Bukefalos 28 år!

sadeltvång, vad beror det på?

SiZo

Trådstartare
Ja frågan är ju ställd i rubriken. Jag vet ju vad symptomen blir, hästen lägger sig ner, får panik, bockar, sparkar alltihop eller bara nån grejj...

Men varför får en häst sadeltvång?
Vad rent fysiskt händer i hästen som gör att det blir så?

Har lite för mkt tid att tänka på saker tror jag.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

En del säger att det är nerver sommer kommer i kläm men jag har inte hittat någon egentlig forskning om just sadeltvång - och jag har letat.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Jag vet inte, men kan det inte va så att de får en klaustrofobisk känsla? Att när de känner nåt sitter runt dom så får de panik? Hästar är ju klaustrofobiska djur och den del är det mer och en del mindre. Bara en tanke som poppade upp :D
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Tråkigt om det inte finns någon forskning iomed att det ändå är ett relativt vanligt problem...

Jag tycker att frågan i sig är väldigt intressant faktiskt. Hoppas på att nån mer erfaren i frågan vågar svara :)
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Jag har inga bevis men är helt övertygad om att det handlar om sadelinvänjningen. Det finns mer eller mindre känsliga hästar och mer eller mindre klaustrofobiska. Sadlar man lite för snabbt och inte låter hästen övertyga sig om att sadeln inte är ett lejon så kommer nog sadeltvånget på posten. Har sett flera vuxna hästar som är ridna i flera år som ej accepterat sadeln fullt ut ännu.

Det kan säkert komma av smärta också om man rider i en icke passande sadel.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Fast de flesta hästar som jag sett har inte reagerat på sadeln, de har reagerat på sadelgjorden. oavsett om det bara är en gjord eller om det är med sadel/sele oxå....

Att "sadeln" då inte skulle passa är ju inte en förklaring, om det inte finns en sadel. Speciellt inte om hästen aldrig ens har haft sadel på sig.

Har hästen däremot det, och bara haft mkt illasittande sadlar så kan jag förstå vad det kommer ifrån, men detta "drabbar" ju lika många oinridna som inridna enligt min erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Hmmm, det slog mig just att en av hästarna jag rider kanske drabbats av sadeltvång. Det är en 7-åring quarter som blivit riden tämligen lite de senaste åren. Han är med andra ord inte riden så väldigt mycket alls, dock ursprungligen bra inriden av kunnig person, enligt uppgift. De första gångerna jag red honom gick allt utmärkt, han verkar gilla att bli riden. Det är en nyfiken häst som gillar omväxling och att få komma ut i skogen och se sig omkring.

Sedan hände något: En gång då jag satt upp drog han iväg i panik, bockade, sparkade bakut och slängde av mig så det visslade. Efter det var han helt omöjlig att komma upp på, dansade runt och studsade så fort någon försökte. När jag skaffade min egen häst för några månader sen så fixade jag även medryttare till de hästar hon går på lösdrift med, med ägarens tillåtelse.

Jag köpte in en bomlös sadel som jag provade på den här hästen. Han var orolig och dansade runt först, och vi fick gå långsamt fram... En person fick leda honom medan jag gick bredvid med en hand på sadeln. När han slutat flytta sig bort från mig tyngde jag litegrann på honom, och fick sen hjälp av en tredje person att lägga mig över honom. Därefter satt jag upp, och efter ett tag slappnade han av och verkade tycka att det är ganska kul att bli riden ändå.

Jag har ridit honom några gånger sen dess, och nu sitter jag upp själv och rider utan problem. Jag har alltid tänkt att problemen uppkom av att han antingen blev klämd av den värdelösa sadelgjorden på den andra sadeln (western), och att problemen därför uppkom så tvärt, eller att den sadeln låg illa. Den kan ju ha passat då han reds in, men inte nu då han drällt i hagen länge och inte har lika mycket muskler...

Kan det här kallas sadeltvång?
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Har kollat runt lite på sidor och tydligen forskas det mer utomlands på detta. Här i sverige accepterar vi en viss grinighet vid spännandet av sadelgjorden.

Så sök på girth pain syndrome så finns en hel del att läsa tex de här sidorna.




Hittade även liten notis i en artikel på svenska som handlar om massage överhuvudtaget, scrolla ner så står det att läsa om girth pain syndrome.

Länkar borttagna enligt bukefalos regler

Mvh

moderator


Jag tycker det är väldigt intressant i varjefall:)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

TACK TACK OCH TUSEN TACK :bow:
Kannon länker.
Az
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Varsågod:laugh:

Borde finnas mer på svenska för jag har lite jobbigt att läsa på engelska...
Men är det så att det mest effektiva behandlingen är någon form att kiropraktik som rekomenderas? Men vem som hellst kan inte utföra detta?

Kanske du eller någon annan som är bra på språket kan göra en grov snabböversättning av vad som egentligen står?
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Du har gört FANTASTIC att hitta såna site, alska todays horse, mycket bra läsning.
Översätning!!!!!! jag stava så dålig på swedish.
Maybe vi kan hjälpas åt.
Girthy, har haft några under mina år, vissa häst räs mer så, typ Full blod.
Att massage hjärt området kan vara bra innon man gjörda till. Din ryktt brusk är den bästa message verktyg.
Ni GIRLS vet bättre an jag hur det kan känns för en häst, ni som gå me B.Ho hella dagen och på kvallen är det "SLAPP FÅNGERNA LÖSS" och sen massera en half timmar. :angel:
Ett illa tillpassed sadel som klama hårt på mänk muskler kan vara boven oxå.
Det kan berör på så mycket att man bli svim färdig.
Men med gammle erfarenhet och nya stu.dia maybe? vi kan komma till rätts med det.
Az
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Hej!

Min pålla har ett lättare sadelgjordstvång- detta jämställer jag inte med det hysteriska sadeltvånget som jag sett på andra hästar.

Men tjej känns väl igen i de hästarna i länkarna, sur vid sadelgjord, rör sej motvilligt första tiden med sadel och de andra lättare symtomen. Hon har även haft vissa problem att stå still när jag sitter upp, men det har blivit mycket bättre.

Det jag märkt gör hennes besvär mindre är att stretcha frambenen innan sadelgjorden späns och även innan vi går ut ur stallet. Självklart spänns sadelgjorden gradvis- men det gör jag på alla hästar. Sen brukar jag ta en promenad innan jag sitter upp.

Sadeltvång å andra sidan, är för mej nåt helt annat- när hästen helt okontaktbar och i panik far iväg som en annan rodeohäst, detta har oftast mer med sadeln i sej att göra, alternativt stark smärta (tex häst med ont och stor ryttare som envist SKA rida-jag har sett detta hända). Men detta är bara mina åsikter.

/ lavinia, som sett såna riktiga sadeltvångshästar, som varit helt coola ena sekunden för att nästa försvinna iväg nån annanstans.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Nu kan jag bara reflektera över min häst, men jag tror det finns olika händelser och meningar om varför hästar får sadel/sadelgjordstvång.
Min häst har aldrig varit svår att sadla tills jag skaffade en medryttare som drog sadelgjorden högst upp på första försöket och min häst höll på att "spricka".. efter det hatar hon sadelgjorden. Det hjälper att massera öronen, annars hugger hon mot den som sadlar och skrapar med framben och tar upp bakbenet under magen. Massagen lugnar ner henne och hon blir helt frånvarande typ. :p Hon har blivit bättre, första tiden efter den händelsen så blev hon stressad och försökte slingra sig runt bara man tog fram sadeln. Men så länge man är lugn, masserar och spänner gjorden på första hålet på båda sidor så är det inga problem att spänna efter en stund.
Hon har även svårt att man borstar och håller på i sadelgjordsområdet och visar det med slickade öron.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

precis som du säger är det inte eg tal om SADELtvång utan GJORDtvång. det är gjorden som upplevs obehaglig, inte sadlen! det beror alltså inte på att hästen inte är riktigt sadeltam eller illasittande sadel.

jag tror det handlar om att området precis bakom frambenen är väldigt mjukt och känsligt, samt att det känns obehaglig att få något hårt åtdraget runt bröstkorgen. känns som det ska gå in i kroppen, att hästen kläms ihop.

min ena häst har mild gjordtvång. han är väldigt väldigt känslig i hela området och tycker det är obehagligt att man tar med handen eller borstar där också. så vi kör en del beröringsövningar för att han ska förstå att handen inte kommer försvinna in i magen och att det inte gör ont. använder en bred gjord med platta och drar aldrig åt sadelgjorden innan jag går ut.

om jag drar åt den eller har en smal gjord så vill han först inte röra sig alls, när han väl gör det så blir han skärrad, håller andan och skjuter rygg och studsar med bakbenen. det går snabbt över men han tycker det är mkt obehagligt. dock som sagt helt borta när jag använder gjord med platta.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Du har gört FANTASTIC att hitta såna site, alska todays horse, mycket bra läsning.
Översätning!!!!!! jag stava så dålig på swedish.
Maybe vi kan hjälpas åt.
Girthy, har haft några under mina år, vissa häst räs mer så, typ Full blod.
Att massage hjärt området kan vara bra innon man gjörda till. Din ryktt brusk är den bästa message verktyg.
Ni GIRLS vet bättre an jag hur det kan känns för en häst, ni som gå me B.Ho hella dagen och på kvallen är det "SLAPP FÅNGERNA LÖSS" och sen massera en half timmar. :angel:
Ett illa tillpassed sadel som klama hårt på mänk muskler kan vara boven oxå.
Det kan berör på så mycket att man bli svim färdig.
Men med gammle erfarenhet och nya stu.dia maybe? vi kan komma till rätts med det.
Az


:rofl: ha ha ja det har du eg rätt i, jag hatar behå och det är underbart med lössläppta ägg så kanske liknelsen inte är så dum :idea:
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Det finns hästar som reagerar på sadeln och andra mer på sadelgjorden. Det kan vara svårt att skilja dessa från varandra. Quarter hästar har oftare problem med "cold back" dvs att musklerna är kalla eller lätt blir ömma. Det kan ofta hjälpa att låta hästen stå med sadeln på ett tag innan samt ha täcke på och leda hästen innan man sitter upp.
svårt att hitta så mycket info men hittade lite länkar

Länkar borttagna enligt bukefalos regler

Mvh

moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Gud vad bra Todays Horse.com är, har läs en del, mycket god införmation
Du är gud send, vill skicka dig blommer.
God Jul
Az

Länkar borttagna enligt bukefalos regler

Mvh

moderator
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Håller med du.

Man bör oxå räta ut huden vid armbågen efter att man har dragit det sista innan uppsittning. Dra ut gjorden o dra ner huden.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Gud vad bra Todays Horse.com är, har läs en del, mycket god införmation
Du är gud send, vill skicka dig blommer.
God Jul
Az

Länkar borttagna enligt bukefalos regler

Mvh

moderator
? för man inte hanvisa till andra siter?
AZ
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
598
Senast: Ray
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp