Säkerhetsväst eller inte?

Min största anledning till att jag inte använt väst är för att jag inte hittat någon som passat.. De trycks upp av bakvalvet -> den åker upp i nacken -> hjälmen glider ned i pannan.. Eller så är den för bred över skulderbladen så att jag inte får bak armarna..
Men blir det så att jag skaffar en egen häst i framtiden så kommer jag nog spendera ganska bra med pengar på en som faktiskt sitter som den ska, och då kommer den nog främst användas vid uteritter, och om jag får för mig att hoppning är en bra grej så där..
 
Vid hoppning och uteritt, ska jag bara rida dressyr/markarbete i ridhus slarvar jag. På utebanan är det beroende på häst och egentligen borde jag ha jämt eftersom det händer att jag skrittar av ute och då kan ju olyckan vara framme.

Jag har inte sämre fallteknik med väst på (finns ju bra västar nu för tiden o sitter de rätt är man inte särskilt immobiliserad) och är faktiskt övertygad om att jag klarat revbenen tack vare västen när jag blivit avskickad rakt i ett hinder vid två tillfällen. Hade då en hopphäst som tillämpade "jag räddar dig nu men du får kvittot på nästa hinder"- tekniken. Jag har lagt tid och pengar på att hitta en väst som passar mig bra ska sägas.
 
Ni vuxna, som alltså inte måste använda säkerhetsväst, har ni valt att använda eller inte? Olika på träning resp. tävling? Vilken nivå rider ni på? Är det olika beroende på vilken häst ni sitter på?
Jag använder inte min längre, men hoppar jag terräng kommer jag använda den.
Jag har ridit med den både på träning och tävling, dock inte på min egna häst. Nivå? Har ingen nivå för tillfället. Ja, det beror helt på vilken häst jag rider, vissa kan jag rida utan, andra rider jag med. :)
 
Jag har alltid väst oavsett vilken häst jag rider, var jag rider eller vad jag gör. Jag inser att jag troligtvis inte behöver den när jag ska börja tävla dressyr men det känns konstigt att välja bort den faktiskt. Och tycker jag ju att det ser snyggare ut med kavajen om det inte är en väst utanpå. Jag kommer kanske ha den på framridningen och sen ta av den innan jag går in på banan. Eller nåt... Har blivit så van vid den så jag upplever inte att den stör.

Jag rider bara dressyr och uteritt. Aldrig hoppning. Ska jag tävla är det dressyr på LB/LA-nivå.
 
Fanns inte västar på 70-talet när jag började rida, så jag har aldrig lärt mig att använda dem. Rider endast i skogen, aldrig på bana. Använder alltid hjälm åtminstone. :)
 
Jag använder aldrig väst när jag rider, men i princip alltid hjälm.
Det är den skyddsnivå jag valt, i en riskbedömning utifrån mina förutsättningar och omständigheter.
 
Väst på vid all ridning utom dressyr (såvida jag inte skuttar upp på en unghäst). Tävlar hoppning, dressyr och fälttävlan. I min omgivning använder inte vuxna säkerhetsväst förutom i terrängen då det är ett måste.
 
Jag red alltid med säkerhetsväst som yngre, nu har jag valt bort den när jag rider dressyr inne i ridhus.
Västen åker dock på om jag skall rida unghäst, hoppning, ute, fälttävlan, eller en häst jag inte vet hundra procent hur den uppför sig och jag uppfattar den som lite sprattlig.
 
jag har väst när jag känner mig osäker, dvs uteritter med tempo, hoppning, ridning på ny häst osv.

är inte konsekvent öht med när och hur jag använder den, dvs kan ena dagen galoppera utan på en häst som småbockar utan minsta tanke på att ha väst för att andra dagen skritta ut på en annan trygg häst men känna väldigt naken utan västen..
är mest rädd när det går "för fort" eller när jag rider ut ensam, så då har jag oftast väst.
 
Hade då en hopphäst som tillämpade "jag räddar dig nu men du får kvittot på nästa hinder"- tekniken.

OT, men vad bra uttryckt! Såna hästar har jag också ridit, och jag måste säga att det får en att uppskatta de mer förlåtande "Hoppsan!! Nåja, bättre lycka nästa hinder!"-hästarna desto mer.
 
Allmän fråga; vet någon om det går att få tag i en rosa (eller delvis rosa) skyddsväst i vuxenstorlek? Jag har googlat mig blå, men hittar bara i juniorstorlek :rage:
 
Använder väst vid inridning (och de första passen under inhoppning), terränghoppning och på hästar som jag vet är oberäkneliga.
 
Jag har alltid väst vid uteritt och hoppning. Och helst även på utebana. Det beror lite på vilken sadel jag har för min väst är lite för lång så den slår i bakvalvet på min dressyrsadeln. Rider mer avslappnat då, vilket behövs för min häst har inte avslappning överst på priolistan.

Har tyvärr skadat mig några gånger vid fall utan väst men klarat mig bra när jag haft västen på så den har varit värd varenda krona.
 
Allmän fråga; vet någon om det går att få tag i en rosa (eller delvis rosa) skyddsväst i vuxenstorlek? Jag har googlat mig blå, men hittar bara i juniorstorlek :rage:
Racesafe borde ha! Där kan man ju specialbeställa i olika färger m.m. :)
Min Racesafeväst är förövrigt "typ vuxenstorlek" (Child. XL - XL Back - XL Wide), och ljusblå/turkos :D
 
Jag slarvar och rider f.ö. aldrig med väst.
Vid dressyr, särskilt på ridbanor/ridhus, har jag typ aldrig använt väst. Ett kort tag i början på ridskolan ja, men annars inte. Utomhus använde jag väst sporadiskt förut, men gör det inte längre. När jag hoppade mer regelbundet på typ 50-60 cm nivå (på ridskolor) använde jag alltid väst, men de få gånger det blir något typ 30 cm språng nu gör jag det inte.
 
Ni vuxna, som alltså inte måste använda säkerhetsväst, har ni valt att använda eller inte? Olika på träning resp. tävling? Vilken nivå rider ni på? Är det olika beroende på vilken häst ni sitter på?

Jag är helt enkelt ute efter lite input i hur ni tänker och väljer kring väst eller inte :)
Jag rider med väst de dagar min häst verkar extrapigg.

På andras hästar rider jag helst med väst.

På unghästar eller om jag rider i galoppsadel använder jag väst.
 
Som yngre använde jag alltid väst. Den enda gången jag inte gjorde det trillade jag av och bröt nyckelbenet :p (vilket västen nog inte hade skyddat ändå). Bortsett från det så hände det endast att jag red utan väst på dressyrtävlingar + (eventuella) ärevarv.

När jag blev lite äldre så började jag slarva med västen då den började bli för liten. Man kanske inte ska förvänta sig att en väst som inhandlats till en 12-åring ska passa en tjej i 18-19-årsåldern. :p Så under de åren red jag väldigt sällan med väst, men red då också en häst som endast höll för uteritter. Men de gånger jag fick rida någon annans häst (vilket ofta innebar hoppning) så använde jag alltid väst.

Den dagen jag har tid och råd och möjlighet att börja rida igen så ska jag införskaffa en ny RaceSafe-väst. Sååå skön! Egentligen föredrar jag att alltid rida med väst.
 
Jag har väst när jag hoppar och rider terräng oavsett om det är träning eller tävling.
Dock sällan väst när jag rider ut, beror på känsla och vilken häst det är.
Mina egna ridhästar har jag det väldigt sällan vid uteritt iaf.
När lillponken ska ridas sen så kommer jag nog använda västen vid all ridning de första åren.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 456
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
707
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
704
Senast: Lingon
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp