"Säker" hästhantering?

M

Monsterkyss

Liksom många andra ryttare startade jag min karriär på ridskolan. Här matades jag med att när man leder hästen ska man gå brevid den, och när man leder den i grimma och grimskaft ska man hålla ena handen 1 dm under hakan på hästen, och den andra ska hålla i resten av grimskaftet.
När man sitter upp ska man alltid sitta upp på vänster sida.

Men nu när jag är medryttare och inte bara ridskoleelev tycker jag detta låter så fel. Varför måste man tvunget gå brevid hästen och hålla grimskaftet så?
I våras när hästen bara sprang i väg i hagen hela tiden tog jag hjälp av min moster som själv haft häst (morfar hade inackorderingar och egna hästar i sitt stall - både min mamma och moster har haft varsin unghäst), och hon lärde mig någon som hon tidigare hjälpte min kusin träna med hennes förra häst. Det var att man alltid skulle gå framför hästen och låta grimskaftet vara löst. Ville hästen gå långt bak skulle den få lov att göra det utan att grimskaftet sträcktes. (går den nära ska grimskaftet förstås inte hänga långt ner på marken, men det ska vara löst). När jag då stannar, ska hästen också stanna - men den får inte gå in i mig. Detta sa min moster att det visar hästen att jag är ledaren, eftersom hästar gör så mot andra hästar - ledarhästen går alltid först och de andra får inte gå in i den.
Efter att ha tränat såhär i ridhuset först, började jag med det även när jag skulle in i/ut ur hagen och det gav resultat. Hästen är mycket lättare att fånga nu, och han lyssnar bättre på mig. Så jag förstår inte, varför skulle det vara bättre att gå brevid hästen med kort grimskaft?:confused:

Och till att hoppa upp på vänster sida. Varför ska man tvunget göra det? Jag måste använda pall när jag sitter upp, för hästen är så rund och har ingen manke, att sadeln bara glider - hur mycket man än spänner gjorden. Så jag leder bara fram hästen till pallen och sitter upp från den sida pallen står på. Oavsett om jag rider med eller utan sadel. Detta funkar hur bra som helst för mig, och jag tycker det är bättre att sitta upp från olika håll, då man tränar smidigheten i båda benen. I början hade jag jättesvårt för att få över mitt vänsterben över hästen, men nu går det lätt som en plätt. :bow:

Så får jag bara fråga - varför klassas inte det jag gör som säkert? Det fungerar hur bra som helst för mig, och hästen har blivit mycket lugnare och stressar inte längre in till stallet. Den rymmer inte heller i hagen längre! :)
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Du måste skilja på ridskola och det "riktiga" livet!

Att leda hästen som du gör är absolut inte ovanligt och inte alls osäkert när man vet vad man gör. Men tänk dig alla små orfarna ryttare på ridskolan:crazy: dom hade blivit översprungna på löpande band för dom ses inte som ledare av ridskolehästarna.
Att lära dom att leda på det klassiska sättet är just för att det är mest vedertaget och säkrare för barnen, det finns inget som säger att man inte får ändra sig utanför ridskolans dörrar.

Att sitta upp på vänster sida är en gammal kvarleva från medeltiden då riddarna hade sina svärd hängande på vänster sida så var det ju stört omöjligt att slänga det benet över hästen.
Att sitta upp från båda sidor är jättebra!! Framförallt för hästen som inte blir så snedbelastad varje gång någon kravlar sig upp från samma sida hela tiden.
Att ridskolorna vill att eleverna sitter upp från vänster är ju också av säkerhetsskäl, alla sitter upp från samma sida och hästarna vet vad som väntar, inga överraskningar eller krockar med andra ryttare om man står lite tätt.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Mycket av det som lärs ut på ridskolorna är faktiskt militära regler från början, tex. det här med att alltid sitta upp från vänster sida.
Sen vad som ska klassas som säkert tycker jag är olika från häst till häst och hur mycket den som hanterar/rider kan.
För mig är det säkert att leda min häst med långt grimskaft men jag skulle aldrig göra så med en okänd häst eftersom jag inte vet hur den reagerar om den tex. skulle bli skrämd eller är busig.
Sen verkar ju en del tycka att ju mer kedjor, skarpa bett och konstigheter vi sätter på hästarna ju säkrare blir det...:crazy:
 
Sv: "Säker" hästhantering?

jag har en till fundering! varför måste man ha träns på vanliga tävlingar när man lastar ur hästen?

i tex distans och western så behöver man inte det.. jag personligen har bättre kontroll på mina hästar när jag bara har grimma av den enkla anledningen att jag aldrig tränar dem från marken med träns (nu räknar vi bort tömkörning, även om jag inte alltid har träns då heller...)

jag kan förstå att bytet från grimma till träns kan vara osäkert, men men kan ju ha grimman på när man tränsar och sen ta av grimman så det behöver inte vara osäkert!
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Du måste skilja på ridskola och det "riktiga" livet!

Att leda hästen som du gör är absolut inte ovanligt och inte alls osäkert när man vet vad man gör. Men tänk dig alla små orfarna ryttare på ridskolan:crazy: dom hade blivit översprungna på löpande band för dom ses inte som ledare av ridskolehästarna.
Att lära dom att leda på det klassiska sättet är just för att det är mest vedertaget och säkrare för barnen, det finns inget som säger att man inte får ändra sig utanför ridskolans dörrar.

Att sitta upp på vänster sida är en gammal kvarleva från medeltiden då riddarna hade sina svärd hängande på vänster sida så var det ju stört omöjligt att slänga det benet över hästen.
Att sitta upp från båda sidor är jättebra!! Framförallt för hästen som inte blir så snedbelastad varje gång någon kravlar sig upp från samma sida hela tiden.
Att ridskolorna vill att eleverna sitter upp från vänster är ju också av säkerhetsskäl, alla sitter upp från samma sida och hästarna vet vad som väntar, inga överraskningar eller krockar med andra ryttare om man står lite tätt.

:bow::bow::bow:
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Jag har själv ridit på ridskola i 10 år, har nu egen häst men är fortfarande aktiv i ridklubben. På ridskolor är det ofta så att hästarna ska hanteras på ett säkert sätt och alla ska göra likadana...
Ur säkerhetssyn så är det inte så säkert om ridskoleungarna skulle gå 1 meter framför hästen och den blir rädd och springer över den...
Sen beror det ju på hur hästen är tränad , är den NH tränad så är det ju inte säkert att den går bakom och stannar när den som går framför gör det om den inte ser den som sin ledare...
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Hästar är vanedjur och trivs med rutiner. Man kan inte räkna med att alla elever på en ridskola är bra ledare över hästen.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Jag har funderat över det här med att många verkar tycka att man lättare blir översprungen om man går framför hästen än brevid den. Jag tycker det känns som risken är mycket större att man blir trängd/översprungen/knuffad av en ouppfostrad häst ifall man går brevid den, plus att det är mycket svårare att styra den dit man vill. Och egentligen är det väl rätt logiskt eftersom de flesta hästar verkar "gå på" en med bogen. Går man brevid hästens bog hinner man ju inte göra så värst mycket innan den har knuffat till en. Går man däremot en bit framför borde man ju rimligtvis först se hästen i ögonvrån, sen känna dess andedräkt i nacken, sen mulen som puffar till en och tillslut att den trampar ner en :p Lite längre reaktionstid iaf :)
En riktigt väluppfostrad häst däremot kan ju ledas varifrån som helst, i svansen om man så önskar :) :D
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Hmm lite mer tankar om det här med att gå brevid/framför :p

Mycket av ridskolornas hästhantering kommer ju, precis som någon nämnde, från det militära, och jag kan tänka mig att man där tyckte att det ser mer prydligt, välordnat och stiligt ut när militärerna ledde sina hästar brevid sig med ett kort grimskaft eller tygel eller vad man nu höll i. En häst som lunkar med sänkt huvud bakom sin människa ser kanske inte lika strikt och militäriskt ut.
Så jag tror inte att man gjorde så för att det är det bästa ur hästhanteringssynpunkt, utan helt enkelt för att få det att se snyggt ut.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Jag har funderat över det här med att många verkar tycka att man lättare blir översprungen om man går framför hästen än brevid den. Jag tycker det känns som risken är mycket större att man blir trängd/översprungen/knuffad av en ouppfostrad häst ifall man går brevid den, plus att det är mycket svårare att styra den dit man vill. Och egentligen är det väl rätt logiskt eftersom de flesta hästar verkar "gå på" en med bogen. Går man brevid hästens bog hinner man ju inte göra så värst mycket innan den har knuffat till en. Går man däremot en bit framför borde man ju rimligtvis först se hästen i ögonvrån, sen känna dess andedräkt i nacken, sen mulen som puffar till en och tillslut att den trampar ner en :p Lite längre reaktionstid iaf :)
En riktigt väluppfostrad häst däremot kan ju ledas varifrån som helst, i svansen om man så önskar :) :D

Men här handlar det om vad man lär ut. Ridskolan utgår från det militära. Rutiner. Alla gör lika. Ridläraren har överblick. Hästarna känner igen sig även om de byter ryttare. Elever kan känna igen sig mellan ridskolor. Det finns en utarbetad plan sedan många, många år.

Jag har mött attityden från western och förstår tänket. Ingen medellinje, sitt upp var du vill, sitt upp från olika sidor, rid inte i samma varv etc. Men inte ens de tryggaste hästarna klarar detta med otrygga ryttare.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Men här handlar det om vad man lär ut. Ridskolan utgår från det militära. Rutiner. Alla gör lika. Ridläraren har överblick. Hästarna känner igen sig även om de byter ryttare. Elever kan känna igen sig mellan ridskolor. Det finns en utarbetad plan sedan många, många år.

Jag har mött attityden från western och förstår tänket. Ingen medellinje, sitt upp var du vill, sitt upp från olika sidor, rid inte i samma varv etc. Men inte ens de tryggaste hästarna klarar detta med otrygga ryttare.

Verkar ju funka bra på westernridskolor ;)
Men jag frågasätter inte att man har rutiner, det tror jag är bra för att hästarna ska känna sig trygga. Det jag tycker var konstigt är bara varför folk verkar känna sig tryggare när de går brevid hästen än framför den när de leder den :)
Dessutom är min erfarenhet att utarbetade planer sen många år mår mycket bra av att granskas och frågasättas med jämna mellanrum :)
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Det där med att leda hästen så att du går vid bogen är det säkraste sättet att leda en häst på. Framförallt när man håller på med unghästar. Går man med hästen i slakt grimskaft och har hästen bakom ryggen så har du inte koll på vad hästen gör och blir då hästen skrämd av något bakom så kommer den springa rakt över dig. Man hinner inte reagera och flytta sig! Det händer på en 100 dels sekund. Det är inte skönt att bli nersprungen av en häst, jag lovar!

Har du däremot din position vid hästens bog och den blir skrämd av något bakom så kan du dra runt den runt dig och slipper få avtrampade hälsenor.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Det där med att leda hästen så att du går vid bogen är det säkraste sättet att leda en häst på. Framförallt när man håller på med unghästar. Går man med hästen i slakt grimskaft och har hästen bakom ryggen så har du inte koll på vad hästen gör och blir då hästen skrämd av något bakom så kommer den springa rakt över dig. Man hinner inte reagera och flytta sig! Det händer på en 100 dels sekund. Det är inte skönt att bli nersprungen av en häst, jag lovar!

Har du däremot din position vid hästens bog och den blir skrämd av något bakom så kan du dra runt den runt dig och slipper få avtrampade hälsenor.

Precis!! Man ser ju inte hästen när man har den bakom sig! Livsfarligt om man inte har ögon i nacken...
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Jo, ur den aspekten är det kanske säkrare ja. Men hästar är djur. Flockdjur. Och om en häst intar positionen bredvid en annan häst så visar den mycket tydligt den andra hästen att det är du som bestämmer vägen och jag följer efter, ungefär ;)

Så om nu människan intar positionen vid hästens bog visar denna, så som hästen ser det, även fast människan kanske inte menade det så, att den själv visar sig underlägsen jämtemot hästen. Man visar alltså hästen att det är den som bestämmer och har högst rang!

Därför ökar skaderisken betydligt, iom att hästen då är överlägsen över människan och kan flytta den hur den vill. Det är ju de signalerna som man ger hästen när man leder den vid bogen, och om människan då försöker ta kontroll över hästen och visa att det är den som bestämmer blir det ju dubbla signaler. Hästen drar då kanske iväg med människan hängande efter eller så kan man råka ut för en spark eller liknande, när hästen blir osäker och kanske tom rädd av den förvirring människan orsakar hos den.

Och att hålla hårt i hästen med ett kort grimskaft tror jag inte heller att nån häst uppskattar. Många, t ex min arab, skulle känna sig trängda och fasthållna och bli nervösa och försöka komma loss.

Sen om man har en bra kommunikation med hästen och kan stanna den när som helst genom att bara höja ett finger, tycker jag att man kan placera sig själv vid hästens bog osv. För då lyssnar den hela tiden på människan och man kan placera den hur som helst, vart som helst. Då kan man låta den röra sig som den vill bredvid en, för man kan placera tillbaka den snett bakom sig iaf.

Men har man inte riktigt koll på hästen är det ett måste att man visar att det är man själv som leder hästen, och inte tvärtom. Och placerar den snett bakom sig, och håller den kvar där!
 
Sv: "Säker" hästhantering?

kl
Tycker att Kallebus beskriver det väldigt bra.

Man kan inte ta för givet att alla elever på en ridskola ska kunna vara ledare över hästarna, och därför är det bästa att alla följer samma rutiner och gör på samma sätt.
Eftersom en ridskolehäst hanteras av så väldigt många olika människor så skulle det nog bli väldigt förvirrande för den om alla dessa människor hanterade den på det sättet som just dom tyckte var det rätta..
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Jo, men de skulle lika gärna kunna hantera hästarna så. De skulle ju lika gärna kunna göra hästarna känsliga för människans signaler och göra dem trygga och lydiga på det sättet. Och sen skulle det ju inte skada med lite "hästhanteringsträning" på ridskolorna heller :)
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Har du däremot din position vid hästens bog och den blir skrämd av något bakom så kan du dra runt den runt dig och slipper få avtrampade hälsenor.

Vad händer då när hästen blir skrämd av något på sin högra sida? Den kommer troligen hoppa på dig utan att du sett det som var farligt.
Om vi tittar på yta hästen kan träffa med så är en häst ca 80 cm bred på mitten om du tittar framifrån. Från sidan är det 2,5 m som kan träffa dig. Går hästen 1-1,5m bakom dig så har den 80 cm att springa ner dig med och ytterst få hästar springer på någon om den inte får total panik inte ens när den flyr. När du leder från sidan är du 20-30cm från hästens bog och har dessutom den 2,5 meter långa hästen bredvid dig när den då hoppar åt sidan så är risken större att du hamnar underst.
/Shaggy som blivit översprungen av Novan och nej det var inte skönt.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Jo, men de skulle lika gärna kunna hantera hästarna så. De skulle ju lika gärna kunna göra hästarna känsliga för människans signaler och göra dem trygga och lydiga på det sättet. Och sen skulle det ju inte skada med lite "hästhanteringsträning" på ridskolorna heller :)

Men vi använder i alla fall hjälm :angel:
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Jo, ur den aspekten är det kanske säkrare ja. Men hästar är djur. Flockdjur. Och om en häst intar positionen bredvid en annan häst så visar den mycket tydligt den andra hästen att det är du som bestämmer vägen och jag följer efter, ungefär ;)

Så om nu människan intar positionen vid hästens bog visar denna, så som hästen ser det, även fast människan kanske inte menade det så, att den själv visar sig underlägsen jämtemot hästen. Man visar alltså hästen att det är den som bestämmer och har högst rang!

Därför ökar skaderisken betydligt, iom att hästen då är överlägsen över människan och kan flytta den hur den vill. Det är ju de signalerna som man ger hästen när man leder den vid bogen, och om människan då försöker ta kontroll över hästen och visa att det är den som bestämmer blir det ju dubbla signaler. Hästen drar då kanske iväg med människan hängande efter eller så kan man råka ut för en spark eller liknande, när hästen blir osäker och kanske tom rädd av den förvirring människan orsakar hos den.

Och att hålla hårt i hästen med ett kort grimskaft tror jag inte heller att nån häst uppskattar. Många, t ex min arab, skulle känna sig trängda och fasthållna och bli nervösa och försöka komma loss.

Sen om man har en bra kommunikation med hästen och kan stanna den när som helst genom att bara höja ett finger, tycker jag att man kan placera sig själv vid hästens bog osv. För då lyssnar den hela tiden på människan och man kan placera den hur som helst, vart som helst. Då kan man låta den röra sig som den vill bredvid en, för man kan placera tillbaka den snett bakom sig iaf.

Men har man inte riktigt koll på hästen är det ett måste att man visar att det är man själv som leder hästen, och inte tvärtom. Och placerar den snett bakom sig, och håller den kvar där!


För att lära en häst vem som är flockledare är inget du gör på en kvart. Sen är det faktiskt så att en häst som blir rädd för något tänker inte, den reagerar. Om det är en buske eller en människa som råkar stå ivägen kvittar. Oavsett om du som människa är flockledare kommer hästen att braka över dig! Har du då hästen bakom ryggen hinner du inte flytta dig utan blir översprungen. Har du hästen vid din sida är risken att bli översprungen betydligt mindre, på sin höjd får du en knuff och sätter dig på rumpan och hästen försvinner. Med hästen i ryggen ser du för det första inte vad som händer med hästen och du är helt oförberedd på att det kommer 400kg dundrande rakt in i din rygg och du ligger som ett frimärke på marken.
Det där med att hästen drar iväg med dig hängandes i grimskaftet kanske händer en del men jag vet ju vad jag gör i en sådan situation, jag släpper hästskrället för du kan aldrig hålla kvar en skrämd häst.
Bara för att jag går vid hästens bog innebär absolut inte att jag håller hästen hårt i grimskaftet, man kan ha slakt grimskaft ändå.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Vad händer då när hästen blir skrämd av något på sin högra sida? Den kommer troligen hoppa på dig utan att du sett det som var farligt.
Om vi tittar på yta hästen kan träffa med så är en häst ca 80 cm bred på mitten om du tittar framifrån. Från sidan är det 2,5 m som kan träffa dig. Går hästen 1-1,5m bakom dig så har den 80 cm att springa ner dig med och ytterst få hästar springer på någon om den inte får total panik inte ens när den flyr. När du leder från sidan är du 20-30cm från hästens bog och har dessutom den 2,5 meter långa hästen bredvid dig när den då hoppar åt sidan så är risken större att du hamnar underst.
/Shaggy som blivit översprungen av Novan och nej det var inte skönt.

Jag vet inte hur du ser ut men jag har då inga ögon i nacken.. Hade jag haft det hade jag kunnat låta hästarna gå bakom min rygg för då hade jag ju sett vad som inträffat bakom min rygg.. Jag vet inte heller var du lärt dig om hästars beteende men en häst som blir rädd för något flyr alltid i panik och kliver då på det som kommer i dens väg. Hästar tänker inte - dom reagerar!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 093
Hästhantering Vår ponny är relativt ny hos oss och börjar skaffa sig en del olater. Som att han inte vill låta sig ledas. Leda in och ut från hagen...
2
Svar
33
· Visningar
3 083
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 523
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 223
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp