Ålder på första häst?

Sv: Ålder på första häst?

Min första ponny var 8år. Ganska lagom! Med äldre hästar följer ju oftast lättare problem också med leder, stelhet osv så skulle inte köpt en första häst över 16. Om man inte var väl insatt i skador osv, givetvis kan en yngre också skada sig men äldre känns det som dem får mer kroniska isf.

Fast jag skulle nog vilja säga att det är tvärt om. Får du tag på en äldre häst som är frisk och hel så kommer den troligen att fortsätta vara det också. Den har redan bevisat att den håller för träning och påfrestning. Förutsatt att vi pratar om en tränad äldre häst och inte en som vilat sig i form så att säga. Medan en yngre häst under utbildning mycket väl kan visa sig inte hålla för träning. Jag skulle vilja säga att det är en myt att yngre hästar är friskare än äldre. En äldre som klarat sig frisk och hel genom livet kommer troligen fortsätta vara det också, förutsatt att den inte råkar ut för något yttre trauma då.

Till TS: Jag tror du ska lyssna på din mamma och skaffa en erfaren trevlig läromästare som du kan lära av och som du inte behöver utbilda samtidigt som du utbildar dig själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ålder på första häst?

Har en kompis som typ håller på att skaffa häst men som inte riktigt vill lyssna på mig *host*. Hon kolla först på en 5-åring (hon har ridit i ca 6 år på ridskola och haft medryttarhäst), först dagen efter tyckte hon att hästen var vad hon letade efter men sen kom det fram att hästen kanske inte riktigt var 100 ok. Hästen var otålig, bets och bara grundinriden. Sedan fick jag följa med henne och kolla på en 20-åring. Ägarna var helt fullkomligt ointresserade av att berätta om hästen och hästen var dessutom så gammal att den var insjunken och svansroten stack upp. Orkade ingenting och var helt fullkomligt livrädd för precis allting. På vägen hem i bilen tyckte hennes mamma (som inte kan någonting om hästar) att hästen var superbra och det tyckte min vän också. Då berättade jag min åsikt och dem "höll med" helt och hållet. Men sedan dagen efter i skolan då berättade hon för halva klassen att hästen var alldeles utmärkt osv.

Kan säga att det är STOOOOR skillnad på ung och gammal häst, men någonstans i mitten borde du ligga. Alltså skulle jag säga att du ska ha en 11-16 årig häst. Sortimentet är brett, och kan säga att åldern är bara ett tal. Finns så mycket mer att gå på.

Det jag menar är att en för ung häst, även om du säger att du kanske skulle klara av en unghäst, inte är ett bra val som första häst. Om det går helt pissdåligt så kommer du vara helt nere och det är inte bra och bli det när man har första hästen och är lite skör. Axla inte ett för stort ansvar innan du är redo för det. Jag var inte redo för min 7-åring, men av erfarenhet (har min lilla mamma till hjälp som är hästvan och haft häst hela livet) så vet jag att unghästar har sina perioder. Ena dagen är man helt överlycklig och sen så gråter man.

Grejen med första häst är att man inte ska tappa intresset för att det blir för jobbigt eller att man blir uttråkad, så inte en för gammal häst. Är ju inte roligt att få ge hästen extra vila för att den är gammal och har dålig kondition och lätt får skador :(

Du måste ha en mamma eller pappa eller nån random närstående som kan häst. Och med det menar jag med stor erfarenhet. Utan mamma skulle jag känna mig helt vilsen även fast jag haft häst sen jag var 5. Mamma har lärt mig allt jag kan typ.

Sen skulle jag säga att du ska ha en foderhäst eller en medryttarhäst innan du skaffar egen. Då får du känna och se om du är redo.

Sedan ska du titta på MÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNGA hästar när du kollar, då kan du jämföra.


Kolla gärna upp min blogg där jag faktiskt för några dagar sen har skrivit ett inlägg om vad jag tänker på när jag kollar på häst, länk till extern blogg borttagen enligt bukefalos regler/ mvh moderator

/13-åring (bara så att ni vet)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ålder på första häst?

Jag skulle nog om jag var du kolla på hästar mellan 6-18 år som någon skrev i tråden.
Äldre hästar är oftast billigare i förhållande till yngre om de är likartat utbildade. Du kan alltså få en mer välutbildad och välriden äldre häst för samma peng som en halvbra yngre. Men det finns guldkorn ibland som man hittar - men dom tillhör undantagen!

Om du är liten och vill ha mycket häst för pengarna hade jag dessutom letat efter en häst i storleken 159-160. Det finns en hel del jättefina hästar som har blivit för små/stora och har de tillräckligt med gångarter ( vilket de flesta halvbloden har, ponnyerna har oftast mindre gång i förhållande till sin storlek) så går de mycket högre klasser än vad du har skrivit att du vill rida.
 
Sv: Ålder på första häst?

Håller med dig, "LB-utbildad" innebär ju inte mycket mer än inriden. Du kan hitta rätt många 3-4-åringar som startat LB.


Här är en liten karta för hur jag resonerar (det är ganska mycket en prisfråga):

0-5 år: här kan man fynda! Roligt om man gillar att utbilda. Inte första häst-material.

6-9 år: här är där hästarna är som dyrast, för här är de rätt välutbildade men ändå med en potentiellt lång tävlingskarriär framför sig. Dock lite fladdrighet kvar, och fortfarande mottagliga för att lära sig hyss ifall de rids fel, men också möjlighet att utvecklas. Kan absolut funka som första häst.

10-15 år: mycket stabilare i psyket, men här har majoriteten av ridhästar hunnit dra på sig några skador. Utvecklingspotentialen sjunker ett snäpp i den här åldern också, då lite av nyfikenheten och alertheten ofta försvinner. De som är helt friska och välutbildade kan vara kap, men många hästar som säljs här har rehabiliterats eller varit avställda nyligen, och man vet ofta inte riktigt vad man får.

15+ år: är ofta väldigt billiga numera. Du kan lätt hitta en väldigt prisvärd +15-åring som är stabil och pålitlig, och som du med lite jobb kan få upp till Msv. Dock finns det få som är på "högutbildad hobbynivå" (alltså går skolor och byten rent och lätt, men utan att ha någon supergång osv), och de som finns blir ofta rätt dyra. Kan vara värt att leta, dock.
 
Senast ändrad:
Sv: Ålder på första häst?

Tillägg: mammor tycker alltid att man bara ska rida pyttesmå, jättegamla och kolugna hästar. Min mor förstod aldrig varför vår 24-åriga sällskapshäst (islänning) inte räckte. :D
 
Sv: Ålder på första häst?

Fokusera inte så mkt på åldern, individen är det viktiga. En del hästar är stabila från början, andra har temperament och nerver som 25-åringar. Hitta en häst som passar dig och låt åldern bli vad den blir. :)
 
Sv: Ålder på första häst?

Min första häst var 20. Fd ridskolehäst. Jätte TREVLIG och ROLIG samt trygg ponny! :) han var frisk och skadefri hela sitt liv, var inte halt eller stel.

Min andra häst (efter uppehåll så blev nästan som "första häst" på nytt) är 15 och visst jag tycker att 10 är en bra ålder men hade inte råd med en en yngre om de inte var några problem på dom.
Han har varit halt ja visst men det förekommer oavsett ålder. Hältan berodde inte på hans ålder och efteråt fick jag veta att han hade varit halt (inte samma område eller orsak) ca 4 år tidigare. Min äldre ponny är iaf väldigt stabil i psyke och en häst man kan ha roligt med som ryttare som inte är helt grön eller nybörjare men samtidigt inte heller jätte erfaren med massa kunskap.

Han gör rätt om jag gör rätt, om än kan han vara lite envis och smita ifrån arbete ;) men det finns ju äldre hästar som ÄLSKAR att jobba. En 16 åring i mitt stall är sån, märks INTE att han är 16 mer än från marken då är han super lugn och stabil, men på ryggen är han PIGG, framåt och vill så mkt! Vill göra rätt och kan bli lite stark men samtidigt så snäll. Orädd och går fram överallt. Jätte rolig häst på det viset

En häst i stallet har varit halt till och från samt jätte stel från att han var 5 och framåt, han är idag 10.
 
Senast ändrad:
Sv: Ålder på första häst?

Fast jag skulle nog vilja säga att det är tvärt om. Får du tag på en äldre häst som är frisk och hel så kommer den troligen att fortsätta vara det också. Den har redan bevisat att den håller för träning och påfrestning. Förutsatt att vi pratar om en tränad äldre häst och inte en som vilat sig i form så att säga. Medan en yngre häst under utbildning mycket väl kan visa sig inte hålla för träning. Jag skulle vilja säga att det är en myt att yngre hästar är friskare än äldre. En äldre som klarat sig frisk och hel genom livet kommer troligen fortsätta vara det också, förutsatt att den inte råkar ut för något yttre trauma då.

Till TS: Jag tror du ska lyssna på din mamma och skaffa en erfaren trevlig läromästare som du kan lära av och som du inte behöver utbilda samtidigt som du utbildar dig själv.


HÅLLER MED fullt ut
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 223
Senast: Fiorano
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 439
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
847
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 730
Senast: Joro253
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp