"Säker" hästhantering?

Sv: "Säker" hästhantering?

Nja, jag håller inte med dig ;)

Du kan visst visa din häst att du är ledaren på bara en kvart, eller bara två minuter eller 30 sekunder eller 10 sekunder eller hur långt tid det nu kan vara. Du kan börja etablera en kontakt till hästen och sätta positionerna på plats (alltså vart hästen är och vart du är, och vem som leder vem) på bara 30 sekunder om du så vill. Sen tar det ju förstås många timmar innan hästen litar på en helt och hållet och förstår en. Man just frågan om vem som har rangen över den andra och vem som bestämmer, kan lösas på mycket kort tid.

Och att en häst som blir skrämd alltid springer över människan kan jag inte tänka mig.

Kan ta t ex min häst då, som jag tränat Natural Horsemanship med (eller vad man nu ska kalla det, är självlärd så jag har inget riktigt namn för det). Men iaf, hon är ett arabiskt fullblod och är väldigt försiktig av sig och också väldigt känslig för ljud och rörelser vilket gör att hon kan flyga i luften åt både det ena och det andra hållet då och då. MEN, hon skulle aldrig flyga på mig om hon kunde ta en annan väg. Därför är ju det enda stället där det är viktigt att alltid hålla sig snett framför hästen i dörröppningar osv, där hästen inte kan välja någon annan väg.

Men. Hon hoppar aldrig emot mig, och när hon är rädd eller har hoppat till för något riktar hon alltid sin fulla uppmärksamhet mot mig för att se hur jag reagerar. Exempelvis så var jag ute och arbetade lite med henne löst på vår grusväg. Hon blev rädd för ett par plåtar som lät i vinden och for iväg 20 meter i balanstrav. Men sedan stannade hon och vände sig mot mig igen, och när jag ropade travade hon tillbaka till mig. och när jag leder henne och hon hoppar till hoppar hon alltid åt sidan, bort från mig och stannar sedan och väntar på signal från mig.

Så om hästen vet att du är ledaren och litar på dig kommer den inte att hoppa på dig, för den har respekt för dig, och kommer att vänta på din signal innan den flyr i panik.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Och jag jobbar med galopphästar, dvs fullblod. Allt från åringar till lite äldre hästar. Hade jag gått med hästarna bakom ryggen så hade jag inte haft några hälsenor kvar idag och jag hade nog tappat minst en häst om dagen. Att man alltid går före en häst genom en dörröppning ser jag som en självklarhet men då går jag alltid vänd mot hästen så jag kan se att den inte slår i höfterna i dörrkarmen, ett väldigt vanligt misstag bland många hästmänniskor!

Att en häst väntar på en signal från ledaren att det är tillåtet att fly håller jag inte med om. Låt säga att en flock vildhästar står och betar på ett fält och flockledaren befinner sig på ena sidan fältet och en annan häst i flocken står på motsatta sidan fältet. Ett lejon smyger i buskarna vid hästen som inte är ledaren men hästen står kvar för att ledaren har inte gett den tillåtelse att fly och blir dödad och uppäten för ledaren märkte inte lejonet?

Provar igen:

Hästar tänker inte - dom reagerar
 
Sv: "Säker" hästhantering?

För att lära en häst vem som är flockledare är inget du gör på en kvart.
Om du med det menar ledare över hästen/högre i rang/etc så gör man det på en kvart.

Sen är det faktiskt så att en häst som blir rädd för något tänker inte, den reagerar.
Om det är en buske eller en människa som råkar stå ivägen kvittar. Oavsett om du som människa är flockledare kommer hästen att braka över dig!
Den reagerar OCH tänker. Den är väl medveten om vad den har framför näsan. Tror du hästen hoppar rakt in i ett träd om den råkar ha ett sånt framför sig?

Har du då hästen bakom ryggen hinner du inte flytta dig utan blir översprungen. Har du hästen vid din sida är risken att bli översprungen betydligt mindre, på sin höjd får du en knuff och sätter dig på rumpan och hästen försvinner.
Det dumaste man kan göra, är att flytta på sig. Vad säger att du rör dig åt rätt håll? Fel håll, det är där hästen kommer! Har du hästen vid sidan, så kan den första reaktionen innebära att den reagerar åt ditt håll, innan den hinner välja riktning. Förutom rang-aspekten.

Med hästen i ryggen ser du för det första inte vad som händer med hästen och du är helt oförberedd på att det kommer 400kg dundrande rakt in i din rygg och du ligger som ett frimärke på marken.
Man ser, hör, känner och märker om något inträffar därbak, om man är någorlunda uppmärksam. 600kg häst springer förbi (om man har avståndet) och inte in i en.

Det där med att hästen drar iväg med dig hängandes i grimskaftet kanske händer en del men jag vet ju vad jag gör i en sådan situation, jag släpper hästskrället för du kan aldrig hålla kvar en skrämd häst.
Med 2-3 m grimskaft, hinner hästen ta in vad som skrämde den och tänka till, varför risken att den ska slita sig inte är så stor.


Jag vet inte heller var du lärt dig om hästars beteende men en häst som blir rädd för något flyr alltid i panik och kliver då på det som kommer i dens väg.
Och jag vet ju inte var du har lärt dig att hästar alltid flyr i panik när dom blir skrämda. Enligt min erfarenhet reagerar en häst som blir rädd för något med att stanna upp, kasta runt, rycka åt sidan etc. För att den ska fly i panik fordras ett hot som hästen uppfattar som mycket farligt eller en annan kraftig/ihållande påverkan. Hur ofta ser du sånt?
.......
LIA
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Du har kanske missuppfattat bilden? När man leder hästen bakom sig, är det meningen att man ska ha ett avstånd mellan sig och hästen. Själv föredrar jag c:a 1,5 m. Det ger hästen gott om marginal att reagera på.

Samma sak när vi går genom dörröppningar. Även om avståndet där av förklarliga skäl blir kortare, så har hästen gott om plats och tid att passera genom utan att slå någon höft i dörrkarmen.
Gör dom sånt? :confused:


Ett lejon smyger i buskarna vid hästen som inte är ledaren men hästen står kvar för att ledaren har inte gett den tillåtelse att fly och blir dödad och uppäten för ledaren märkte inte lejonet?
DÄR får du din panik!

LIA
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Jo, men du kanske har ett annat sätt att hantera hästar? Att gå bredvid hästen är ett sätt att undervika problemet iom att det då är mindre chans att man blir trampad av hästen osv.

Men, ska det verkligen vara så att människan jämt och ständigt ska behöva akata sig för att hästen inte ska hoppa på den? Nej, inte enligt mig iaf! Hästen ska respektera, lyssna och lita på mig, och den ska vilja vara med mig. Jag ska vara trygghet och glädje för hästen. Sen förstår jag ju att man inte kan hålla på att träna så mycket som jag gör om man t ex har stuteri eller liknande. Men grunderna, som att hästen ska hålla sig snett bakom än och inte gå förbi än och att den ska stanna, skritta, trava, backa när jag gör det tycker jag är en självklarhet. Det tar inte särskilt lång stund att bygga upp den respekten och när det väl är gjort kommer hästen att se dig som sin ledare.

Och sedan det där exemplet om att hästen lyssnar på flockledaren hela tiden gäller förstås om de upptäcker något som kan vara farligt, och om hela flocken är samlad. Om den är skingrad och någon häst blir rädd samlas oftast hela flocken iom att denna häst då varnar alla andra hästar. Hästar är ju flockdjur och de känner trygghet i sin flock, och då krävs det också att de har ett varningssystem och en väl fungerande rangordning.

Om någon t ex tjoar och skriker utanför en hage tittar ofta alla hästarna på "ledarhästen" och om denna tycker att det är farligt och sätter fart gör också resten av flocken det, och om denna stannar gör de likadant.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Jag vet inte hur du ser ut men jag har då inga ögon i nacken.. Hade jag haft det hade jag kunnat låta hästarna gå bakom min rygg för då hade jag ju sett vad som inträffat bakom min rygg.. Jag vet inte heller var du lärt dig om hästars beteende men en häst som blir rädd för något flyr alltid i panik och kliver då på det som kommer i dens väg. Hästar tänker inte - dom reagerar!
Det har inte jag heller men jag saknar även röntgensyn så jag kan inte se igenom en häst.
En häst flyr inte alltid i panik. Min häst är vanligen väldigt kontaktbar när hon flyr eftersom hon börjar fly i förebyggande syfte. Om hon uppfattar att något är jättefarligt flyr hon i panik och det var även så jag blev nersprungen. Då ledde jag henne dock inte bakom ryggen utan det var en helt annan situation.
Jag har hittills blivit pågången (vi stötte ihop) bakifrån en gång och då var det jag som nte tänkte hästen hade ingensnnastans att ta vägen. När jag lett vid sidan har jag fått många blå tår och blivit undanskuffa ett antal gånger.
De olika sätten att leda passar i olika situationer och jag använder därför båda sätten men vanligast är att ha hästen bakom.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

När det gäller ridskola:
Elev Framför häst - Dåligt
Elev vid bogen på häst - Dåligt
Elev vid huvud på häst - BRA

av den simpla anledningen att både vid bogen och framför hästen måste man redan ha en uppgjord rangordning häst och människa emellan

går man vid huvudet har människan full kontroll, hästen kan inte dra iväg/springa över så lätt och samtidigt ger man ingen signal om att den får dra iväg heller. Simple as that
och som flera redan sagt behöver ridskolornas säkerhet ses över

har man egen häst tycker jag det ska vara näst intill en självklarhet att "hantera hästen säkert", om man så leder hästen i svansen är detta kanske det mest säkra om det är detta hästen är van vid.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Pallar inte diskutera detta mer då det verkar säkrast enligt en del här att gå med hästen bakom sig.. Jag anser, efter mycket och dagligt hanterande av både unghästar och hingstar, att gå med en häst bakom sig är korkat rent ut sagt. Jag gör det inte och jag ser inte någon på min arbetsplats göra det heller. Men å andra sidan har vi inte heller tid att hålla på med NH.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Pallar inte diskutera detta mer då det verkar säkrast enligt en del här att gå med hästen bakom sig.. Jag anser, efter mycket och dagligt hanterande av både unghästar och hingstar, att gå med en häst bakom sig är korkat rent ut sagt. Jag gör det inte och jag ser inte någon på min arbetsplats göra det heller. Men å andra sidan har vi inte heller tid att hålla på med NH.

Ni har aldrig BEHÖVS hålla på med NH :rofl:
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Jo, ur den aspekten är det kanske säkrare ja. Men hästar är djur. Flockdjur. Och om en häst intar positionen bredvid en annan häst så visar den mycket tydligt den andra hästen att det är du som bestämmer vägen och jag följer efter, ungefär ;)

Så om nu människan intar positionen vid hästens bog visar denna, så som hästen ser det, även fast människan kanske inte menade det så, att den själv visar sig underlägsen jämtemot hästen. Man visar alltså hästen att det är den som bestämmer och har högst rang!

Därför ökar skaderisken betydligt, iom att hästen då är överlägsen över människan och kan flytta den hur den vill. Det är ju de signalerna som man ger hästen när man leder den vid bogen, och om människan då försöker ta kontroll över hästen och visa att det är den som bestämmer blir det ju dubbla signaler. Hästen drar då kanske iväg med människan hängande efter eller så kan man råka ut för en spark eller liknande, när hästen blir osäker och kanske tom rädd av den förvirring människan orsakar hos den.

Och att hålla hårt i hästen med ett kort grimskaft tror jag inte heller att nån häst uppskattar. Många, t ex min arab, skulle känna sig trängda och fasthållna och bli nervösa och försöka komma loss.

Sen om man har en bra kommunikation med hästen och kan stanna den när som helst genom att bara höja ett finger, tycker jag att man kan placera sig själv vid hästens bog osv. För då lyssnar den hela tiden på människan och man kan placera den hur som helst, vart som helst. Då kan man låta den röra sig som den vill bredvid en, för man kan placera tillbaka den snett bakom sig iaf.

Men har man inte riktigt koll på hästen är det ett måste att man visar att det är man själv som leder hästen, och inte tvärtom. Och placerar den snett bakom sig, och håller den kvar där!

:bow::bow: Bli hästboksförfattare? ;)
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Pallar inte diskutera detta mer då det verkar säkrast enligt en del här att gå med hästen bakom sig..
Tänk om "en del" har rätt?! :o

Men å andra sidan har vi inte heller tid att hålla på med NH.
Vet inte vad du menar med "hålla på med NH", men ett faktum är, att hanterar man hästar enligt Natural Horsemanship, så sparar man tid. Massor av tid! Plus att hanterandet blir säkrare.

LIA
 
Sv: "Säker" hästhantering?

För att lära en häst vem som är flockledare är inget du gör på en kvart. Sen är det faktiskt så att en häst som blir rädd för något tänker inte, den reagerar. Om det är en buske eller en människa som råkar stå ivägen kvittar. Oavsett om du som människa är flockledare kommer hästen att braka över dig! Har du då hästen bakom ryggen hinner du inte flytta dig utan blir översprungen. Har du hästen vid din sida är risken att bli översprungen betydligt mindre, på sin höjd får du en knuff och sätter dig på rumpan och hästen försvinner. Med hästen i ryggen ser du för det första inte vad som händer med hästen och du är helt oförberedd på att det kommer 400kg dundrande rakt in i din rygg och du ligger som ett frimärke på marken.
QUOTE]

Man LÄR inte hästen att man är dess ledare, utan talar bara om det. Går på uppskattningsvis fem minuter, antagligen snabbare för den som är duktig :) ( det tar naturligtvis längre tid att bygga upp riktigt bra vänskap och ledarskap, men att tala om vem som är ledare går FORT)
Förutom att lära hästen att man ALDRIG går på en människa vad som än händer är bland det första jag lär en unghäst att jag är en pålitlig och vänlig varelse. Hos mig är hästen trygg och den behöver inte kuta iväg till nån annan i tid och otid så fort något otäckt händer. Då slipper man det där med att hästen bara tänker "fly" så fort den blir rädd, utan den vill istället stanna hos dig eftersom du är den han söker trygghet hos.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Vet inte vad du menar med "hålla på med NH", men ett faktum är, att hanterar man hästar enligt Natural Horsemanship, så sparar man tid. Massor av tid! Plus att hanterandet blir säkrare.

och så är det fan i mig rackarns roligt också :D speciellt när man inser att det är så jäkla enkelt! Man börjar fråga sig varför man har krånglat till allt så mycket innan.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Tänk om "en del" har rätt?! :o

Det finns väl ändå inget rätt eller fel i detta?
För dig är det rätt att gå med hästen bakom dig och för mig är det fel. Jag kommer nog aldrig gå med en häst i ryggen för jag anser det vara en onödig risk.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Pallar inte diskutera detta mer då det verkar säkrast enligt en del här att gå med hästen bakom sig.. Jag anser, efter mycket och dagligt hanterande av både unghästar och hingstar, att gå med en häst bakom sig är korkat rent ut sagt. Jag gör det inte och jag ser inte någon på min arbetsplats göra det heller.
Visst finns det rätt eller fel.
Antingen har du rätt i att det är korkat, eller så är det inte korkat (utan ett bra sätt) och då har du fel. Jag tror du har fått "vårt" sätt förklarat för dig, nu väntar jag på din förklaring.

Du har kommit med en del andra påståenden som vi fortfarande väntar på förklaringar på...
Bl a vore det intressant att få det där med "slå höften i dörrkarmen" förklarat för sig.

LIA
 
Sv: "Säker" hästhantering?

Ja det kanske är det jag ska satsa på, haha :D
 
Sv: "Säker" hästhantering?

För att inte tala om vad som händer om den som står vid bogen är 1 meter 4 åring.

Söndertrampade fötter är förövrigt en bra anledning till att inte gå vid bogen.

Jag lär min dotter att gå framför med slakt grimskaft (medryttarhästen) och på riskskolan där de lär att man ska stå vid bogen så har jag flyttat fram henne några dm. Jag vill att hon leder vid huvudet. Då minskar risken för att hon ska bli trampad och för att hästan ska tränga/knuffa till henne med kroppen.
 
Sv: "Säker" hästhantering?

För att inte tala om vad som händer om den som står vid bogen är 1 meter 4 åring.

Söndertrampade fötter är förövrigt en bra anledning till att inte gå vid bogen.

Jag lär min dotter att gå framför med slakt grimskaft (medryttarhästen) och på riskskolan där de lär att man ska stå vid bogen så har jag flyttat fram henne några dm. Jag vill att hon leder vid huvudet. Då minskar risken för att hon ska bli trampad och för att hästan ska tränga/knuffa till henne med kroppen.

Jag gör likadant med min dotter! Hon är sju år och har ridit sedan hon var fyra. Jag lär henne att med långt grimskaft gå snett framför hästen eller vid huvudet (men inte rakt framför). Det långa grimskaftet vill jag att hon skall ha för att inte komma för nära hästen. Eftersom vi har en "snäll" (välhanterad och inte överdrivet hispig) häst, så har vi i lugn och ro kunnat prova ut var det är bäst att hon går när hon leder, och snett framför verkar vara det bästa. Går hon rakt framför får hon gärna hästen för tätt inpå sig (hans naturliga tempo är lite snabbare än hennes så han kommer ikapp...), och går hon vid bogen riskerar hon hela tiden att hamna på efterkälken och/eller bli klämd i dörröppningar och grindar. Jag tycker dessutom att hästen är mer uppmärksam på henne om hon är längre fram än vid bogen.

När jag själv leder min egen häst går jag snett framför om det bara är i "transportsyfte" som jag leder, men leder jag hästen i syfte att träna ledarskap och uppmärksamhet leder jag ur olika positioner, beroende på vad det är jag tränar. Min egen häst anser jag att jag skall kunna leda lika säkert oavsett var jag befinner mig i förhållande till hästen - han skall helt enkelt lita på mig och ha respekt för mig oavsett var jag är!

Leder jag en okänd häst är det snett framför eller vid huvudet som gäller. Är det en häst som är lite "gå-på-ig" och inte lyssnar riktigt tycker jag att jag har noll koll vid bogen, och får mycket bättre grepp om situationen om jag är längre fram! (därmed inte sagt att jag stövlar på två meter framför hästen med hängande grimskaft...)
 

Liknande trådar

Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
9
· Visningar
345
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 094
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 401
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
951
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp