nexxa

Trådstartare
Vad har ni för sadlar till er häst? Vad har ni för häst?

Jag har en travare som är skadad för tillfället och under tiden letar jag sadel! Jag har haft en hel del sadlar till honom men inte riktigt hittat någon som funkar bra. Har mest köpt begagnade sadlar och en ny och det var Kingston Allround som inte var ett dugg bra.
Det är väldigt svårt att hitta sadel åt honom. Han har en rätt så markerad manke.

Vilka sadlar tycker ni är bra? Vilka håller i längden? Formar sig bra efter hästen? Har ni någon form av pad mellan schabrak/vojlock och sadel? I såfall vad för någon?
 
Sv: Sadlar

Jag har en Morris&Nolan Hoppsadel, flatback, till mitt halvblod.
Jag tycker den funkar riktigt bra, den är även stoppad helt efter henne så jag använder ingen pad.

Helt klart prisvärd!
 
Sv: Sadlar

Tack för svaren :bow:
Har kollat runt lite och jag är lite förtjust i Frank Baines hoppsadel, min tränare hade en sådan och jag brukade ha den ibland på en del lektioner och den är underbar :love:
 
Sv: Sadlar

Vågar man svara på dethär? *duckar* :devil:

Jaguar xjs flatback, jaguar xkc dressyr och en butet hoppsadel
Jaguarsadlarna är ullstoppade och formar sig efter hästen, har vart jättenöjd med båda och rekomenderar dem absolut!
Butetsadeln har paneler, som jag egentligen alltid varit lite emot, men jag får se denhär som en testsadel och se om jag ändrar mig. Alla andra verkade så nöjda med sina sadlar så det kanske funkar ;)
Jag har inga paddar eller så, bara schabrak emellan.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadlar

jag har en Pessoa på min new forest
ligger bra på de flesta hästar!
har en fårskinnspad emellan!
mkt prisvärd :bump:
 
Sv: Sadlar

Vad är det för sadlar? Har aldrig hört någon som har faktiskt. *nyfiken* Exklusiva eftersom att du duckar eller? ;)
 
Sv: Sadlar

Den har jag definitivt missat!
Vart hittar man dem, finns de på nån sida? Berätta mer :bump:
 
Sv: Sadlar

Ja, jag hittade en på hästnet, var tvungen att kolla.
Nej det missade jag helt, måste söka upp det så jag förstår lite nu.
 
Sv: Sadlar

Jag har en märkeslös sadel som tro det eller ej ligger bra på min häst, har fårskinnspad, men det är bara för att det är snyggt :o
 
Sv: Sadlar

Finns en del beg. här på bukes annonssidor också.
Det är en engelsk sadel, ullstoppad med rundbossor. Stålförstärkt träbom som man ställa om. Helt klart värd att kollas upp!
http://www.saddlery.co.uk/
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sadlar

Samma som jag har för tillfället nu då! :)
Betalade mer för lagning än för själva inköpspriset :D
 
Sv: Sadlar

Jag har ingen aning om vad min sadel kostade (fick med den när jag köpte hästen). Men det är ingen Börjes sadel iaf :p
 
Sv: Sadlar

Jag tycker du ska ta hjälp av en sadelmakare som kan prova ut en sadel som passar både dig och hästen.

Jag har två hästar, en valack som rids och en hingst som ska ridas in nu i vår. Båda vbl travare.
Jag har en Prestige Silver Star VSD 17"/36 till valacken. Den är utprovad av sadelmakare och ligger perfekt på honom. Den är skön att rida i och väldigt prisvärd! :love: När den provades ut kunde han ha 35 men eftersom han var rätt omusklad då tog jag en 36 och red med fårskinnspadd under tiden. Nu har jag bara schabrak under sadeln.
Har också en gammal Kloster Schöntahl men den passar inte någon av hästarna tyvärr så jag ska köpa en annan att ha till hingsten. Så det blir till att leta till honom snart.
 
Sv: Sadlar

Notorius skrev:
Jag har en märkeslös sadel som tro det eller ej ligger bra på min häst, har fårskinnspad, men det är bara för att det är snyggt :o

Har du raggsockor i skorna som sitter perfekt också för att det är snyggt?
 
Sv: Sadlar

Har en haflinger med kort, rak och rund rygg. Stubben Artus (flatback) passar (inte de andra modellerna...Artusen var den enda hoppsadeln som ens funkade, den låg inte perfekt.) och Albion K2 dressyr (perfekt..) och Globus Clic dressyr (Turner var också okej). Bra sadlar allihop, men jag gillade ju inte Albionen.. För så mycket pengar kändes den inte så bra. (gillade inte sätet eller klossarna.) och Globusen kändes bra både för mig och passade hästen, så då blev det den, och den kostar typ halva priset...
 
Sv: Sadlar

Griffin är mkt bra sadlar för lite pengar! Finns med cutback för hästar med markerad manke. Formar sig bra efter hästen, mjuk och fin stoppning och är omstoppningsbar. 10 års garanti på bommen och tre år på hantverk och övrigt material (hööks ger bara ett års garanti på hantverk/övrigt material).

Jag har en vbl travare och ett engelskt fullblod och jag har en Griffin Robert Whitaker hoppsadel som ligger bra på båda förutom att den är för vid för fullblodet så jag ska köpa en Griffin med smalare bomvidd till henne. De har båda en ganska rak rygg.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
860
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
393
Senast: __sofia__
·
Utrustning Efter att ha gått bet på två olika utprovare som provat ut för raka sadlar till min ena häst är jag otroligt skeptisk numera. Men hon...
Svar
14
· Visningar
1 229
Senast: caballus
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp