sälja häst problem

Han kostar så pass lite ja får ner i lön än vad hästen kostar . De är en liten summa
Och varför är de ett problem ja har betalat kontant/ bank överföring när jag köpt.
 
Han kostar så pass lite ja får ner i lön än vad hästen kostar . De är en liten summa
Och varför är de ett problem ja har betalat kontant/ bank överföring när jag köpt.

Fast det du skrev är inte att banköverföring var okej. Du skrev att du ville ha kontant.

Med tanke på att det är väldigt knepigt få in kontanter på banken idag, och beroende på hur mkt man behöver kan vara nog så knepigt att få ut kontanterna så hade jag inte accepterat kontant. Utan banköverföring (på plats med en krångelsäljare) eller postväxel. Jag hade inte accepterat kontant i handen eller banköverföring i förskott.

Jag har köpt flera billiga hästar. En enda har betalats kontant - och det var enbart för att det var svart och säljaren inte ville redovisa momsen. En mycket seriös och okrånglig säljare i övrigt.

Alla andra, inkl den som kostade 6' har betalats endera med överföring eller postväxel/bankväxel.
 
Jag måste slå ett slag för Swish, man får pengarna in på kontot på direkten och både köpare och säljare ser när det kommer in, helt gratis. Det går att föra över 150' som mest. Jag använde mig av det när jag köpte bil tidigare i veckan, väldigt praktiskt.
 
Han kostar så pass lite ja får ner i lön än vad hästen kostar . De är en liten summa
Och varför är de ett problem ja har betalat kontant/ bank överföring när jag köpt.

Du har hela tiden skrivit kontant, och det känns allt annat än seriöst. Kontanta affärer är i många fall de som vill undanhålla myndigheter medel. För övriga finns det betydligt bättre sätt att sköta transaktioner på plats. Swish t ex. Eller träffas på banken.

Hur liten ska summan vara för att det ska vara kännbart att ha fått 1/4 i falska sedlar? Det behöver inte vara köparen som är falskmyntare, men den som hanterar mängder med kontanter riskerar att få falska sedlar, eftersom det är så pass många ohederliga som sysslar med svarta pengar/kontanter. Risken är inte försumbar.

Jag hoppar av kontantaffärer, det är oerhört svårt att ens få ut kontanter från banken. För att inte tala om att sätta in. Men den som hanterar kontanter i den omfattningen är sällan intresserade av varken det ena eller andra...
 
Han kostar så pass lite ja får ner i lön än vad hästen kostar . De är en liten summa
Och varför är de ett problem ja har betalat kontant/ bank överföring när jag köpt.

Du skriver otydligt och krångligt och kanske visar en sämre bild av dig själv än verkligheten.

Men du har faktiskt skrivit att kontant är det du vill ha.
Check räknas, upplysningsvis, som kontant betalning.

I ett annat inlägg berättat du att köparen backat ur.
Jag förstår köparen.
Du har krånglat till det mesta i den här affären.

Själv ska jag i eftermiddag åka och hämta en häst som jag ska betala i reda pengar - 1000kr kostar islandshästen.
 
TS skriver att hon la ut hästen på intressekoll.

Vad innebär detta med intressekoll? Varför ska jag som seriös hästköpare svara på en intressekoll-annons?
Det innebär ju att ägaren inte har bestämt sig för om den ska sälja?
Även om man lägger ut en vanlig säljes-annons så är det ju inte säkert att man säljer till någon av de som svarar. Så därför får jag känslan av att intressekoll-annonserna bara handlar om de som inte bestämt sig.
Någon som har en åsikt?
 
Jag har hört
Vad är HP för nåt?

Gissar att det är handpenning, men alla inlägg är så rörigt skrivna och med konstiga förkortningar och felaktiga ord att det är väldigt svårt att förstå.

Personligen skulle jag inte köpa häst av någon som uttrycker sig så otydligt för jag vill vara säker på vad som vi kommit överens om och att allt är tydligt.
 
TS skriver att hon la ut hästen på intressekoll.

Vad innebär detta med intressekoll? Varför ska jag som seriös hästköpare svara på en intressekoll-annons?
Det innebär ju att ägaren inte har bestämt sig för om den ska sälja? och vil typ se vilka som svarar och vad de vill betala?

Intressekoll är ett väldigt dumt påfund. Själv skulle jag aldrig någonsin svara på en sådan annons oavsett om jag ville ha det som annonseras ut eller inte.
 
TS skriver att hon la ut hästen på intressekoll.

Vad innebär detta med intressekoll? Varför ska jag som seriös hästköpare svara på en intressekoll-annons?
Det innebär ju att ägaren inte har bestämt sig för om den ska sälja?
Även om man lägger ut en vanlig säljes-annons så är det ju inte säkert att man säljer till någon av de som svarar. Så därför får jag känslan av att intressekoll-annonserna bara handlar om de som inte bestämt sig.
Någon som har en åsikt?
Jag skrev i inlägg innan ditt vad jag tyckte. Det är ett jävla oskick.
 
Intressekoll är inte ens något som existerar. Det är något pengakåta oseriösa säljaren uppfunnit för att försvara att man vill gama åt sig så mycket pengar som går.

Personlig reflektion.

Har aldrig fattat varför man gör så, har trott att man har velat kolla om det man vill sälja har något marknadsvärde, inte hur stort.
 
Jag har delat stall med några som gjort så för att kolla om det är så stort intresse att det går att höja priset och få en budgivning. Så oetiskt att man kräks. Sätt ett pris du vill ha, var beredd på en del prutning. Gå ner i pris om du kan och vill.

Men att lägga ut till ett pris, låta folk bjuda över varandra och sedan dra tillbaka med ett "ville bara kolla". Oseriöst.
 
Om.han ej är reg kan hon tex ej tävla han ska reg i förbundet de finns inte de papper som behövs för o göra det . Hon vill hämta en häst nu från en människa som saknar viktiga papper bla ägarbevis istället för att vänta 14 dagar o få allt med
Eftersom hästen är från Island och har pass så är han registrerad. Hon får tävla och använda hästen precis som hon vill.
Du måste inte stå som ägare i passet, vi har fortfarande inte skickat in pass för ägarbyte på någon av våra hästar, den ena har vi ägt i 15 år.

Så låt henne hämta sin häst.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 052
Senast: Elendil
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 383
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp