Bukefalos 28 år!

Sadla om från inackorderingsstall till vad??

Hermaoine

Trådstartare
Hej!
Ny här på forumet och hoppas få spåna med er kring lite idéer.

Jag vill sadla om från inackordering till någon annan hästverksamhet, har ni några idéer? :)

Har någon här ändrat sin verksamhet till något nytt eller startat upp något från grunden som verkligen lyckades, om inte, varför gick det inte bra?
Vore jättekul att höra hur ni tänkt!

Inackordering har vår familj haft i 20 år nu och många år innan dess med andra ägare till gården, nu känns det som om det är dax att gå vidare. Gården har "allt" och ett bra läge nära en stor stad i sydvästra sverige, det är en del företagande inom häst runt omkring men mest ridskolor och inackordering.

Tillfällig uthyrning kunde vara en ide men vi vill inte fortsätta med inackordering så som den ser ut idag. Vi skulle vilja hitta en verksamhet där vi gör något bra för hästen, att vi hjälper hästar på något vis och samtidigt går runt ekonomiskt på det.

Lite tankar jag själv har om jag bara tänker på idéer och inte tar den ekonomiska vinningen i det hela i beaktande så skulle gården kunna vara en hästklinik, rehab, ta emot pensionerade hästar, etc etc
...bara tankar som slår mig så här spontant, inget direkt genomtänkt.

Kom gärna med era ideér och erfarenheter och hjälp mig få upp ögonen för vad vi skulle kunna göra med gården!:)
 
Jag tycker du har bra idéer.
Att utrusta en klinik är dock sanslöst dyrt, iaf om man ska kunna göra mer än de enklaste undersökningar.
Anestesi grejer är äckeldyrt tex, medan röntgen apparater bara är dyrt.
För enklast är nog om du hyr ut en fullutrustad klinik som hyresgästen sen driver som eget företag.
Klinik som är komplett med en rehab avdelning borde vara mycket eftertraktat.
Att ta emot pensionerade hästar tror jag är svårt att få ihop ekonomiskt, jag tänker det som typ häst förvaring som få vill betala några större summor för, men de behöver ju lika mycket skötsel och omvårdnad som alla andra.
Jag vet ju inte vad du har för häst kunskap men om du vill göra något fint för hästar tänker jag mig att du kan köpa in hästar som akut behöver nya hem eller hästar som har lite bagage för en symbolisk summa som du sen rehabliterar och säljer.
Men det är nog mer än god gärning än att du kan tjäna så mycket pengar på det.
 
En sak som jag saknar där jag bor (dock inte i närheten av dig - tyvärr :p):

Jag funderar just nu på att starta upp ett eget företag (se min andra tråd för det), och letar lite halvt om halvt efter en anläggning där jag kan ta emot ponnyer för utbildning, men utan att behöva köpa en hel gård. Drömmen för mig hade varit att hitta en anläggning där jag kunde stalla in 4-5 ponnyer/hyra en del av stallet/etc och driva mitt företag utan att behöva oroa mig för anläggningsskötsel eller punga ut miljoner för att köpa min egen anläggning. Det är ju svårt för mig att stalla in mitt företag på en ridskola/inackorderingsstall eftersom jag på sätt och vis konkurrerar med befintlig verksamhet.

Jag har en kompis som har planer på att starta en pytte-ridskola - hon har två fina hopphästar som hon skulle vilja starta en "lyxhoppskola" med, alltså för folk som vill rida fina hästar och utvecklas snäppet över ridskolenivå. Hon har samma problem som jag; det är svårt att ha "lyxridskola" hemma på en lerig gårdsplan, men man kan inte starta ridskola på en befintlig ridskola liksom.

Förklarar jag mig tillräckligt bra? :D Så, typ som ett kontorshotell. Fast för hästfolk. ;)
 
Varför inte rehab? Eller om du har egna meriter som ryttare att ta hand om hästen medans ägaren har semester. Eller båda ;)

Rehab så kanske du kan knyta an en bra equiterapeut, massör osv som kan komma och behandla hästarna medans de står hos dig ljusbehandlingar har blivit väldigt populärt exempelvis....
 
Hyra ut delar av anläggningen till tränare tycker jag låter som en bra ide. Alternativt annan verksamhet. Active stable för unghästar och rehab. Något annat än hästar, hundpensionat. Tror det finns en hel del ridvana som tröttnat på ridskola men inte vill skaffa egen häst. Man skulle kunna hyra samma häst xxx dagar i veckan
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 054
Senast: tanten
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 174
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 404
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 328
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp