Bukefalos 28 år!

"Säkerhetssulky" eller ej?

Sv: "Säkerhetssulky" eller ej?

Jag har lånat en custom när jag varit ner på banan ibland, men det var nån unghäst som bökat lite i den o den böjde sig direkt :(
...dock inte min häst då :)
 
Sv: "Säkerhetssulky" eller ej?

Lät ju som en stabil vagn....... Ser lite klen ut i konstruktionen. Royal Puma ser mer ut som en vanlig sulky och det ser ut som om man sitter bättre i den oxå. Tycker att customen ser lite lång ut samt att det ser jobbigt ut att använda stängerna på den. Men som sagt har inte provat någon själv. Å andra sidan har en vanlig sulky och slagrem funkat bra i alla år om man har en häst som kanske inte är 100 % säker i rumpan. Tycker ändå att det är väldigt få som använder säkerhetsvagnarna på varmblod.
 
Sv: "Säkerhetssulky" eller ej?

Jag kör Royal Puma, tycker den är bekväm men ack så ful!

Köpte den då min förra unghäst slog min custom sulkett sönder och samman, det enda som var helt efter den turan var sitsen. Med rätt anpassad slaggjord (knäckte skalmarna ist.) samt käk. Fast den hästen lyckades även böja skalmarna på min ergo när han satte igång.

Har bara haft snälla hästar efter det, vet flera som "räddats" av puman. Ganska populär i norra sverige.
 
Sv: "Säkerhetssulky" eller ej?

Är i valet o kvalet med att köpa en royal eller custom. Han har fungerat fint i custom speedon men kan ändå inte bestämma mig......
 
Sv: "Säkerhetssulky" eller ej?

Det lutar år en custom men har inte slagit royal ur tanken helt. Nån som kan hjälpa mig? Positivt och negativt om vagnarna:confused: Jag hittade oxå en chevi som är en kopia av customen. Vilken är bästa löpsulkyn av dessa med slagbåge:confused:
 
Sv: "Säkerhetssulky" eller ej?

Dom flesta tillverkare i Finland har en liknande varn som Custom Speedon, Royal, Chevi, Master och Startsulky. Kvaliteten skiljer sig mycket, Custom har väldigt bra kvalitet men priset är lite högt, Chevi ok, Royal njaa, tung och sämre kvalitet. Master skaldrar och du måste sätta ihop vagnen själv den kommer i delar :D. Startsulky är väl som royal men bättre svetsfogar har inte vägt en som dom har tillsalu.
 
Sv: "Säkerhetssulky" eller ej?

Har provat bla Custom och Royal nu. Gillade Custom bäst. Anledningen till att ha en säkerhetssulky är att hästen är lite lätt i rumpan innan han sprungit av sig. Men jag har alltid slagrem på honom både i värmning och lopp. Fortsätter med långvagn i värmningen och en Venator i loppen.
 

Liknande trådar

Körning Finns det någon ordentlig vagnsmakare i södra sverige? Har en dos a dos vagn som är renoverad och i superfint skick, men den har järn...
Svar
1
· Visningar
766
Senast: Sleepy
·
Småbarn Okej, vilken är bästa vagnen för skog och mark samt att ta sig fram i snö och slask? Har egentligen inga andra krav mer än gärna nån typ...
Svar
6
· Visningar
630
Senast: WBanna
·
Övr. Hund Människor som påstår att de är hundrädda, är de verkligen det på riktigt eller är det bara sådana som hatar hundar och vill starta bråk...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 562
Senast: Red_Chili
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
1 092
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp