Bukefalos 28 år!

Sälja häst utan pass?

Veronika

Trådstartare
Är det verkligen tillåtet? Vad kan det få för konsekvenser för en eventuell ny ägare? Den är reggad (antar jag) men har ej pass. Detta gäller en f.d travhäst som min kompis är intresserad av att köpa. Andra åsikter?
 
Sv: Sälja häst utan pass?

Ja att den nya ägaren få lov att fixa pass... Fast det kan vara kinkigt att få till ägarbyte utan pass så det brukar behövas fixas i samma vända... Men det är ganska så enkelt att få pass till en travare, på travsport.se finns det en lista på vilka som får göra ID kontroll och sedan är det bara att skicka in papprerna. Men det kostar en slant och det kanske man ska se till att den tidigare ägaren betalar...
 
Sv: Sälja häst utan pass?

Veronika skrev:
Är det verkligen tillåtet? Vad kan det få för konsekvenser för en eventuell ny ägare? Den är reggad (antar jag) men har ej pass. Detta gäller en f.d travhäst som min kompis är intresserad av att köpa. Andra åsikter?

Dra av pass och id-kontroll kostnad på priset.
passet kostar för en travare är:450kr likaså ägarbyte=900 sedan tillkommer ID-kontroll och det är olika från ca200-400kr vilket alltså kan innebära en totalkostnad på: 1100-1300kr för pass och ägarbyte.

// M
 
Sv: Sälja häst utan pass?

Tack för svaret :bow:
Ja, att nye ägaren behöver fixa pass visste jag ;) Tänkte bara att eftersom det är lag på det nu så visste jag inte om det kunde få några andra konsekvenser än det när man säljer utan pass. Kan vara läge att få säljaren att pröjsa lite av kostnaden då.
 
Sv: Sälja häst utan pass?

Var uppmärksam på vem som står som registrerad ägare på den. Det har ställ till en hel del med gamla travare där man inte gjort ägarbyten som det ska. Det är bara den registrerade ägaren hos STC som kan få ut passet.
 
Sv: Sälja häst utan pass?

minternet skrev:
Dra av pass och id-kontroll kostnad på priset.
passet kostar för en travare är:450kr likaså ägarbyte=900 sedan tillkommer ID-kontroll och det är olika från ca200-400kr vilket alltså kan innebära en totalkostnad på: 1100-1300kr för pass och ägarbyte.

// M
Ägarbytet kostar 525kr (har precis betalat in en sådan) o vad själva passet kostar har jag inte fått fakturan på ännu så den vet jag inte riktigt vad den kostar.

Id-kontrollen betalade jag 250kr+resan
 
Sv: Sälja häst utan pass?

From 2002 så ska alla hästar i EU ha pass, Sverige hade dispans tom 2005.... detta är lag och det ingår fängelse i straffskalan på att bryta mot detta så kolla upp allting riktigt, riktigt noga innan du gör nånting.
Kolla med fler än bara rasföreningarna för många där har inte riktigt koll på vad som gäller, kontakta gärna jordbruksverket som säkert vet svar.
 
Sv: Sälja häst utan pass?

Var har du fått informationen om att det kan leda till fängelse ifrån??

Jag frågar av nyfikenhet.
 
Sv: Sälja häst utan pass?

I botten till den svenska lagstiftningen om pass finns lagen om provtagning på djur o där finns fängelse med som straffsanktion.
Det innebär i princip att man skulle få fängelse för underlåtenhet att skaffa pass men i praktiken är det uteslutet. Däremot skulle man kunna tänka sig att grovt systematiskt fusk med pass skulle kunna ge fängelse.
PL
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 731
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 988
Senast: co-SMAD4
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 210
Senast: Bee
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 851
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp