Sälja bostad - lösa lån

En liten spännande sak jag fick lära mig idag är att man bara får amortera var 3:e månad på ett rörligt lån. Jag var helt säker på att msn kunde amortera lite hursomhelst när man hade lust...
På din bank.

Mina lån är på tre månader och jag amorterar snällt hela tiden. Faktum är att jag amorterar så mycket som jag på något vis kan ha råd med. Varje gång lånet läggs om så har jag möjlighet att betala ytterligare lite om jag vill.
 
Då måste det varit bundet rätt många år?
Jag tror att banken bara tar in den räntekostnad de räknat med för lånet i fråga. Det är liksom det är som vitsen med att binda lånen. En "säkerhet" för alla. För dig att räntan inte blir högre, för banken att de får sina ränteintäkter som det blir iom bindningen

Precis! För att banken ska kunna erbjuda lån med en ränta som ligger fast under hela avtalstiden lånar banken i sin tur upp dessa pengar genom ett avtal där man förbinder sig att betala avtalad ränta på dessa pengar under samma period. Även om du vill lösa lånet i förtid är banken ändå bunden av sitt avtal avseende upplåningen och måste alltså fortsätta betala avtalad ränta för sin upplåning hela den avtalade perioden. Banken har visserligen fått pengarna tillbaka och kan låna ut dem igen - men om räntorna gått ner sedan du tog lånet så kommer ju ingen idag att vilja betala samma ränta som du betalade och därmed uppkommer en förlust för banken. Ränteskillnadsersättningen är en kompensation för denna förlust som ska göra att banken går +-0 på ditt beslut att lösa lånen i förtid. Alltså inte en vinst för banken. Har räntorna istället gått upp så blir det ingen ränteskillnadsersättning eftersom det inte blir en förlust för banken som behöver täckas.

För dig är ränteskillnadsersättningen en avdragsgill ränta.

När det gäller amorteringen på 3 månaderslån (det närmast "rörliga" som finns för hypotekslån idag) så verkar det också råda viss förvirring här... dels har vi amorteringen som görs utifrån vad man avtalat när man tagit lånet (eller vid senaste villkorsändring) och den kan antingen göras månadsvis eller kvartalsvis. Vill man vid något tillfälle betala utöver denna kallas det extraamortering. Ska man göra i samband med villkorsändring - på ett 3 månaderslån alltså var 3:e månad. Annars tillkommer ränteskillnadsersättning på samma sätt som om man vill göra en extraamortering under löptiden på ett lån som är bundet t ex 3 år.
 
På din bank.

Mina lån är på tre månader och jag amorterar snällt hela tiden. Faktum är att jag amorterar så mycket som jag på något vis kan ha råd med. Varje gång lånet läggs om så har jag möjlighet att betala ytterligare lite om jag vill.

Menar du nu att du har en löpande amortering? Det är det ju liksom inga problem med (förutom om du inte skulle ha råd att amortera en månad). Och att man kan lägga in extra vid omläggning av lån fungerar ju också.
Det jag var ute efter var att ha ett amorteringsfritt lån men där jag själv kunde amortera av en summa de månader som tillåter detta. Och det fungerar inte såvida inte dessa amorteringstillfällen sker var 3:e månad (då lånet läggs om). Där skulle det förvåna mig om det var skillnad på bank och bank....Men det är kanske så du har det?!
 
Menar du nu att du har en löpande amortering? Det är det ju liksom inga problem med (förutom om du inte skulle ha råd att amortera en månad). Och att man kan lägga in extra vid omläggning av lån fungerar ju också.
Det jag var ute efter var att ha ett amorteringsfritt lån men där jag själv kunde amortera av en summa de månader som tillåter detta. Och det fungerar inte såvida inte dessa amorteringstillfällen sker var 3:e månad (då lånet läggs om). Där skulle det förvåna mig om det var skillnad på bank och bank....Men det är kanske så du har det?!
Okey, då begrep jag inte riktigt hur du menade.

Ja, det är självklart att du inte pytsa in pengar hur som helst på ett lån som är amorteringsfritt. Betala av på lånet kan du göra bara vid omläggning.

Men varför inte lägga en löpande liten amortering eftersom du ändå tänkt amortera? Och fylla på med mer de kvartal du kan.
 
Rörliga lån finns inte längre.

Numera är kortaste bindningstiden tre månader. Under den tiden kan man inte extraamortera, men det är ju bara att sätta på sparkontot till tiden har gått och betala ner extra vid tremånadersperiodens slut.

Till TS: "avtalsluntan" som du kallar det är den du undertecknar att du läst och godkänt och förbinder dig att följa. Jag tycker inte bankerna hemlighåller att förtidsinlösen kostar pengar, varken i sina avtal eller "ute i livet".

Att många sedan undertecknar stora ekonomiska avtal utan att läsa vad de avtalar om, det känns ju lite... främmande... för mig.
 
Numera är kortaste bindningstiden tre månader. Under den tiden kan man inte extraamortera, men det är ju bara att sätta på sparkontot till tiden har gått och betala ner extra vid tremånadersperiodens slut.

Det beror på vilken bank man har. Vi har SEB och kan göra extraamorteringar när som helst. (När man har 3-månadersränta.)
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Okey, då begrep jag inte riktigt hur du menade.

Ja, det är självklart att du inte pytsa in pengar hur som helst på ett lån som är amorteringsfritt. Betala av på lånet kan du göra bara vid omläggning.

Men varför inte lägga en löpande liten amortering eftersom du ändå tänkt amortera? Och fylla på med mer de kvartal du kan.

Jo, visst kan jag göra så (och gör så redan idag på ett av lånen som är bundet ett halvår till). Men jag hade gärna velat känna mig lite mer "fri" att göra som jag vill istället för att passa på vid omläggningarna. I min enfald tänkte jag att banken skulle se det som positivt att jag betalar tillbaka och tänkte att på så kort räntebindning borde den ev. ränteförlusten vara marginell från bankens sida. Men så var det ju inte ;)
 
Fast jag tycker mer att det låter väldigt märkligt att ni inte skulle få göra extraamorteringar när SEB till och med har det som allmän info "så här gör du" på sin hemsida".

Men huvudsaken ni är nöjda:)
 
Det jag var ute efter var att ha ett amorteringsfritt lån men där jag själv kunde amortera av en summa de månader som tillåter detta. Och det fungerar inte såvida inte dessa amorteringstillfällen sker var 3:e månad (då lånet läggs om). Där skulle det förvåna mig om det var skillnad på bank och bank....Men det är kanske så du har det?!

Ger banker amorteringsfria lån fortfarande? :confused: Om du lånar mer än 75% av bostadens värde givet.
 
Vi har oxå SEB, bundna amorteringsfria lån. Vi amorterar självklart ändå, la på en tusenlapp extra per månad o våras och nu la vi på ännu en extra och det är inga problem alls med banken.
 
Vi har inga topplån så det är bottenlånen jag pratar om:)

Jag har också bara bottenlån men det var ändå amorteringskrav och inte amorteringsfritt. "Topplån" finns egentligen inte längre, du menar vad bankerna idag kallar blankolån. Det var några år sen du tecknade lånet eller?
 
Jag har också bara bottenlån men det var ändå amorteringskrav och inte amorteringsfritt. "Topplån" finns egentligen inte längre, du menar vad bankerna idag kallar blankolån. Det var några år sen du tecknade lånet eller?

För tre år sedan fanns då topplånen kvar i alla fall. Jag har tre hypotekslån (täcker totalt 75% av husets värde) och sen har jag ett bolån hos banken ("topplån", täcker upp till 85% belåning på huset), vilket inte ett blankolån/privatlån alltså. Däremot behövde vi när vi köpte huset, ha lån till kontantinsatsen, alltså de sista 15% (dumt jag vet, men så var det), och den delen var blankolån/privatlån. Tack och lov avbetald inom första året.
 
Jag har också bara bottenlån men det var ändå amorteringskrav och inte amorteringsfritt. "Topplån" finns egentligen inte längre, du menar vad bankerna idag kallar blankolån. Det var några år sen du tecknade lånet eller?

Vi har amorteringsfritt bottenlån (upp till 75%) och så amorterar vi på överskjutande del, topplånet, som kan vara upp till 85%. Vi tecknade lånet i år, så det är aktuellt. Det är summan över 85% (handpenningsdelen), som är blankolån.

Rätt säker på att man kan få amorteringsfritt bottenlån hos de flesta banker, men det har väl varit tal om att införa amorteringskrav?
 
Jag har också bara bottenlån men det var ändå amorteringskrav och inte amorteringsfritt. "Topplån" finns egentligen inte längre, du menar vad bankerna idag kallar blankolån. Det var några år sen du tecknade lånet eller?

Topplån är väl en högst vedertagen benämning (http://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/lana-till-bostad/bolan/)! Summan mellan 75%-85% för benämns topplån. Resterande del kallas blancolån.
För gemene man benämns nog hela bolånedelen som överstiger bottenlån för topplån. För lån under 75% av köpesumman krävs inte amortering på vår bank men det krävs att man amorterar på topplånet (längsta tid 15 år).
Varför var ni tvungen att amortera på bottenlånet? Eller är det så att du totalt har missuppfattat det här och i själva verket amorterar på ditt topplån

Det var länge sedan vi tog vårt huslån men jag känner mig rätt uppdaterad angående terminologin...
 
Jag har inte sagt att det inte är en vedertagen benämning, jag vet mycket väl vad det är ;) Men det verkar som att bankerna inte längre vill dela in lånen i topp- respektive bottenlån.

Jag tecknade bostadslån i våras (april månad) på 81% av köpesumman och min bank kallar hela det ett bottenlån, de ville inte dela upp det i botten/topplån utan hävdade att så gör man inte längre.. Lånet som jag amorterar på varje månad trots att det är 3-månaders löptid ;)

Hade jag lånat 75% hade jag inte haft krav på amortering enligt banken.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Om jag har låst bolåneräntan i till exempel två år men vill sälja bostaden efter 1 år och 10 månader, hur mycket behöver jag betala...
Svar
6
· Visningar
1 160
Senast: Wysiwyg
·
Äldre Hej! Jag är generellt dålig på matematik och att tänka klart juridiskt är inte min bästa förmåga just nu, så jag skulle blir jätteglad...
2
Svar
35
· Visningar
4 743
Senast: lbb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp