Säga upp problematisk inneboende

Att skriva nedsättande är såklart inte så bra men fullt förståeligt i sammanhanget.
Nej - eftersom Sporthorse bl.a. skrivit om kvinnans aktivitetsstöd - som saknar all bäring på henne som inneboende och hur man kan lösa Sporthorses vän från kontraktet. Även detaljer om kvinnans katter, sjukdom och religion saknar sådan koppling. Två fel blir inte ett rätt
 
Fast nu spekulerar jag inte. Baktalar inte heller, utan det är faktiskt så det hela ser ut.
Har även svårt att se hur någon ska identifiera en anonym person på nätet.
:banghead: Vad är då dina inlägg om aktivitetsstöd? Dina funderingar kring att "hon borde ha lärt sig"? Du skriver mycket detaljer om henne i ett öppet nätforum där hon inte har möjlighet att försvara sig: Detaljer som inte behövs för en diskussion om hur situationen ska lösas. Vad tillför det t.ex. att hon har en dotter i Uppsala? Baktala är som förtal - det behöver inte vara osant
 
Det handlar om en sjuk människa, som din vän planerar att för sin egen sundhets skull puffa över kanten genom att låsa ute - eftersom din vän inte gjorde sin hemläxa och kollade referenser, samt lät en person med husdjur flytta in utan att fundera ett iota över vad det innebar. Olyckligt och eländigt, ja. Men samtidigt helt förståelig och försvarbart givet situationen.

Men det handlar om en sjuk människa. Hon kan lika lite lära sig som en blind kan lära sig se eller en med brutet ben kan lära sig gå utan att halta eller en med magsår kan lära sig att inte spy blod. Kunde hon ha lärt sig och anpassat sig hade hon gjort det. Det är i regel mycket enklare att anpassa sig än att vara sjuk.

Att skriva en tråd och be om hjälp om hur man rent praktiskt löser problemet för att den inneboende inte ska dra ner din vän är en sak - att hålla på att sprida detaljer om den inneboende är en annan sak. Och jag upplever det inlägg jag svarar på som helt oacceptabelt. Vad hon lever på är inget du har med att göra och definitivt inget du ska sitta och diskutera på nätet.

Du borde fö vara glad för din väns skull att den inneboende söker annat boende - även om du upplever det som att hon ljuger om referenserna,
Jag hade varit desperat om jag var TS vän. Jag skulle INTE stå mitt kast för att jag inte kollat referenser, eller hanterat personen varsamt eftersom hon är sjuk. Som hon bär sig åt skulle jag vara livrädd för att bli vräkt, det är ju mig fastighetsägaren har kontraktet med.
 
Nej - eftersom Sporthorse bl.a. skrivit om kvinnans aktivitetsstöd - som saknar all bäring på henne som inneboende och hur man kan lösa Sporthorses vän från kontraktet. Även detaljer om kvinnans katter, sjukdom och religion saknar sådan koppling. Två fel blir inte ett rätt
Jag kan inte se att @Sporthorse gjort fel men jag förstår nog hur du menar angående vad som får och inte får skrivas.
Personligen tycker jag det blir mer levande när man får veta hur det ser ut ”bakom kulisserna” än att det enbart blir en rent juridisk tråd utan att för den skull gå över gränsen :)
 
Nej - eftersom Sporthorse bl.a. skrivit om kvinnans aktivitetsstöd - som saknar all bäring på henne som inneboende och hur man kan lösa Sporthorses vän från kontraktet. Även detaljer om kvinnans katter, sjukdom och religion saknar sådan koppling. Två fel blir inte ett rätt

Jag uppfattar det som att informationen om aktivitetsstöd skrivits för att TS tänker att det betyder att personen ifråga har kontakt med myndigheter som kan hjälpa henne så att hon inte lämnas helt.
 
Jag uppfattar det som att informationen om aktivitetsstöd skrivits för att TS tänker att det betyder att personen ifråga har kontakt med myndigheter som kan hjälpa henne så att hon inte lämnas helt.

Den enda myndighet som kan hjälpa en person som har den problematik som beskrivs är vården och socialtjänsten. Båda bygger I stort på frivillighet. Möjligen skulle LPT vara aktuellt, eller kanske inte, det går inte att uttala sig om utifrån tråden.

Men det finns en övertro på vad myndigheter kan hjälpa sjuka personer som har dålig sjukdomsinsikt och/eller inte vill ha hjälp med. Tyvärr. De faller rakt ner mellan stolarna.

I övrigt så var lite försiktig med vad en enskild polis alt civil anställd vid kommunikationscentral säger. Det behöver inte vara korrekt och om problem uppstår ur legal eller juridisk synpunkt senare så blir man ensamt ansvarig även om någon som borde veta sa att.

Att någon är ifrån sina sinnens fulla bruk berättigar inte brott juridiskt, även om man moraliskt kan förstå det. Egenmäktigt förfarande ligger nära till hands om man låser ute personen från sina tillhörigheter och sina katter t ex.

Jag har full förståelse för desperationen och viljan att bara få slut på det. Men tänk noga före så det inte bara förlänger och förvärrar.
 
Den enda myndighet som kan hjälpa en person som har den problematik som beskrivs är vården och socialtjänsten. Båda bygger I stort på frivillighet. Möjligen skulle LPT vara aktuellt, eller kanske inte, det går inte att uttala sig om utifrån tråden.

Men det finns en övertro på vad myndigheter kan hjälpa sjuka personer som har dålig sjukdomsinsikt och/eller inte vill ha hjälp med. Tyvärr. De faller rakt ner mellan stolarna.

I övrigt så var lite försiktig med vad en enskild polis alt civil anställd vid kommunikationscentral säger. Det behöver inte vara korrekt och om problem uppstår ur legal eller juridisk synpunkt senare så blir man ensamt ansvarig även om någon som borde veta sa att.

Att någon är ifrån sina sinnens fulla bruk berättigar inte brott juridiskt, även om man moraliskt kan förstå det. Egenmäktigt förfarande ligger nära till hands om man låser ute personen från sina tillhörigheter och sina katter t ex.

Jag har full förståelse för desperationen och viljan att bara få slut på det. Men tänk noga före så det inte bara förlänger och förvärrar.

Som socialsekreterare känner jag givetvis till det.
 
Den enda myndighet som kan hjälpa en person som har den problematik som beskrivs är vården och socialtjänsten. Båda bygger I stort på frivillighet. Möjligen skulle LPT vara aktuellt, eller kanske inte, det går inte att uttala sig om utifrån tråden.

Men det finns en övertro på vad myndigheter kan hjälpa sjuka personer som har dålig sjukdomsinsikt och/eller inte vill ha hjälp med. Tyvärr. De faller rakt ner mellan stolarna.

I övrigt så var lite försiktig med vad en enskild polis alt civil anställd vid kommunikationscentral säger. Det behöver inte vara korrekt och om problem uppstår ur legal eller juridisk synpunkt senare så blir man ensamt ansvarig även om någon som borde veta sa att.

Att någon är ifrån sina sinnens fulla bruk berättigar inte brott juridiskt, även om man moraliskt kan förstå det. Egenmäktigt förfarande ligger nära till hands om man låser ute personen från sina tillhörigheter och sina katter t ex.

Jag har full förståelse för desperationen och viljan att bara få slut på det. Men tänk noga före så det inte bara förlänger och förvärrar.
Det var dock vad polisen rekommenderade, det värsta som kan hända är att min kompis får böter och den risken var värd att ta, det är billigare med böter än att riskera vräkning eller sitt eget psykiska mående pga någon annans sjukdom. Hon har fått magkatarr av all stress samt sömnbrist. Oro och ångest över vad inneboende ska hitta på här näst. Varje dag är det någonting och det orkar man inte när man har ett jobb att sköta.

Kontakt med hennes barn finns nu, och dottern är dessutom informerad om läget. Vill inte hon ta sig ann sin mor, då är det hennes val och rätt att avstå.
Katterna har hon rätt ta hämta precis när hon vill, men hon har inte rätt att komma in i lght.
 
Det var dock vad polisen rekommenderade, det värsta som kan hända är att min kompis får böter och den risken var värd att ta, det är billigare med böter än att riskera vräkning eller sitt eget psykiska mående pga någon annans sjukdom.

Kontakt med hennes barn finns nu, och dottern är dessutom informerad om läget. Vill inte hon ta sig ann sin mor, då är det hennes val och rätt att avstå.
Katterna har hon rätt ta hämta precis när hon vill, men hon har inte rätt att komma in i lght.

Det värsta som jag ser det är att din vän får stå ut med personen under en lågprioriterad polisutredning (dvs som kan ta lång tid) och dessutom lagförs för brott vilket kommer följa med under lång tid. Och kan påverka.

Sen hoppas jag det löser sig utan det givetvis men jag ser inte risken som lite böter i värsta fall.
 
Det värsta som jag ser det är att din vän får stå ut med personen under en lågprioriterad polisutredning (dvs som kan ta lång tid) och dessutom lagförs för brott vilket kommer följa med under lång tid. Och kan påverka.

Sen hoppas jag det löser sig utan det givetvis men jag ser inte risken som lite böter i värsta fall.
Ja vi får väl se, hon har inte vågat agera ännu. Det är liksom pest eller kolera. Tvivlar starkt på att hon kommer stå ut många dagar till, förhoppningen är att dottern tar sig ann sin mamma.
 
Utpekad känner jag mig inte, men det ser lite konstigt ut att du försöker tala om för någon vars arbete är känt av många på forumet hur detta arbete ska skötas.

Tror du att du kan släppa det eller vill du fortsätta diskutera det? Jag glömde skriva ett kl. Jag har förklarat det. Det finns rätt lite att tillägga. Oaktat att din kommentar jag råkade citera framstår konstig eller åtminstone ofullständig utifrån din yrkesroll. Och jag kan inte nånstans se jag skrev något hur ditt eller ens socialtjänstens arbete ska bedrivas.
 
Ja vi får väl se, hon har inte vågat agera ännu. Det är liksom pest eller kolera. Tvivlar starkt på att hon kommer stå ut många dagar till, förhoppningen är att dottern tar sig ann sin mamma.

Hoppas det. Och att personen snart får en annan bostad. Haken är väl om en potentiell ny hyresvärd ringer din vän som referens :S
 

Liknande trådar

Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
933
Senast: Crossline
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 837
Senast: Piaff
·
Äldre För att inte deraila tråden om otrohet, där frågan om boende kom upp, skapar jag en ny tråd. Citerade ett gäng inlägg från tråden...
2
Svar
29
· Visningar
2 185
Senast: vallhund
·
Äldre Kanske onödig tråd, men måste få lite lugn i själen. Mår dåligt över att ta konflikter med folk som jag tycker bra om. Har vansinniga...
Svar
5
· Visningar
1 231
Senast: gulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp