Säkraste trailern?

studstan

Trådstartare
Sitter och undrar, finns det krock tester utförda på trailers? Om man skulle blli påkörd bakifrån, vilken skulle vara säkrast för hästen?

Vissa släp kan man ju med handen flytta väggarna, så det känns som att man vill ha nått stadigt så man inte behöver stå med en halv häst..

Rent teoretiskt känns det som att släp där hästarna står baklänges i är säkrare eftersom det är utrymme bak :nailbiting:
 
Sv: Säkraste trailern?

Intressant fråga!

Men inte är det några krocksäkra transporter vi har till våra dyrbara älsklingar. Skulle var mycket intressant att se hur de olika släpen klarar sig om man hade gjort någon test.
 
Sv: Säkraste trailern?

De flesta släp kommer nog skydda lika dåligt mot krock bakifrån eller från sidan. De flesta släp verkar mest bara vara häst säkra. = klarar sig från skador orsakade av hästen. Så som att den hoppar över bommen eller sparkad i väggen.
 
Sv: Säkraste trailern?

Sitter och undrar, finns det krock tester utförda på trailers? Om man skulle blli påkörd bakifrån, vilken skulle vara säkrast för hästen?
Bra fråga. Det finns säkert någon standard som berör tillverkning av hästtransporter, det finns det ju för de flesta produkter. Men jag har aldrig heller hört talas om det, och de flesta av mina sökträffar pekar på amerikanska branschorganisationer för tillverkare - ingenting om myndighetskontroll eller certifiering.

Jag tror som du, att baklängestransporter skulle kunna vara en aning säkrare vid en påkörning rakt bakifrån, av en personbil. Men det är ju bara ett av massvis med tänkbara scenarios. I kollisioner över... gissningsvis 20-25 km/h tror jag att hästarna ganska oavsett modell av transport är i det närmaste oskyddade. Som om man kör landsväg och blir påkörd av [vad som helst] som kommer bakifrån i 120-130 som här i Halland (motorväg). :(

Sen tror(!) jag också att energin vid en kraftig krock mot transporten nästan oavsett riktning är gott och väl tillräcklig för att slita loss transporten från dragbilen. Bara spekulationer alltihop, men jag tror verkligheten är nånstans där i närheten.
 
Sv: Säkraste trailern?

Delvis kl.

Men olika material borde ju stå emot olika? Plyfa och aluminium borde bete sig väldigt olika vid påkörning bakifrån..? Och på tex Ifor eller Fautras med dörrar bak kanske ramen runt dörren avgör något..?
 
Sv: Säkraste trailern?

Men olika material borde ju stå emot olika? Plyfa och aluminium borde bete sig väldigt olika vid påkörning bakifrån..? Och på tex Ifor eller Fautras med dörrar bak kanske ramen runt dörren avgör något..?
Jo, det tror jag säkert. En stabil stålramskonstruktion tål säkert mer stryk än något lättare och sprödare. Men jag resonerar såhär; en påkörande personbil väger dubbelt så mycket som hästtransporten. Även om transporten skulle vara 100% styv och hållbar så kommer bilen antagligen att flytta transporten rätt brutalt - om den inte blir krossad. Det finns ju inte mycket till energiupptagande deformationszoner. Tåliga material överför mer rörelseenergi, deformerbara material äter - åtminstone i teorin - litet rörelseenergi. Därför tror jag att materialvalet i praktiken spelar mindre roll än man kan tro. Fortfarande rena spekulationer förstås, men så tänker jag.

Kanske har VTI eller SIKA tittat på hästtransportolyckor, någon som vet?
 
Sv: Säkraste trailern?

Även vilket golv hästtransporten har borde spela in. Sen har ju transporten en relativt rejäl ram undertill som även den borde skydda lite. Men ändå så är det nog ingen vidare krocksäkerhet. Hemska tanke :(
 
Sv: Säkraste trailern?

Är nog omöjligt att göra en säker transport med tanke på hur tunga hästar är och hur tunga de då blir när det är rörelseenergi inblandat :(
 
Sv: Säkraste trailern?

Sen tror(!) jag också att energin vid en kraftig krock mot transporten nästan oavsett riktning är gott och väl tillräcklig för att slita loss transporten från dragbilen. Bara spekulationer alltihop, men jag tror verkligheten är nånstans där i närheten.

Min kompis blev påkörd bakifrån av en bil på E18 som försökte hinna förbi innan vajervägen gick över från 2-filig till 1-filig. Han hann inte förbi utan brakade in i släpet istället... Hela ekipaget började vobbla och voltade. Hästen låg kvar på taket som lossnade från släpet och skar sig på takets kant när hon skulle ta sig därifrån. Tackolov så klarade sig hela gänget relativt oskadda (3 vuxna, ett spädbarn, 2 hundar och en häst). Som sagt så lossnade taket, men resten av släpet (Boj) klarade sig ganska bra.

b91220.jpg
 
Sv: Säkraste trailern?

Ja det är väl snarare just det som händer än att man får "bilen in i släpet" eftersom ekipaget inte är styvt i sidled.
 
Sv: Säkraste trailern?

Knapplån!
Jag tycker många släp känns rätt bräckliga även vad det gäller om hästarna stökar. Det är stora krafter när en häst börjar sparka eller leva om i släpet och jag är tveksam om många av de nya släpen verkligen står pall för det. Jag har ett 5 år gammalt plyfasläp som känns rätt rejält om man jämför med tex. glasfibersläpen. Trots detta har jag svetsat bakbommen, lagat fästena till bakbommen, riktat om överluckan och bytt spännena till baklämmen efter att ha lastat och kört hästar som inte stått riktigt stilla. Nästa gång vill jag ha ett säkrare och stabilare släp och är inne på ett Ifor Williams för dom känns säkrare.

Hur släpet ska klara en krock eller volt vill man ju inte tänka på när det inte ens klarar av en häst som stökar men det är ju ofta man läser om olyckor där hästarna faktiskt klarat sig oskadda.
 
Sv: Säkraste trailern?

KL
Mitt varmblod voltade i en gammal Habokärra för 20 år sen. Den slet sig från bilen och slog runt framåt över draget. Dragstången kröktes och taket gick sönder där det tog i backen. I övrigt var släpet helt. Hästen helt oskadd. Vi slet upp taket och ledde ut honom genom det (vagnen låg upp och ner på snedden). Frambommen var svagt krökt. Mellanväggen satt på plats med sprintarna i golvet, hade inte rört sig en millimeter trots att släpet saknade bakbommar utan hade kedjor istället.

Jag är lite skeptisk till mellanväggslösningen i vissa moderna släp. T.ex plastöverdragen rörkonstruktion. Vad händer med det vid en olycka? Eller halva väggar. Det är bra att de kan bredda sig när de står men jag funderar på vad som händer om de blir fastkilade under väggen.
 
Sv: Säkraste trailern?

Vet inte hur det ser ut på andra transporter men på min boj sitter mellanväggen endast med två sprintar så skulle hästen fastna så tror jag inte det är så jätteomständigt att plocka ut den
 
Sv: Säkraste trailern?

Fast det finns ju halv mellanvägg. Även min Kylinge har det, för att hästen ska kunna bredda.

Men jag har ju märkt att mellanväggen till mitt släp väger minst dubbelt så mycket som mellanväggen i kompisens Cheval. Så jag tror faktiskt att den i mitt släp är stabilare.
 
Sv: Säkraste trailern?

Vet inte hur det ser ut på andra transporter men på min boj sitter mellanväggen endast med två sprintar så skulle hästen fastna så tror jag inte det är så jätteomständigt att plocka ut den

Jag tänkte mer på om hästen av någon anledning kommer ner på golvet och hamnar under mellanväggen. Vilka skador som kan uppkomma när den försöker ta sig loss. Missförstå mig rätt, jag har haft släp med halv mellanvägg och plastgardin nedtill och jag tycker egentligen att det är bra. Jag bara reflekterar lite i ämnet.
 
Sv: Säkraste trailern?

Ush hemska tanke! Men jag tycker nog halvvägg är läskigare än plastgardinen.

Skulle vara väldigt intressant om det utfördes riktiga krocktester på släpen. Vart ska man framföra en sådan önskan tro?
 
Sv: Säkraste trailern?

I så fall är det nog bäst med antingen hel plyfa mellanvägg, eller helvägg plast gardin. Där det är tillräckligt utrymme för en häst på sidan mellan golv och mellanväggens nedre ribba. Om ni förstår vad jag menar :p.
Mellanväggar med plyfa/ fast överdel och bara en 70cm ca öppet nedtill verkar farligast om hästen kommer ner på golvet och sprattlar omkring..
 
Sv: Säkraste trailern?

Fast det finns ju halv mellanvägg. Även min Kylinge har det, för att hästen ska kunna bredda.

Men jag har ju märkt att mellanväggen till mitt släp väger minst dubbelt så mycket som mellanväggen i kompisens Cheval. Så jag tror faktiskt att den i mitt släp är stabilare.
Kylinge o några till har ju en gedigen stolpe som stagar upp mellan golv o tak.

Taket ska gå att öppna, men ska ha störtbågar.

Om släpet blir påkört bakifrån vilket har hänt ett antal gånger är det inte mkt som skyddar iom att hästens rumpa står några cm från träffpunkten.
 
Sv: Säkraste trailern?

I så fall är det nog bäst med antingen hel plyfa mellanvägg, eller helvägg plast gardin. Där det är tillräckligt utrymme för en häst på sidan mellan golv och mellanväggens nedre ribba. Om ni förstår vad jag menar :p.
Mellanväggar med plyfa/ fast överdel och bara en 70cm ca öppet nedtill verkar farligast om hästen kommer ner på golvet och sprattlar omkring..

Precis vad jag menar. Samtidigt så tror jag att de med plyfaöverdel och plastgardin nedtill är bra när hästen åker. Rejält stöd upptill men kan ändå bredda nedtill. Men vid ett tillbud/olycka är det kanske det sämre alternativet. Jag har obducerat en häst som hamnat under en halv mellanvägg i en lastbil. Ingen vacker syn. Det har fått mig att fundera över detta.

Det är svårt att veta och svårt att testa. Trailerolyckor med häst är förvisso inte ovanliga men inte heller tillräcklig vanligt (tack och lov) för att man ska kunna dra några riktigt säkra slutsatser om vad som skyddar bäst vid olyckor och mot olyckor, yttre(typ trafikolycka) eller "inre"(hästen flippar).

Jag tycker det är lite intressant ändå.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 744
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 280
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 559
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 314

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp