Bukefalos 28 år!

sadeltvång, vad beror det på?

Sv: sadeltvång, vad beror det på?

*KL*

Jag har inte träffat så många "sadeltvångshästar", men har en liten teori om muskulär inflamation i runt bröstbenet?!

Vad tror ni om det?
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Jag har genom åren stött på en hel del hästar som varit gjordskygga/haft sadletvång. En del har bara visat lätt ogillande när jag dragit gjorden medan andra inte vill gå framåt trots knappt dragen gjord och när de väl går så är edt med korta korta steg och skjuten rygg.. Som jag förstått av det jag läst och själv upplevt beror edt troligtvis på att huden mitt under hästen är tunn och känslig och att nerverna ligger ytligt och lätt hamnar "i kläm". Det kan säkert stämma då det verkar vanligare ju mer varmblodiga hästarna är.. Majoriteten har varit fullblod.. Och det känns ju logiskt eftersom det oftast blir mindre reaktion med bredare gjord/större anläggningsyta..
Det bästa sättet att slippa obehag brukar förutom att dra gjorden lite i taget fara att "stretcha" frambenen, lätt böjda, framåt/uppåt så att huden bakom frambenen och under gjorden sträcks ut innan man sitter upp. Kanske dessutom gå en bit med hästen eller låta den trava ett par steg. Fast det är ju egentligen bara ett annat sätt att uppnå samma sak som när man "drar benen". Om hästen dessutom skjuter rygg när man suttit upp brukar det hjälpa att stå lite i byglarna första biten tills hästen har känt på gjorden..


En annan sak är att det verkar vara lite genetiskt den här gjordkänsligheten. Vi har haft enormt mycket hästar som passerat genom åren och nästan alla avkommor efter en hingst har varit mer eller mindre gjordskygga.. Det är lite intressant att fundera på. är det någom annan som tänkt på det?
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Det finns hästar som reagerar på sadeln och andra mer på sadelgjorden. Det kan vara svårt att skilja dessa från varandra. Quarter hästar har oftare problem med "cold back" dvs att musklerna är kalla eller lätt blir ömma. Det kan ofta hjälpa att låta hästen stå med sadeln på ett tag innan samt ha täcke på och leda hästen innan man sitter upp.
]

Det där var väldigt bra tips för mig ang Quartern jag rider ibland.Tack!
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

*KL*

Jag har inte träffat så många "sadeltvångshästar", men har en liten teori om muskulär inflamation i runt bröstbenet?!

Vad tror ni om det?

Muskulär Inflamation? kan ligga nåt i det, spena görd för hårt då strypa man syra till vavnad.
Det verka som fullblods häster har mer yttlig nerver i bröst området.
Quarter häster bruka vara mer lågstalld främ med dålig sadel läget, dom ofta har problem med oma boger.
Varmblod har ett finn sadel läg men valdig räk Top Line och kan få ont over ryggen.
Jag fätta inte att vi för inte hänvisa till andra siter (valdig konstig forum den här) men som en DVM på siten jag hänvisa till ett Hystariska Sadelstvång häst :eek: kan berör på födelset, fölet bli klamd over bröstet när den föds och det kan sitta i. Ett terri, jag vet att före i tiden bonder vill att kviger o sto ska vara bred i i baken så att när dom föla är det att tomma en spanmål sak.
Az
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Mmm, kan inte ni som har sadeltvångshästar i er närhet försöka massera sadelgjordskäget innan ridning, skulle vara intressant att se om man kan minska obehaget genom att få igång cirkulationen innan gjorden spänns åt!
Man kanske ska prova att massera även efter ridning för att få bort slagg som har samlats pga den spända gjorden... För att underlätta i framtiden, för om jag förstår det hela rätt så får dom sällan detta beteende första gången man lägger på sadel utan det kommer efter en tids ridning?
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Neej, är det bröst området då regera hästen med en gång, du marka om han är känslig just dar när du rykta han eller ta med fingerna.
Ofta efter du har ridet en tid då har sadel görden av slapnad lite, vid det har läget om han har ont då är det i manken el over rygen.
Om du kan, känna over hella hästen med dina fingerna, känna musklerna, var dom är muck, hård, och spand muskler, om du känna en reflex reaction vid berörning, FEEEEEEL.
Az
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Hästen i fråga som jag tänker på hade en sele på sig, och människan hann inte spänna alls, hon tog bara tag i gjorden och skulle ha upp den på andra sidan liksom. då la sig hästen ner, hon släppte hästen stog igen, och så tog hon den igen och hästen la sig :crazy:


Mkt intressant ämne tycker jag!

Min förra valack fick det en gång och la sig då ner, jag stod o stirra på honom i säkert 5 min innan jag kom på att spänna upp sadelgjorden. Hade ju haft den hästen då säkert 6 år utan att han hade gjort så, så jag tänkte ju inte på sadeltvång alls! Han gjorde aldrig så innan,
och aldrig efter, så jag vet inte vad som hände den gången.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

En förklaring jag har fått är att kroppspulsådern ligger väldigt ytligt bakom armbågen, precis där man spänner sadelgjorden. Då man drar åt förhindras det normala flödet av blod. Hästar som lägger sig ner kan då ha drabbats av för lite blod till hjärnan och de mer eller mindre svimmar pga detta.
Vet ej om det stämmer dock.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Det tror jag dock inte, iomed att hästen i fråga la sig ner DIREKT och utan nåt hårt tryck, och reste sig direkt igen....
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Jag har hört att nerver kommer i kläm. Den hästen jag har stött på med sadeltvång reste sig, sparkade, kastade sig in i väggen etc redan när man hade lagt på sadeln och jag bara antog att det var för att den inte ville att man skulle spänna sadelgjorden. Den hästen är idag i princip helt "normal" men det krävdes massor med tålamod och två som sadlade hästen.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Skriv imörs men brevet försvan.
Det du beskriva låta mer som Psyc problem, häster är duktig ätt hitta på.
Kan inte säjer nåt när jag inte sett nåt, det bli mycket terori och gissning.
sorry.
Az
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Min häst har/hade något som kan beskrivas som sadeltvång.
Inget panikartat pga nerver lr liknande, utan helt enkelt någonting som orsakats pga dumma människor som använt opassande sadel / spänt sadelgjorden för hårt / sadlat för haffsigt.

När jag fick henne gick det INTE att sadla i boxen, hon sprang runt. Sadlade man i gången sprang hon fram och tillbaka (och åt sidan) När man spände sadelgjorden spände hon sig som f*n, vilket hon gjorde även vid provridningen och de sa det att hon "gillar att blåsa upp sig" :grin:

Nu är dock problemet nästan borta :)
Hon spänner ryggen och lägger öronen bakåt en stund precis när man ska lägga på sadeln och ibland när man spänner gjorden, ibland går hon fram eller tillbaka precis innan man ska lägga på.
I boxen kan hon stå helt löst, men kan gå undan ibland.

Jag har väl min egen teori (Kanske det finns någon forskning, jag vet inte) : att det är lite som så att hästar som får sadeltvång från "scratch" (som har sadlats efter konstens alla regler, med försiktighet, invänjning, alltid spänna lööst från början och ett hål i taget osv) helt enkelt har något fel i kroppen fysiskt eller psykiskt.
Medan hästar som utvecklar det gör det pga människan på något sätt.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Har också hört att det är en nerv som kommer i kläm och att det även kan vara ärftligt....
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Jo delvis håller jag kanske med dig om det sista.
Men jag tror knappast att försäkringsbolaget skulle godta en sådan sak :angel:
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Jag tycker det är konstigt att inte fler hästar visar mer problem med tanke på hur hårt många spänner sadelgjorden och hur smala normala gjordar är.

Min häst har inte sadeltvång men är kräsen med gjordarna. Breda gjordar så reagerar han knappt alls. Smal gjord och han blir olycklig. Märktes tydligt när jag efter 1 år utan problem (sedan gjordarna byttes ut) testade en annan vanlig gjord när hans blivit för kort och hade inte en tanke på att det inte var en bred gjord. Jag spänner alltid väldigt försiktigt på alla hästar men han reagerade direkt med att kasta upp huvudet och slicka bak öronen och sedan titta förvånat på mig. Det var bara ren instinkt att han reagerade som han gjorde.

Som ung blev han inriden med en vanlig gjord men då märktes inte så mycket som nu när man byter till en vanlig igen. Han vande sig inte helt med den vanliga gjorden under "sadletämjningen" och insittningen och fick därför en bredare och de små obehagen försvann. Nu är de dock större om man tar en smal gjord igen, han visar tydligt att han föredrar de bredare.

Med honom är det viktigaste att man lägger gjorden mot magen väldigt löst först, sedan spelar det eg ingen roll hur snabbt man spänner. Bara den sitter väldigt löst de där första sekunderna. Så man hänger fast den på enda sidan så den ligger precis mot magen och sedan drar man ofta 2-4 hål i ett svep (1-2 ena sidan, 1-2 andra sidan) beroende på sadel och först då ligger sadeln "lätt spänd". Sedan dras några hål till innan den är färdigt dragen (och då sitter den ändå lite "löst"). Och han spänner inte ut magen, de marginalerna behövs ändå.

Jag tror han dessutom hade varit glad för ett ludd på gjorden men vilka kommer på en gjord som är typ 16 cm bred och sedan ligger bra =/ Dessutom är jag lite rädd för veck och skav pga smuts så det är en framtida lyxfråga så länge han inte reagerar med de breda gjordarna.

Mao tror jag det "milda sadeltvånget" snarare visar sig som obehag av gjord/sadel och det ser jag som en normal känslighet.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

jag googlade "girth pain" och jag tycker förklaringen som finns i dom översta länkerna är mkt vettig. samma som jag var inne på, att det är en överkänslighet i nerverna. en neuralgi ger ju en extremt stark smärta, verkligen så man hivar efter andan eller tom faller ihop.

iaf, jag behandlade akupunkturpunkterna som rekommenderades och min häst reagerade kraftigt på två av dom. efteråt var han inte lika överkänslig i gjordläget. ska fortsätta med akupunktur samt massage av skulderområdet plus gjordläget och se hur det utvecklas.

connemara; kolla på medilambs dressyrtunnel med kardborre. jag lyckas få på den på min breda passier gjord och luddet är verkligen tjockt och bra. men hästen tyckte ändå inte den var lika skön som superelastiska superbreda tixerant gjorden. stor magplatta är tydligen det optimala.
 
Senast ändrad:
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

Hur blir fårskinn direkt mot pälsen då? Hur ofta behöver man tvätta det?

Och, kan det påverka hur sadeln ligger tro? Dressyrsadeln ligger ju hela tiden på gränsen till att åka bak, "glider" gjorden lättare bak då mån tro?

Fö tänkte jag fråga dig om vart du hittar Eskadronschabrak som matchar deras fleecelindor (mörkbruna :love:) oxå men nu är vi nog väl OT, svara gärna allt i ett PM eller så PM:ar jag dig senare :p
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

*kl*

Sadeltvång sitter hos hästar med svårhet för trånga utrymmen och/eller överkäsnlighet i huden, ibland i samband med dominanta hästar.

Man kan hjälpa dem genom att aldrig ha dem uppbundna när man sadlar, se till att hästen har möjlighet att röra på fötterna när den behöver.
Ett bra tips att söka acceptans att lägga på sadeln, att hästen står stilla när sadeln läggs på och helt sonika sakta dra åt sadelgjorden hål för hål ute på gårdsplanen, manegen eller boxen. Tränsa först ;)

Sadeltvåg blir bättre och bättre men försvinner sällan helt. Man får se det som ett handikapp helt enkelt!
Rör hästen på fötterna när det är obehagligt så lägger den sig inte heller ned.
Gör halt när den slappnar av och spänn efter igen för att bekräfta att den största belöningen kommer då hästen står stilla.
 
Sv: sadeltvång, vad beror det på?

**kl**
Jag har oxå hört att det är nerver som sitter ytligt, dels under magen och dels i mankpartiet som orskar sadeltvång. Men jag är helt övertygad om att det även är psykiskt.
Mitt ena sto har haft sadeltvång sedan jag köpte henne för över 10 år sedan. det har blivit bättre, men det beror på att jag är noga med hur jag sadlar henne och att jag känner igen signalerna.
Det är värre vintertid om hon är kall när man ska sadla. Då får man ta det riktigt stilla. ibland räcker det med att man läggre gjorden runt magen på henne för att hon ska få stel blick och börjar få "svimmningskännslor" (det syns på henne. Det som hjälper bäst är att läte henne gå något steg frammat, men även att pilla henne i munngipan så att hon börjar tugga. Jag spänner sedan ett hål i taget och går mellan varje spänning. Hur snabbt jag kan spänna beror på dagsformen. Hon står alltid lös när jag sadlar och har inget emot själva sadeln.
// anna
 

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 587
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 316
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
598
Senast: Ray
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
2 038
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp