Sadeltråden - vad har ni för sadlar till era islandshästar?

I studien jämfördes effekten av 3 sadlar (varav bara en var bomlös) på 12 olika hästar. Tycker inte det verkar som man kan dra allt för stora slutsatser utifrån det materialet med tanke på den uppsjö av olika sadlar och hästryggar som finns.
 

Jag har läst hela och i artikeln finns även bilder från tryckmätning sant all data i form av siffror från mätningarna. Den bomlösa sadeln hade totalt sett lägst tryck av de tre, däremot låg den emot manken och gav tryck runt manken. Pga utformningen på paden som mätte tryck kunde de inte mäta trycket mitt över ryggraden.

Bomsadlarna gav högre tryck, mest troligt för att de inte heller passade. Bomsadlarna var för smala och den bomlösa låg emot manken och var för lång.

Jag tycker absolut att man ska läsa artikeln innan man uttalar sig.


Många som väljer bomlöst gör det just för att minska tryckytan eftersom många islandshästar har för korta ryggar för en sadel som rymmer en normalstor vuxen.
 
Hade varit intressant med en studie där de använde sadlar som faktiskt passade.

Studien är intressant ändå, men de slutsatser de drar i sammanfattningen tycker jag att de saknar belägg för i studien, men det är ju en tolkningsfråga. Det stämmer att den bomlösa gav högst tryck, men på en väldigt liten yta precis vid manken. En passande bomlös ska inte ligga an mot manken så därför är denna mätningen inte helt rättvisande.
De båda bomsadlarna gav mer tryck totalt sett, men eftersom de inte passade så blir det resultatet inte heller rättvisande, såvida man nu inte rider i en för smal sadel.

En annan intressant sak som nämndes var att det var störst "shoulder rotation" i den bomlösa, dock ledde inte detta till högre frambenslyft (vilket de tittade på i studien).
För min del är ju fri rörlighet betydligt mer intressant än benlyft. Jag hade gärna velat läsa mer om det, men det går inte studien in på tyvärr.

Intressant som sagt, men läs hela artikeln så får ni en mer rättvis bild.

Sammanfattningen borde ta med att sadlarna inte passade, men då hade väl folk inte varit lika intresserade.:angel:
 
Hade varit intressant med en studie där de använde sadlar som faktiskt passade.

Studien är intressant ändå, men de slutsatser de drar i sammanfattningen tycker jag att de saknar belägg för i studien, men det är ju en tolkningsfråga. Det stämmer att den bomlösa gav högst tryck, men på en väldigt liten yta precis vid manken. En passande bomlös ska inte ligga an mot manken så därför är denna mätningen inte helt rättvisande.
De båda bomsadlarna gav mer tryck totalt sett, men eftersom de inte passade så blir det resultatet inte heller rättvisande, såvida man nu inte rider i en för smal sadel.

En annan intressant sak som nämndes var att det var störst "shoulder rotation" i den bomlösa, dock ledde inte detta till högre frambenslyft (vilket de tittade på i studien).
För min del är ju fri rörlighet betydligt mer intressant än benlyft. Jag hade gärna velat läsa mer om det, men det går inte studien in på tyvärr.

Intressant som sagt, men läs hela artikeln så får ni en mer rättvis bild.

Sammanfattningen borde ta med att sadlarna inte passade, men då hade väl folk inte varit lika intresserade.:angel:

Var kan man läsa den? Eller måste man betala?
 
På tal om tryckmätning av sadel så hade jag ute en med just en trycksensor-padd här om dagen :D
Min aquila tillsammas med min ogilvy-padd fick toppbetyg :love: Har oroat mig för att sadeln är för takformad men inga tendenser till det. Ända är att vi är lite sneda. blir lite för lite anläggning på ena sidans mitt så får tänka på det vid ridning och ev kompensera med ett ilägg där tills vidare..
 
Satsa INTE på en bomlös. En ny undersökning på islandshästar har just bevisat det man alltid har trott. Dvs att trycket inte fördelas utan hamnar koncentrerat och kan ge upphov till ömhet och skador. Man rekommenderar därför bara bomlös vid enstaka tillfällen.
Dummaste jag hört, folk har ridit barbacka i alla urminnes tider och hästar har då inte fått ont i de.
Det är ingen skillnad som du ist lägger lite teddy med en skinnbit mellan dig och hästen.

Har man en häst som jag som nästan är mot de svankryggiga när den enbart skrittas eller inte jobbas direkt i form utan typ man bara travar och galopperar ute på halvlång tygel så måste hon ha en böjd sadel.
Men när man sedan jobbar henne i dressyren så höjjer hon upp sig så pass mkt i ryggen att hon går från böjd till rak närmast böjd åt andra hållet ist.
Så om jag ska ha bomsadlar ska jag alltså sadla med en som är böjd bom sitta och skritta fram henne med denna och värma upp.
Sedan hoppa av in i stallet och sadla av och sadla på med en ny bomsadel som är rak i bommen för att kunna träna i dressyrO_o

min häst är extrem men saken är att de allra flesta hästarna funkar såhär.,de har en ryggprofil vid ut och skritta form och en när man verkligen jobbar hästen i dressyr.
Vissa hästar är tåligare än andra och bryr sig inte om denna lilla ändring som blir.
Men sedan har vi en som min häst som är superkänslig i sin rygg och lilla minsta tryck och hon visar smärta direkt.

Många provar ut sadlar och tror sedan att den passar i många år och väntar tills hästen visar annat.. då är de oftast försent.
Så fort jag har bomlöst är min häst en glad häst som inte visar någon smärta alls .
Men så fort jag sadlar med bomsadel påvisar hon smärta och obehag och går med spänning och korta trippande steg eftersom den aldrig kan passa både för hård dressyrträning och rida ut och mysrida.. sadlarna med bom kommer alltid klämma i någon av dessa alternativ.

Med bomlöst kan jag rida ut på lång tygel och sedan gå in och köra ett hårt dressyrpass utan att behöva byta sadel och jag vet att inge trycker och klämmer.
Att det blir en lättare punkttryck av mina 2 sittben är inge som skadar en häst alls, indianerna red barbacka i flera 100 tals år påsina hästar och inte hade dom hästarna ryggproblem.
Jag vet massor av folk som rider nästan enbart barbacka på sina hästar och deras ryggar är superfina.

Bomsadel om man har en häst som är normal och inte som min funkar super... men man ska va medveten om att var 6:e månad ta ut en sadelprovare och mäta och kolla av sadeln för hästar ändrar sig.
Jag vet många som haft samma sadel i flera år och hästen har under årena gått från smal, till sommarfet till vältränad.. med samam sadel.:crazy:
Ska man ha en bomsadel ska man hålla hästen i samma form året om . för passar man in sadeln när hästen är musklad och låter hästen biffar på sig på ett bete så kommer sadeln klämma.. och passar man ut den under betet och bantar hästen kommer den bli för vid.

Men bomlöst kan jag låta hästen va sommarfet och vintertränad utan att behöva byta sadel=)

Jag skiter fullkomligt i alla dåliga studier hit och dit,,, jag går på hur min häst mår och känner sig... och hon mår bäst av bomlöst.. sedan får studier visa vad de vill:p:D

Man ska inte tro på allt man läser, studiet visar att man kan få canser av att hångla.. ska vi sluta hångla bara för de? det finns risker med ALLT. bomlöst passar inte alla hästar och gör du studier på bara sånna ryggar så mjaaaoo då är bomlöst farligt=):angel:
 
Dummaste jag hört, folk har ridit barbacka i alla urminnes tider och hästar har då inte fått ont i de.
Det är ingen skillnad som du ist lägger lite teddy med en skinnbit mellan dig och hästen.

Har man en häst som jag som nästan är mot de svankryggiga när den enbart skrittas eller inte jobbas direkt i form utan typ man bara travar och galopperar ute på halvlång tygel så måste hon ha en böjd sadel.
Men när man sedan jobbar henne i dressyren så höjjer hon upp sig så pass mkt i ryggen att hon går från böjd till rak närmast böjd åt andra hållet ist.
Så om jag ska ha bomsadlar ska jag alltså sadla med en som är böjd bom sitta och skritta fram henne med denna och värma upp.
Sedan hoppa av in i stallet och sadla av och sadla på med en ny bomsadel som är rak i bommen för att kunna träna i dressyrO_o

min häst är extrem men saken är att de allra flesta hästarna funkar såhär.,de har en ryggprofil vid ut och skritta form och en när man verkligen jobbar hästen i dressyr.
Vissa hästar är tåligare än andra och bryr sig inte om denna lilla ändring som blir.
Men sedan har vi en som min häst som är superkänslig i sin rygg och lilla minsta tryck och hon visar smärta direkt.

Många provar ut sadlar och tror sedan att den passar i många år och väntar tills hästen visar annat.. då är de oftast försent.
Så fort jag har bomlöst är min häst en glad häst som inte visar någon smärta alls .
Men så fort jag sadlar med bomsadel påvisar hon smärta och obehag och går med spänning och korta trippande steg eftersom den aldrig kan passa både för hård dressyrträning och rida ut och mysrida.. sadlarna med bom kommer alltid klämma i någon av dessa alternativ.

Med bomlöst kan jag rida ut på lång tygel och sedan gå in och köra ett hårt dressyrpass utan att behöva byta sadel och jag vet att inge trycker och klämmer.
Att det blir en lättare punkttryck av mina 2 sittben är inge som skadar en häst alls, indianerna red barbacka i flera 100 tals år påsina hästar och inte hade dom hästarna ryggproblem.
Jag vet massor av folk som rider nästan enbart barbacka på sina hästar och deras ryggar är superfina.

Bomsadel om man har en häst som är normal och inte som min funkar super... men man ska va medveten om att var 6:e månad ta ut en sadelprovare och mäta och kolla av sadeln för hästar ändrar sig.
Jag vet många som haft samma sadel i flera år och hästen har under årena gått från smal, till sommarfet till vältränad.. med samam sadel.:crazy:
Ska man ha en bomsadel ska man hålla hästen i samma form året om . för passar man in sadeln när hästen är musklad och låter hästen biffar på sig på ett bete så kommer sadeln klämma.. och passar man ut den under betet och bantar hästen kommer den bli för vid.

Men bomlöst kan jag låta hästen va sommarfet och vintertränad utan att behöva byta sadel=)

Jag skiter fullkomligt i alla dåliga studier hit och dit,,, jag går på hur min häst mår och känner sig... och hon mår bäst av bomlöst.. sedan får studier visa vad de vill:p:D

Man ska inte tro på allt man läser, studiet visar att man kan få canser av att hångla.. ska vi sluta hångla bara för de? det finns risker med ALLT. bomlöst passar inte alla hästar och gör du studier på bara sånna ryggar så mjaaaoo då är bomlöst farligt=):angel:

Alltså... Om man tar bort det extrema i dina åsikter så håller jag med ;)

Bara för att DU tror att du har rätt så bör du inte toksåga en studie som säger annat! Tänk så överförs ett protein som är individuellt, och giftigt för andra när man hånglar. Nu är det ju inte så, men du vet knappast om det är så eller ej när du inte läst på.

Och vaddå "Jag skiter fullkomligt i alla dåliga studier hit och dit", det kanske finns något vettigt även om de har gjort något som är lite sådär tveksamt?

Som sagt, ta bort det extrema hos dig så håller jag med. Om man går in och kollar på studien så tyckte jag den bomlösa verkade ge ett rätt trevligt tryck, så när som på manken. Där fanns mitt guldkorn i en i övrigt ganska intetsägande studie.
 
Satsa INTE på en bomlös. En ny undersökning på islandshästar har just bevisat det man alltid har trott. Dvs att trycket inte fördelas utan hamnar koncentrerat och kan ge upphov till ömhet och skador. Man rekommenderar därför bara bomlös vid enstaka tillfällen.

Att tryckfördelningen inte är så bra i en bomlös, säger sig själv. Bommen i en bomsadel är just till för att tryckfördela, på en liten häst kan det vara bra i allra högsta grad med så bra tryckfördelning som möjligt.

MEN då kommer vi till nästa punkt, nämligen den sadel man väljer till sin häst. Om man envisas med att välja sadel till sin egen rumpa, då kan det i många fall kvitta. En dåligt inpassad bomsadel fyller inte den funktion som det är tänkt, och kan i många fall göra mer skada än nytta.

Det jag ofta förvånas över är den ständigt stående frågan, vilken sadel ska jag välja. Den frågan finns ofta här på Bukefalos, vore det inte mycket bättre att ställa den frågan till sin häst istället. Vilken sadel tror du att du kommer att trivas i och må bra, betänk att detta är arbetskläder till hästen. Och inte sjutton skulle någon drömma om att sätta på sig undermålig skyddsutrustning i arbetet, men det verkar vara helt ok att begära det av sin häst.

Ta hjälp av en som är kunnig på sadel när man provar ut, och kolla sadeln regelbundet då hästens rygg kan ändra sig med rätt förutsättningar.
 
Att tryckfördelningen inte är så bra i en bomlös, säger sig själv. Bommen i en bomsadel är just till för att tryckfördela, på en liten häst kan det vara bra i allra högsta grad med så bra tryckfördelning som möjligt.

MEN då kommer vi till nästa punkt, nämligen den sadel man väljer till sin häst. Om man envisas med att välja sadel till sin egen rumpa, då kan det i många fall kvitta. En dåligt inpassad bomsadel fyller inte den funktion som det är tänkt, och kan i många fall göra mer skada än nytta.

Det jag ofta förvånas över är den ständigt stående frågan, vilken sadel ska jag välja. Den frågan finns ofta här på Bukefalos, vore det inte mycket bättre att ställa den frågan till sin häst istället. Vilken sadel tror du att du kommer att trivas i och må bra, betänk att detta är arbetskläder till hästen. Och inte sjutton skulle någon drömma om att sätta på sig undermålig skyddsutrustning i arbetet, men det verkar vara helt ok att begära det av sin häst.

Ta hjälp av en som är kunnig på sadel när man provar ut, och kolla sadeln regelbundet då hästens rygg kan ändra sig med rätt förutsättningar.

Jag tror att jag aldrig sett någon som bara vill ha en sadel som passar rumpan, i alla fall inte här? Här är det vanligare med "vilken sadel skulle passa den här ryggen?", eventuellt med kommentaren typ "jag behöver stort säte, men hästen har ett sadelläge på 35 cm".
 
Alltså... Om man tar bort det extrema i dina åsikter så håller jag med ;)

Bara för att DU tror att du har rätt så bör du inte toksåga en studie som säger annat! Tänk så överförs ett protein som är individuellt, och giftigt för andra när man hånglar. Nu är det ju inte så, men du vet knappast om det är så eller ej när du inte läst på.

Och vaddå "Jag skiter fullkomligt i alla dåliga studier hit och dit", det kanske finns något vettigt även om de har gjort något som är lite sådär tveksamt?

Som sagt, ta bort det extrema hos dig så håller jag med. Om man går in och kollar på studien så tyckte jag den bomlösa verkade ge ett rätt trevligt tryck, så när som på manken. Där fanns mitt guldkorn i en i övrigt ganska intetsägande studie.

Inte extremt någestans i mina åsikter=)
Och JO det finns folk som fått canser av att hånglat, de som är, är att du får in andra bakterier i din kropp och vissa är känsligare för detta och kan utveckla canser av detta.
MYCKET ovanligt så snälla gå inte och sluta hångla nu bara för de:laugh:
Det är nog större chans att du dör av att du faller av hästen när du rider.

Det jag vill få fram är att studier som inte är extremt omfattande kan ge olika resultat. Om jag är för bomlöst väljer jag hästryggar som haft för tränga sadlar en längre tid där hästryggarna är förstörda av bomsadlar. Slänger påbomlöst och så rider vi en tid och så märker hästägarna att hästen går bättre och veterinärena säger att ryggarna blir superfina helt plötsligt. Wips så har jag en studie som visar att bomlöst ÄR bra!

Och nu finns det iof sådana studier redan.


MEN är jag emot bomlöst.

Ser jag till att hitta hästryggar som inte passar bomlöst och sätter upp en ryttare på 120 kilo med en pommel som är för smal och trycker på manken..... Vips och min studie visar att bomlöst är värdelöst..


SÅÅÅÅ bara välja och vraka vilken studie man vill tro på:laugh:

Om man ska leva efter vad alla studier visar kommer man till slut bli knäpp i huvudet och väldigt förvirrad.
Man måste gå på vad livet visar och magkänslan och framförallt egna erfarenheter.

Rökning dödar DET finns de massor av undersökningar på och levande bevis på, ändå röker hur många som helst livet ut UTAN att dö eller ens få cancer.

Samma med sadlar... en studie visar att bomlöst KAN... kan är inte likamed alltid..... ge tryckskador på en häst om de används fel.

Nu använder inte jag min bomlöst fel utan rätt och min häst har inge tryckskador utan mår prima i ryggen.
Alla deessa distansryttare som rider 16 mil i bomlöst DÄR bör du ha hästar med ont i ryggarna då isåfall.. men det hittar du inte, Utan du hittar ryggar som är välmusklade, mjuka och fina och fasiken tip top skick.
Hur kommer det sig att distansryttarnas hästar då inte ligger och kvider av smärta i ryggarna???:angel:


OCH så många här inne på isisforumet som rider bomlöst där deras hästar och blivit så mkt bättre sedan de gått över till bomlöst.
Bara att gå in på en bomlöst tråd så kan man läsa om hur bra alla hästarna har blivit.

Själv förstörde en sadle jorunns rygg i närmast 1 år. Jag fick rida barbacka under månader och till slut köpte jag en bomlöst och började jobba upp hennes förtvinande muskler. Vilken skillnad på häst och muskler. Aldrig att Jorunn haft sånna här fina ryggmuskler sedan jag slängde ut den där jäkla bomsadeln.


ALDRIG en bomsadel på min häst rygg! och HURRA för bomlöst!:bump::bump::banana::banana:

Nu har jag sagt min åsikt i frågan och de får räcka... tack och hej och kram från Nielaa:love:
 
Det jag ofta förvånas över är den ständigt stående frågan, vilken sadel ska jag välja. Den frågan finns ofta här på Bukefalos, vore det inte mycket bättre att ställa den frågan till sin häst istället



PRECIIIIS. jag har frågat min häst vad hon vill ha efter att under 7 år envisats med att jag SKA ha en bomsadel.
Nu frågade jag hästen och hon sa BOMLÖST för tusan. Fattar du inte de?? Märker du inte hur bra jag mår och hur bra jag går när du väl sätter på en bomlös sadlel på min rygg????

Jag vill inte ha mer ont i min rygg sa hon.
Jag har ALLTID tagit hjälp av erfarna sadelprovare men de hjälper inte då min häst rygg ändrar sig så jag kan ALDRIG ha en bomsadel. Den kan passa 180% när jag rider hårt dressyr vilket man gör när man provar ut en sadel= jag får en rak bom.
När jag sedan under 2 veckor bara rider ut och rider utan form så klämmer sadeln så in i norden på manke och länden då ryggen blir böjd .
Och hästen har fått ont i ryggen. moment 22.
Så baj baj ond rygg och hej och välkommen mjuka fina rygg=)
 
Jag tror att jag aldrig sett någon som bara vill ha en sadel som passar rumpan, i alla fall inte här? Här är det vanligare med "vilken sadel skulle passa den här ryggen?", eventuellt med kommentaren typ "jag behöver stort säte, men hästen har ett sadelläge på 35 cm".


Nå, har du inte sett inläggen vilken sadel är skön att rida i? Jag vill ha en sadel med djup sits, vilken ska jag välja osv. Det räcker med att öppna en sadeltråd så finns dom där, även i den här tråden.

I övrigt kan jag nog tycka att en bomlös är jämförbar med att ge hästen ett par foppa tofflor i arbetet, när den egentligen hade behövt ett par metall förstärkta.
Och visst funkar det, jag tror inte att en bomlös ger direkt ömmande och ond rygg. Jag tror däremot eller har sett prov på, att bomlösa sadlar kan ge mer långsiktiga ryggproblem vid daglig användning. Har man då en häst som är snudd på svankryggig, ja var sitter man då utan tryckfördelning? Rakt på ryggraden.

*KL*

Själv förstörde en sadle jorunns rygg i närmast 1 år. Jag fick rida barbacka under månader och till slut köpte jag en bomlöst och började jobba upp hennes förtvinande muskler. Vilken skillnad på häst och muskler. Aldrig att Jorunn haft sånna här fina ryggmuskler sedan jag slängde ut den där jäkla bomsadeln.

Varför man får problem med skador i ryggen, hänger samman med att man inte tar rätt sorts hjälp. En felaktigt inpassad sadel ger skador i hästens rygg, med lite otur dessutom permanenta.
 
Nå, har du inte sett inläggen vilken sadel är skön att rida i? Jag vill ha en sadel med djup sits, vilken ska jag välja osv. Det räcker med att öppna en sadeltråd så finns dom där, även i den här tråden.

I övrigt kan jag nog tycka att en bomlös är jämförbar med att ge hästen ett par foppa tofflor i arbetet, när den egentligen hade behövt ett par metall förstärkta.
Och visst funkar det, jag tror inte att en bomlös ger direkt ömmande och ond rygg. Jag tror däremot eller har sett prov på, att bomlösa sadlar kan ge mer långsiktiga ryggproblem vid daglig användning. Har man då en häst som är snudd på svankryggig, ja var sitter man då utan tryckfördelning? Rakt på ryggraden.

Visst har jag det, men det är snarare med inriktningen "jag vill ha en sadel som har djup sits, vilka varianter finns (så att jag hittar en som passar både hästen och mig)".

Vad händer efter långvarig användning?

Har du en häst som är så omusklad att du sitter på ryggraden är frågan snarare om du ska sitta på den öht.
 
Visst har jag det, men det är snarare med inriktningen "jag vill ha en sadel som har djup sits, vilka varianter finns (så att jag hittar en som passar både hästen och mig)".

Vad händer efter långvarig användning?

Har du en häst som är så omusklad att du sitter på ryggraden är frågan snarare om du ska sitta på den öht.

Aktiveras inte hästens rygg, så sitter du direkt på skelettet.
 
Vad har det med mitt inlägg att göra?

Vad händer efter långvarig användning?

Du skriver att om hästen inte är musklad ska man inte sitta på den, men även om den är musklad och ryggen inte aktiveras så sitter du likafullt på skelettet.

Vad händer efter långvarig användning, ja samma sak som med dåligt inpassade sadlar. Hästen uppvisar skador i ryggen, i en del fall har de blivit permanenta.

Bomlösa sadlar passar med stor säkerhet för en del, men som med allt annat när man väljer utrustning till sin häst bör man tänka efter först vad den ska vara bra för. Utrustningen bör ses som ett hjälpmedel och avlastning för det arbete vi ber hästen utföra.
 
Vad kan passa en kort, bred och svängd isis? Tips någon? :) Hjälper en vän att leta runt lite, hästen har haft en Wintec 500 innan men den är för smal och lite lång.
 
Nå, har du inte sett inläggen vilken sadel är skön att rida i? Jag vill ha en sadel med djup sits, vilken ska jag välja osv. Det räcker med att öppna en sadeltråd så finns dom där, även i den här tråden.

I övrigt kan jag nog tycka att en bomlös är jämförbar med att ge hästen ett par foppa tofflor i arbetet, när den egentligen hade behövt ett par metall förstärkta.
Och visst funkar det, jag tror inte att en bomlös ger direkt ömmande och ond rygg. Jag tror däremot eller har sett prov på, att bomlösa sadlar kan ge mer långsiktiga ryggproblem vid daglig användning. Har man då en häst som är snudd på svankryggig, ja var sitter man då utan tryckfördelning? Rakt på ryggraden.

*KL*



Varför man får problem med skador i ryggen, hänger samman med att man inte tar rätt sorts hjälp. En felaktigt inpassad sadel ger skador i hästens rygg, med lite otur dessutom permanenta.

Det hänger inte alls samman, jag har alltid tagit hjälp utav välutbildade sadelprovare, men Jorunn ändrar sig så pass mkt från närmast svankig till rak närmare böjd åt andra hållt när hon jobbar.
Hon ändrar ryggen närmare 7 cm denna flexibilitet kan ingen bomsadel i världen följa med.
nu när man kör henne mest förstår man och ser hur jäkla mkt hon ändar sin kropp/rygg vid arbete från bara skrittarbetet. jäkla gummihäst
Utan jag har fått förklarat för mig att om jag ska ha bomsadel måste jag alltid köpa 2 sadlar.
En att ha när jag värmer upp/skrittar och en när jag rider dressyr i form där hon kommer upp med rygg.
Och helt seriöst orkar jag inte sadlar på skritta och sedan springa in med hästen sadla av och sadla på en ny sadel för att springa ut igen och börja rida i form.
För att sedan springa in igen och byta för att kunna skritta av henne.

Jepp jepp kalla mig lat.. men de må jag isåfall vara, så bomlöst funkar bäst för oss helt enkelt, jag märker skillnad på
Jorunn hon är mjukare i stegen, tar i bättre vinklar benen bättre och ryggen är så fint musklad.
Kan kan ta på ryggen utan att hon visar smärta.


Bomlöst passar inte alla. framförallt ryttaren, man sitter en aningens bredare och alla bäckenben/höfter klarar inte av detta.
å finns flexibla/halvbomlösa om man vill ha de ist=)
Själv älskar jag bomlöst/halvbomlösa sadlar och kan inte tänka mig att gå tillbaks till bomsadlar.
Nästa drömsadel är en freemax westernsadel=)

Nu vet jag att jorunn är mkt speciell och ovanlig(själklart ska jag ha köpt en sån häst...mutter) men många hästar ändra sig massor bara på 1 år. en häst går från sommarfet till smalare/vältränad.. och man har samma sadel året om.. det säger en hel del.....
Man höjjer lite här och paddar lite här... många rider runt med halvtattiga sadlar dessvärre.

Jag är iaf glad att år av problem är lösta för min och Jorunns del.. en glad Jorunn= Glad Nielaa=)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
865
Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 227
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Jag är lite fast i ett träsk med sadlar. Har i dagsläget en sadel från Maxflex som ligger bra på hästen men sätet och kåporna...
2
Svar
27
· Visningar
3 461
Senast: OS90
·
Utrustning Hej! Min häst har ganska rak rygg, väldigt hög manke, dåligt med ryggmuskler och ganska stora rörelser. Det har skapat problem då jag...
Svar
10
· Visningar
1 176
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp