Bukefalos 28 år!

Säkerhetsstigbyglar...

M

MaLu

Använder ni det?

Jag har ett par Kwick Out som jag har använt, har bara en sadel nu men har tänkt köpa en hoppsadel också. Hade tänkt köpa mässingstigbyglar till dressyrsadeln då, bara för att matcha med träns och så. Men man kanske borde ha någon form av säkerhetsstigbyglar i alla fall..

Finns det någon form av säkerhetsstigbygel i mässing?

malu
 
jag har precis som du, kwickout. Men prestige har ju sina fjädrande stigbyglar, de finns i mässing vet jag iaf.
 
Fjädrande stigbyglar? Vad är det för något?

..ska söka.

malu
 
men behöver du verkligen säkerhetsstigbyglar då du rider dressyr? snyggare med vanliga ;)
 
Jag använder vanliga säkerhetsstigbyglar m gummisnodd. Men jag ska köpa ett par sprenger snart..

Har inte sett några i mässing m säkerhetsanordning tyvärr. Du får väll köpa ett par o spraya dom?
 
jag tänkte köpa ett par kwick out. vill gärna ha någon fomr av säkerhets stigbyglar när man rider ut. Just nu har jag sprengers ledade på sadeln men jag kan inte se vad det skulle vara för säkerhet med dem. det enda som skiljer sig från vanliga är väl att de går att vippa fram och tillbaka. men det går säkert att fastna i dem me ;)
 
Jo, det tycker ju jag med. Men man vet ju aldrig... (Mamma tycker att det behövs :smirk:) Kwick Out stigbyglarna ser ju ut som vanliga men de finns ju inte i mässing..

Sen kommer jag säkert ta dressyrsadeln när jag rider ut även om jag har en hopp eller allround, så då kanske det är bäst att ha säkerhetsstigbyglar.
 
De med gummisnodd tycker jag är så fula :eek: Men att man kan spraya har jag inte ens tänkt på! Smart! Men kanske inte så smart att spraya ett par Kwick Out då "gångjärnet" måste vara lätt att få upp...

malu
 
Förstår inte heller att de ledade stigbyglarna kan räknas som säkerhetsstigbyglar... Är ju lika fasta som vanliga egentligen...

Har funderat lite på hur nödvändiga säkerhetsstigbyglarna är överhuvudtaget. De gånger jag har ramlat av så har jag ju tappat stigbyglarna innan och hade jag inte gjort det så hade jag förmodligen suttit kvar. Det är väl om det kulle hända en riktig olycka..

malu
 
Jag har själv åkt av och landat på höger fot med vänster fortfarande i stigbygeln. Som tur är stannar medryttarhästen omedelbart om man åker av, men en tjet i stallet har blivit släpad genom ett hinder och sedan efter en sparkande häst innan skon åkte av och hon kom loss. Så visst behövs säkerhetsstigbyglar!

Dessa är dessutom snygga:
austal.jpg


Och dessa ser ju precis ut som vanliga stigbyglar (de som trådskaparen nämner):
kvick.jpg
 
De gånger jag har ramlat av så har jag ju tappat stigbyglarna innan och hade jag inte gjort det så hade jag förmodligen suttit kvar.
Precis så har det hänt för mej med. Att hästen tittat till och man har trampat snett i stigbygeln och den har löst ut. Nu har jag såna där med bågiga byglar. Fast det är säkert bäst md de som löser ut ifall olyckan skulle vara framme .. som du med skriver..
 
man vet aldrig vad som kan hända. man ska aldrig säja aldrig! det kan komma en dag då du önskat att du hade säkerhetsstigbyglar. jag vet en tjej som blev släpad efter sin häst för att hon fastnade med foten i stigbyglen.

även om man *brukar* tappa stigbyglarna när man ramlar av så är det inte någon säkerhet för att man gör det när det händer en ordentlig olycka!
 
Jag har Kwik-out på dressyrsadeln och sprengers ledade på hoppsadeln. Tycker att båda fungerar bra! (iaf de gånger som jag åkt av... :crazy: )
 
Jag har sett australiensiska i mässingfärg någonstans, men jag minns förstås inte var :crazy:
Jag har också kwick out för övrigt.
 
fjädrande kanske ä fel ord, men fotplattan kan vinkla sig.
Känns lite fjädrande på så sätt.
aa36s.jpg
 
men behöver du verkligen säkerhetsstigbyglar då du rider dressyr?
Jag hoppas verkligen att du skämtar! Själv skulle jag inte ens drömma om att rida med annat än säkerhetsstigbyglar, även om jag endast rider dressyr! Hästen kan bli rädd och fara iväg - oavsett vilken ridsportgren du sysslar med!

Immer
 
åh, vart finns dom att köpa?? Har aldrig sett sådana förut. Är det lätt att de löser ut om man trampar snett?

malu
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska usel på att putsa saker. Både i fråga om frekvens och i fråga om hur jag gör, och frekvensen blir ju inte bättre av att...
2
Svar
21
· Visningar
1 524
Senast: kurakosz
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 086
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
925
IT & mobiler Ja, som rubriken. Google är inte min vän. Var kan jag hitta hörlurar med sladd och heöst någon form av brusreducering Sist jag flög...
2
Svar
30
· Visningar
1 266
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp