Bukefalos 28 år!

Säga upp hyrhästen eller?

Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Tycker du hanterar situationen helt rätt :D

Hoppas nu att den c-ponny ni fått låna motsvarar era förväntningar.

Man kan ju hoppas att den kan bli dotterns nya häst, och när/om den skadade ponnyn blir bra/bättre kanske kompisen kan ta över den, om den är högre än den B-ponny dom nu lånar av dej.
För då borde det vara lämpligt att sälja den om du inte har något yngre syskon som kan ta över den.

Önskar att fler ponnyföräldrar kunde ha det civilkurage som du har.

Man måste ju ALLTID tänka framåt i alla led för att kunna vara förutseende i alla situationer... även om det ändå går åt "pipsvängen" ibland ;)
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Jag har inte uttalat mig om dig som person, bara att jag tycker det är fel tillfälle att säga upp ett sådant kontrakt på de grunder som du beskrev i ditt första inlägg.

Du gör vad ditt samvete tycker är bäst, men om man inte "tål" olika svar så kanske det är bäst att låta bli att fråga.

Ledsen om jag gjort att du "tog illa vid dig"-inte alls min mening.

Kanske det är så att du ändå har en fundering om det är rätt att göra så-annars hade väl aldrig frågan ens kommit upp här.Eller?
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Du tror alltså att situationen att dottern inte kan rida på flera månader medan kompisen kommer hem till dem för att rida familjens andra ponny och åka med mamma på tävlingar är en helt konfliktfri situation och inget som skulle kunna hota vänskapen mellan flickorna eller mellan ens innehålla en möjlighet till konflikter mellan mor och dotter?
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Det står enligt lagen el djurskyddsmyndighetens bestämmelser att man har som hyresgäst i ett stall ska ha minst

9 mån uppsägningstid.

mvh slayer
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Förlåt? Nu är jag inte alls med dig här.

VAD skulle innebära 9 månaders uppsägningstid? Det är garanterat inte ett hyreskontrakt gällande häst tecknat mellan två privatpersoner i alla fall...
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Du tror alltså att situationen att dottern inte kan rida på flera månader medan kompisen kommer hem till dem för att rida familjens andra ponny och åka med mamma på tävlingar är en helt konfliktfri situation och inget som skulle kunna hota vänskapen mellan flickorna eller mellan ens innehålla en möjlighet till konflikter mellan mor och dotter?


Jag kan garantera dig, att i sådana fall handlar det helt och hållet om hur DE VUXNA HANTERAR HELA SITUATIONEN!!!
Om mamman inte vill åka med dotterns kompis på tävling längre(vilket jag iofs kan förstår-hon kan ju passa på att ha lite vila och egentid medans tid finns) såfår hon väl ta den diskussionen med kompisens föräldrar då.
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Jag kan garantera dig, att i sådana fall handlar det helt och hållet om hur DE VUXNA HANTERAR HELA SITUATIONEN!!!
Om mamman inte vill åka med dotterns kompis på tävling längre(vilket jag iofs kan förstår-hon kan ju passa på att ha lite vila och egentid medans tid finns) såfår hon väl ta den diskussionen med kompisens föräldrar då.

Du tycker inte din syn på de hela spårat ur lite ?
Om jag tex skulle ha två tävlibgshästar som jag inte hinner med utan skaffar en annan som hyr/lånar min ena för tävling och så blir den jag rider halt så är det ju SJÄLVKLART att jag tar tillbaka min andra häst. Säg att min 1a häst får en senskada på minst 3 mån så är det ju nte ens nåt jag skulle tänka på 2 ggr utan bara göra...
Att det nu handlar om BARN gör att mamman vill höra hur man SNÄLLAST tar upp denna delikata situation UTAN att den andra ska känna sej överkörd... Men det är ju fortfarande inte den ANDRAS häst och detta måste ju både den flickan OCH hennes föräldrar veta om ! Annars kommer vi tillbaka till det där med uppfostran och respekt för ANDRAS saker... Man kan inte alltid räkna med att ANDRA ska stå för "fiolerna"... Även om de inte är "rättvist" mot den "stackars" andra flickan som lånar/hyr en häst under väldigt generösa förhållanden...

Jag förstår inte vilken "synvinkel" du ser problemet ur då du "beskyller" mamman för att vara så "egoistisk" eller va du nu tycker hon är som ser till SIN dotter och SINA hästar i 1a hand...
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Jag anser absolut inte att jag "spårat ur".
Jag skrev redan från början att jag tycker "resonemanget" var fel EFTERSOM DET UPPKOM NÄR DOTTERNS EGNA PONNY BLEV SKADAD. Innan dess hade ju allt fungerat till belånenhet!
Så länge allt flöt på bra, så var det bra att ha hästen uthyrd,men när det hela ändrades pga skadan då blir dotterns kompis "för stor snart ändå"...DET tycker jag låter egoistiskt.

Jag sk*ter fullständigt i hur dom kommer att göra i detta fallet-MEN OM MAN SLÄNGER UR SIG EN FRÅGA-DÅ FÅR MAN TÅLA ATT ANDRA HAR HELT ANDRA SYNPUNKTER ÄN VAD MAN SJÄLV KANSKE HAR!

Och TS var väl lite tveksam själv ang det moraliska i frågan, varför skrev hon annars och undrade vad vi andra tyckte???
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Det står enligt lagen el djurskyddsmyndighetens bestämmelser att man har som hyresgäst i ett stall ska ha minst

9 mån uppsägningstid.

mvh slayer

Som jag har hört det så kan inte en stallägare slänga ut en hyresgäst om denna vägrar flytta sin häst.

Dock vet jag inte om det var något som enbart gällde via STC eller om det var alla hästar.
Kan även vara en myt.
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Tack för alla era svar.!!:) Drar mej ur tråden nu.tycker det är så trist med pajkastning......
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Som jag har hört det så kan inte en stallägare slänga ut en hyresgäst om denna vägrar flytta sin häst.

Dock vet jag inte om det var något som enbart gällde via STC eller om det var alla hästar.
Kan även vara en myt.

Om du läser tråden så ser du att det inte är vad tråden handlar om.
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Jag tycker också att det är synd att du drar dig ur diskussionen.

Jag måste ju säga att du har ju varit hur bussig som helst mot den andra familjen, jag kan itne föreställa mig att de skulle tycka att det var konstigt att du vill att flickorna skall "dela" på den friska b-ponnyn och den outbildade c-ponnyn. Det är väl det minsta man kan begära i sammahanget !

Jag försöker att tänka mig in i den andra familjens situation och hur jag än tänker så skulle jag iallafall varit glad och tacksam och självklart hjälpt så att bägge flickorna kan ha nöje av den utbildade ponnyn ! Att det skulle bli en konflikt finns inte.... för mig
 
Senast ändrad:
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Synd att du tar det som pajkastning när vi har olika åsikter...

Ja det är ju väldigt synd att du ska framföra Dina åsikter på det viset också.:cool:

TS skrev ju att kompisen SJÄLV hade sagt att hon börjat bli för stor för ponnyn.
Verkar inte som om Du läst mellan raderna riktigt...
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

TS, hur går det?? Har ni kommit fram till nån lösning, förutom att du tagit hem C-ponnyn?
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Tack för ditt intresse!:) Ja,det går faktiskt över förväntan med den lånade C-ponnyn!Vi justerade utrustningen lite,bytte ut det jättetjocka två delade tränsbettet mot ett smalt tredelat pessoabett ,som jag egentligen inte alls gillar.Men till denna ponnyn funkar det bra.I alla fall i en övergångsperiod.
På fredag ska vi iväg på hoppträning,kör halva lektionen bara eftersom hon har urdålig kondis..
 
Sv: Säga upp hyrhästen eller?

Vad härligt att höra att det blivit en fungerande lösning på problemet :bump:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
Senast: mackan
·
Hästmänniskan Väldigt, väldigt lång och komplicerad historia. Vet inte om det är rätt forumdel. Jag är 18 år, har flyttat hemifrån. Bor 10 mil från...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 437
Senast: LindgrenV
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 166
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp