag köpte var en Knights Continental dressyrsadel och jag har 3 olika sadelgjordar som jag har prövat. Och jag drar åt så hårt det går. Det finns bara 2 stroppar så det finns inte ngn möjlighet att pröva fler där.

Och vad gäller svanskappa känner jag att jag ska inte behöva sätta på en ny svanskappa på en så pass ny sadel och då gäller inte garantin längre.

Tack för alla tipsen
 
Sv: Sadeltråd

En för vid sadel kan glida lite fram, men endast begränsat. Oftast skär den ner i skulderbladen, och dessa blir totalt låsta. Så låter det inte här som jag tolkar det, en sadel med för rak bom glider i allmänhet inte om den inte är på tok för liten. MEN, den förorsakar ett onaturligt tryck på manke och länd vilket oftast ger upphov till ryggproblem.
En sadel med för svängd bom agerar som en kälke på hästen rygg, dvs glider fram eller tillbaka.
 
Sv: Sadeltråd

Har en pålle med väldigt kort rygg. Har idag en Stübben Tristan CS DL (dressyrislandssadel) som sitter ok, men jag skulle vilja testa en annan sadel på honom. Har hört en del bra om Töltmaster Supreme. Vad tycker ni här inne?
 
Sv: Sadeltråd

NUUU har jag äntligen köpt en sadel..
Den om jag har tur kan komma redan i morgon.
Vart en BRUN globus gloi:laugh:
Den satt som ett smäck på Jorunn och den var helt oki för mig med lite för plan i sitsen men det vänjer man ju sig vid bra med stöd fick jag iallafall=)
 
Sv: Sadeltråd

Har hittat en sadel som jag skall prova och se om den passar, en Goertz tölt.

Alla kommentarer om denna sadel mottages tacksamt! :D

Jag har en Goertz Liberty extra vid som jag älskar. Sitsen har klart förbättrats efter byte till denna. Nu är dock gamlingen lite otränad med hängmage :o så då åker den fram...
 
Sv: Sleipnier Islandssadel

Hej alla glada islandsfolk :)

Är det någon av er som vet något om sadelmärket sliepnier?

Tacksam för svar! :)


Den första sadeln som inhandlades. Ligger oki på vår ena häst men nu har det blivit en ny som ligger bättre. Kan inte på ngt sätt rekommendera Sleipnir då den är smal och jäääääättelång.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Då jag inte är direkt anonym här på forumet så vill jag inte gå in i detaljer kring min egen situation. Men jag startar ändå en tråd med...
Svar
1
· Visningar
398
Senast: sjoberga
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
38
· Visningar
4 772
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 910
Senast: ameo
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 944
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp