Sälja häst. Gå på magkänsla

vinkelina

Trådstartare
går i tankarna på att sälja. Idag kom mor och dotter ut för att provrida. Skall vara häst åt dottern.

Stället deras skulle vara perfekt med lösdrift osv.

MEN. Osäker på om de verkligen är ett hem för min dam. Hon kan bli stark (kallblod) och klarar en 13 åring de. Hon var av den späda sorten. Mamman vill köpa häst att växa i.

Kan ju bli perfekt. Eller pannkaka. Hur skall man tänka som säljare. Hästen född 04 men ligger på en nivå för en 5-6 åring.
 
går i tankarna på att sälja. Idag kom mor och dotter ut för att provrida. Skall vara häst åt dottern.

Stället deras skulle vara perfekt med lösdrift osv.

MEN. Osäker på om de verkligen är ett hem för min dam. Hon kan bli stark (kallblod) och klarar en 13 åring de. Hon var av den späda sorten. Mamman vill köpa häst att växa i.

Kan ju bli perfekt. Eller pannkaka. Hur skall man tänka som säljare. Hästen född 04 men ligger på en nivå för en 5-6 åring.
Med tanke på att inte ridning/hantering sitter i styrkan så bör det inte bli något problem. Iallafall inte sålänge hon har lite teknik och hästen är normalt uppfostrad.
 
Gillar inte tanken på att mamman vill köpa häst åt dottern att växa i, det är nästan som att köpa kläder att växa i, sånt gör man ju inte
 
Jag gillar idén med en häst (och kläder...) att växa i. Bättre det än att behöva sälja och köpa ny häst varje år vartefter barnet växer. Däremot är kanske inte kallblod generellt en lämplig barnhäst. Det har inget med ålder eller kroppsstorlek att göra, utan det sitter i huvudet. Få barn har det mentala som krävs för att hantera en psykiskt stark häst, som ju kallbloden ofta är. Det gäller mentalt starka ponnyer också, naturligtvis, som även lätt kör över mentalt svaga vuxna. Det sitter i huvudet, inte i kroppen eller åldern.
Det kan bli jättebra, men det kan också gå helt åt skogen. Lyssna på magkänslan.
 
Jag hade samma läge en gång, ett kallblod som kändes som ganska "mycket" häst och en liten späd unge som pappan skulle köpa häst till.
Jag gillade dem osv men kände mig lite osäker på om inte hästen skulle bli för mycket för tjejen.. Pappan var helt säker på att det skulle gå bra och han var också mkt hästvan så de fick köpa och det gick kanon, hästen är kvar där än efter mer än 10 år :love:
 
Jag fick ett eget vrålstarkt kallblod i den åldern och jag tror faktiskt att jag klarade det bättre då än vad jag skulle göra idag :o red mer, var oräddare och mer balanserad då. Nu har jag en betydligt ädlare och mer lättstyrd ras :D

Tillägger att jag absolut inte tror att varken ridning eller hantering sitter i styrkan. Vill hästen något annat så kvittar det om det är en shettis eller en nordsvensk.
 
går i tankarna på att sälja. Idag kom mor och dotter ut för att provrida. Skall vara häst åt dottern.

Stället deras skulle vara perfekt med lösdrift osv.

MEN. Osäker på om de verkligen är ett hem för min dam. Hon kan bli stark (kallblod) och klarar en 13 åring de. Hon var av den späda sorten. Mamman vill köpa häst att växa i.

Kan ju bli perfekt. Eller pannkaka. Hur skall man tänka som säljare. Hästen född 04 men ligger på en nivå för en 5-6 åring.
Var det något i deras ridning och hantering som du såg som gör att du tror att det inte skulle funka?
Isåfall hade jag nog inte sålt till dem. Är enbart din reservation ryttarens ålder och kroppsbyggnad så hade jag nog sålt. Du kan ju eventuellt erbjuda en proveidning till om du vill se mer av köparens hanteting och ridning.
 
Svarar till alla. Dottern provred ca 5 min. 4 varv skritt och två varv trav. Det var de. Sedan red mamman 10 min i alla gångarter

Hästen är rätt rå i ridningen. Går gärna på som ett expresslok
 
Svarar till alla. Dottern provred ca 5 min. 4 varv skritt och två varv trav. Det var de. Sedan red mamman 10 min i alla gångarter

Hästen är rätt rå i ridningen. Går gärna på som ett expresslok
Ska dom ha hästen att rida på så förstår jag inte alls egentligen problemet, är intresset inte större än att dom sitter på hästen i ca 5 min så är det förmodligen ingen häst för dom. Sen med tanke på hur "gammal" hästen är och såpass svårriden så är det förmodligen inte rätt häst för dottern att växa i på det sättet. Hästen kräver ju förmodligen en aning tillridning för att bli trevlig i ridningen.
 
Ska dom ha hästen att rida på så förstår jag inte alls egentligen problemet, är intresset inte större än att dom sitter på hästen i ca 5 min så är det förmodligen ingen häst för dom. Sen med tanke på hur "gammal" hästen är och såpass svårriden så är det förmodligen inte rätt häst för dottern att växa i på det sättet. Hästen kräver ju förmodligen en aning tillridning för att bli trevlig i ridningen.

Jag vill ju att hästen skall få ett bra hem men vill inte sälja till första bästa. Dottern hade idag en islandshäst som mamman mena att hon växt ur. (Trodde vuxna kunde rida dem)

Har själv funderat att skicka iväg på tillridning för att hon skall bli mer lättriden,och då har jag ridit i över 20 år
 
Om mamman inte är hästvan och kommer vara den som är närvarande i och runt hästen är din magkänsla troligen rätt.

Om mamman däremot själv är kunnig och kommer vara aktivt engagerad är läget ju positivt.

Framgår inte utifrån din tråd vilket scenario de delgett dig .
 
Utifrån din beskrivning tycker jag hästen verkar för stark för en 13 åring. Nog för att man inte rider med fysisk styrka, men en stark häst/expresslok att växa i låter som att det kan bli lite mycket.
 
Ska dom ha hästen att rida på så förstår jag inte alls egentligen problemet, är intresset inte större än att dom sitter på hästen i ca 5 min så är det förmodligen ingen häst för dom. Sen med tanke på hur "gammal" hästen är och såpass svårriden så är det förmodligen inte rätt häst för dottern att växa i på det sättet. Hästen kräver ju förmodligen en aning tillridning för att bli trevlig i ridningen.

Fast nä, jag har provridit vissa hästar i fem minuter och har köpt sedan. Antalet minuter säger ju inget utan känslan man får.

I övrigt håller jag helt med dig.
 
går i tankarna på att sälja. Idag kom mor och dotter ut för att provrida. Skall vara häst åt dottern.

Stället deras skulle vara perfekt med lösdrift osv.

MEN. Osäker på om de verkligen är ett hem för min dam. Hon kan bli stark (kallblod) och klarar en 13 åring de. Hon var av den späda sorten. Mamman vill köpa häst att växa i.

Kan ju bli perfekt. Eller pannkaka. Hur skall man tänka som säljare. Hästen född 04 men ligger på en nivå för en 5-6 åring.

Jag känner väl spontant att just att hästen blir stark kanske inte behöver bli ett problem, men tycker inte att det låter optimalt att en 13-åring ska ha en så pass "grön" häst. Den behöver utbildning och det kan nog inte hon ge den.
 
Fast nä, jag har provridit vissa hästar i fem minuter och har köpt sedan. Antalet minuter säger ju inget utan känslan man får.

I övrigt håller jag helt med dig.
Fast allt beror ju på vad det är för typ av häst och vad man ska ha den till och vad tanken är. Min häst om han skulle sålts skulle det aldrig fungera att rida bara 5 min och skaffa sig en åsikt på. Däremot har jag många gånger kännt redan efter 5 min att hästen inte är något för mig och att det är i princip onödigt att fortsätta.
 
Fast allt beror ju på vad det är för typ av häst och vad man ska ha den till och vad tanken är. Min häst om han skulle sålts skulle det aldrig fungera att rida bara 5 min och skaffa sig en åsikt på. Däremot har jag många gånger kännt redan efter 5 min att hästen inte är något för mig och att det är i princip onödigt att fortsätta.

Absolut. Jag har köpt gröna hästar då och då är känslan viktigast. Jag har oftast bestämt mig långt innan provridningen. Den är bara för att kolla så att det känns lika bra även när jag sitter på. En häst som inte ger den känslan när jag ser den irl sätter jag mig inte på alls, onödigt slöseri men både min och ägarens tid.
 
Be dem komma och prova igen?

Som trettonåring köpte jag en het kallblodsdam från travet. Jag är en mygga.

Det gick utmärkt i slutänden men vi hade ett par turer "utan bromsar". Hästen var dock genuint snäll så det hände inte mer än att jag inte fick stopp när jag ville i början.

Jag var rätt rutinerad dock, hade ridit in- och till rätt många ponnyer och tävlat min beskärda del av galna B-ponnyer utan broms.

På provridningen hade tjejen som skött hästen oxh ridit den lite blivit sur för hon inte fick köpa och tagit med sig sadeln hem. Så jag red barbacka först i en paddock i skritt och lite trav, sen skrittade jag ut en sväng i skogen. Galopperade inte. Jag insåg på det lilla att hästen är trygg/stabil och säker, och att gasen var excellent men bromsen sådär ;)

Men är du osäker så be dem komma igen och prova mer.
 
Har inte så mkt att tillföra i sakfrågan, men är du inte orolig att de ska råka hitta den här tråden?
Om du ens överväger att sälja till dem så riskerar du ju att definitivt tappa affären om de får läsa här..

Jag hade inte tagit det så bra om jag provred en häst och sen upptäckte att säljaren diskuterade mig på internet ;)
 
Har inte så mkt att tillföra i sakfrågan, men är du inte orolig att de ska råka hitta den här tråden?
Om du ens överväger att sälja till dem så riskerar du ju att definitivt tappa affären om de får läsa här..

Jag hade inte tagit det så bra om jag provred en häst och sen upptäckte att säljaren diskuterade mig på internet ;)

De kanske enbart är finsktalande. :)
 

Liknande trådar

Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 144
Senast: Vogue
·
Hästhantering * Inte den blekaste susning om var tråden skulle ligga - moderator, flytta gärna * Jag tittar ganska ofta på hästannonser och planerar...
2
Svar
28
· Visningar
8 162
Senast: Wera
·
Hästmänniskan Hej, vill veta lite tankar från er som bytit häst med någon, hur gick det till, vad skrevs in i kontraktet? mm berätta gärna hur det...
Svar
5
· Visningar
2 165
Senast: Hellena
·
C
Hästhantering Hej! Det är såhär att jag har ett 4årigt sto (egen uppfödning). Ska försöka förkorta historien något. Hon har gått i lösdrift större...
Svar
13
· Visningar
1 523
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp