Sälja medioker häst seriöst?

C

Cortina1

Luddig rubrik kanske, men jag skulle vilja ha lite input och åsikter.
Har en 10 årig häst som inte presterat ngt, och som även har en om än begränsad, skadehistorik, samt lite konstaterade röntkenfynd som upptäckts i samband med skadan, men som dock inte har påverkat honom eller är relaterade till den skadan, samt har varit frisk och fullt igång senaste 4 åren sen den skadan. Kan man ö.h.t hitta seriösa köpare och ett bra hem till en sådan häst? Här kommer hela beskrivningen. Jag vill först dock förtydliga att detta inte är en försäljnings annons, hästen är inte till salu, jag vill bara ha allmän input och hoppas att detta är okej.....

Det är en 10 årigt fullblod, trevlig ridhästmodell, stor - 1.69, som är välutbildad i dressyr, han är LA mässig upp till LA:3 ungefär, dock aldrig tävlad pga ryttarens bristande tävlingsintresse. Har alltid ridits för tränare regelbundet, och aldrig varit avställd utan är fint igång och musklad och i kondition. Han är väluppfostrad i all hantering, och jättetrevlig att rida ut på, går fram överallt och är lagom pigg, aldrig tittig eller fnattig eller dum, bara pigg och glad och älskar att vara ute, 100% trafiksäker dessutom.
Han hade en knäledsinflammation för nästan 4 år sen, som härstammade från ridning på dåligt underlag dvs överansträngning. Utöver det har han aldrig varit halt eller skadad, förrutom lymfangit i ett bakben med penicillinkur för 7 år sedan. I samband med knäledsinflammationen togs dock röntkenplåtar så det finns dokumenterat att det finns en lös benbit samt även ngn pålagring i en kota samt framknä. dessa har dock aldrig bekymrat honom och heller aldrig ansetts delaktig i skadan, men fynden finns där som sagt.

Han är som sagt bra utbildad i dressyr och trevlig att hantera. Dock kan han inte användas till banhoppning då han verkligen hatar rivbara hinder, och därför inte passar alls till hoppning, dvs jag skulle aldrig vilja att någon köper honom för att hoppa med, utom för skojs skull på utehinder, som han gillar så länge det är snälla okomplicerade hinder. (vi pratar småstockar och vatten att galoppera igenom med upphopp tex).

Han åker jättebra i transport men man kan inte lasta honom ensam utan behöver vara 2 personer då han ofta kan vara seg att vilja gå in. (10-15 minuter oftast) (han håller dock inte på att kasta sig eller gör ngt farligt, han är bara seg och måste övertalas med en person som står inne i trailern och en som står utanför och skickar in honom). Jag kan tänka mig att det skulle bli lättare om han åkte lite oftare, men jag beskriver skicket i dagsläget.

Han är mycket ranghög och brukar aldrig ha några problem att gå med andra hästar så länge det inte är ranghöga för då har han uppvisat aggressiva toner ett par gånger genom åren med resultat att han inte fått gå med dessa andra ranghöga individer utan med andra individer, vilket har fungerat perfekt. Han kan inte gå med ston.

Han är som sagt ett fullblod och med det kommer ju skötselaspekter som att han tex har 6 veckors skointervaller (5 veckor sommartid), för att hålla hovarna fina. Har inga hovproblem i övrigt så länge intervallerna hålls. Han kan absolut inte gå med tappsko fram, skon måste på omgående annars blir han så ömfotad att han hoppar fram.

Nu är min fråga: Går det ö.h.t att sälja en sån häst till en seriös köpare? han är en jättefin kompis och jag har haft honom i 7 år, men samtidigt inser jag ju att han faktiskt inte har så stort värde på en säljmarknad och jag skulle aldrig stå ut med att sälja bara för att bli av med hästen utan vill att det skall finnas bra hem för en sådan häst.

Jag ställer bara frågan här för att få lite tankar och input då jag ibland funderar på att sälja, men sen alltid börjar tänka i banorna att jag inte vågar riskera det eller att han pga allt jag redogjort för, inte kommer till ett bra hem osv.

tacksam för era tankar. :bow:
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Funderar på vilken sorts köpare du skulle vilja ha till honom.
Det även vara bra att jämföra med andra ungefär likvärdiga annonser för att se vilka priser de ligger på.

Är han lugn och stabil så tycker jag att han låter kanon som en ren hobbyhäst till någon som bara vill träna lite dressyr ibland.
Kanske någon äldre. "Tanthäst" som det så fint heter.
Men det är klart, då kan man ju inte heller räkna med att få några större summor hellre.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Vill ha en kunnig person som köper det de får, inte sen vaknar upp och vill förvandla honom till något han inte är (hopphäst), haha. Vill ha ett varaktigt hem med någon som förstår sånt som tex täta skointervaller på fullblod.

priset är inte viktigt. jag vet att fullblod inte inbringar några försäljningspengar direkt : ) men samtidigt vill man inte vraka bort någon häst, jag är rädd för att låga priser ibland innebär okunnigt folk..... är kanske fördomsfull, men jag tycker mig ha sett att det ibland finns ett samband genom åren liksom......
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Han låter som en perfekt häst till mig :D Tror absolut att du kan få honom såld om du är ärlig mot köparen. Han passar väl helt perfekt som hobbyhäst hos någon som gärna tränar och håller igång men kanske inte på jättehög nivå.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Tycker absolut att han låter som en perfekt tanthäst.
Tror att det finns många kunniga människor där ute som skulle passa jättebra ihop med den här hästen.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Jag hade nästan exakt samma funderingar som du när jag skulle sälja mitt fullblod med skadehistorik. Som din, välutbildad i dressyren men skulle inte hoppas. Han var iofs tävlad också, men annars ungefär samma.

Jag var superorolig för att han skulle hamna fel, för fullblod blir inte bra hos fel människor. Min hade dessutom varit på kant med folk tidigare, även om han var en gosegris hos mig, så det kändes inte alls bra att fundera på att sälja.

Jag lade ut honom till lågt pris (20 papp) med all fakta uppe, och vet du vad? Det fanns massor av duktiga dressyrintresserade människor! Jag fick mängder med svar från seriösa människor och kunde välja ut ett jättebra hem till min kille.

Det går att sälja hästar som min, och din också, tror jag. Man får lägga sig lågt, vara väldigt ärlig och prata noga med spekulanter. Det kan gå alldeles toppen att byta hem också.

Lycka till - styrkekramar!
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Tack för dina värmande ord, och tack till övriga också som svarat så positivt i tråden!

Jag blev uppriktigt förvånad att det blev så pass positiva svar iallafall, jag känner mig bara så rädd och negativ inför tanken och jag har liksom bara funderat i banorna att "det skulle inte gå", "ingen vettig människa kan finnas som vill ha honom", "tänk om han inte blir bra omhändertagen" osv. (Ja ni vet - det vanliga ego tänket :angel: Er bild är ju betydligt mer positiv och har gett mig en del att tänka på. Tack så hemskt mycket, jag uppskattar verkligen era tankar. :bow:
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Det må vara en "medioker" häst men det finns många lika "mediokra" ryttare!
Det kryllar av vettiga hästmänniskor som inte har några höga tävlingsambitioner, utan nöjer sig med att träna lite lättare dressyr och mysa i skogen.

Bara man ger det tid och är ärlig mot köparen så går det oftast att hitta en vettig person till varje häst. Så länge hästen inte kostar multum så spelar oftast tidigare skador och röntgen fynd ingen större roll. Samma sak om det handlar om hästar som endast ska hålla för lättare träning.

Lycka till med din häst oavsett om du ska sälja eller behålla den!:)
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Jag är intresserad hur han är att rida? Du skriver att han är utbildad och till vilken nivå, men ingenting om hur han är att rida. Hur går det att rida ut? Kan man rida ut på honom själv? I sällskap? Hur beter han sig om man galopperat fort över åkern - går det att skritta hem eller taktar han lite? Är han lätt att stanna?

Vad rider du på för bett?

Vad jag är ute efter är exakt hur snäll han är att rida? Passar han verkligen till en osäker tant?
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Jag är intresserad hur han är att rida? Du skriver att han är utbildad och till vilken nivå, men ingenting om hur han är att rida. Hur går det att rida ut? Kan man rida ut på honom själv? I sällskap? Hur beter han sig om man galopperat fort över åkern - går det att skritta hem eller taktar han lite? Är han lätt att stanna?

Vad rider du på för bett?

Vad jag är ute efter är exakt hur snäll han är att rida? Passar han verkligen till en osäker tant?

Han är okomplicerad att rida. Som jag skrev tidigt i inlägget (tror jag) så är han jättetrevlig ute, 100% trafiksäker, aldrig tittig, hoppig eller dum. Han är pigg, man behöver aldrig sitta och driva, men han håller inte på och taktar och han är inte "het" bara framåt och pigg. Han är en rätt självsäker och trygg kille i sig själv. Han går lika bra att rida ut på själv som i sällskap, spelar ingen roll om det är en ny väg han aldrig gått på, han knatar på i alla lägen. Rider man ut i sällskap med mer än en häst, kan han bli rätt taggad om man håller rejält tempo, det är väl det enda, och då trivs han bäst om han får gå först.
Jag har uppfostrat honom så att när man skrittar skrittar man, och när man travar eller galopperar gör man det. Jag kan alltså rida honom i galopp över ett fält, och även om han ligger på och blir pigg då, så när man saktar in så släpper man bara ut tygeln sen och då skrittar han på lång tygel.
Det "värsta" han kan göra ute är om man verkligen taggar upp honom och ligger och drar på stora fält, då är det klart att han blir lite taggad och då kan han "studsa" lite av iver. Han bockar aldrig, någon enstaka gång kan han slå en brall om man släpper upp ryggen på honom rejält ute när han är så pass taggad. Han har ö.h.t inga tendenser att resa sig och har aldrig haft.

Min tränare som rider honom ibland ute i skog och mark har en ryggskada som gör att hon inte får ramla av. Hon tycker han är supertrevlig och känner sig trygg på honom.

Jag rider på tredelat eggbett, varvat med ett novabett eller ett rakt muffbett emellanåt, lite utifrån vad som passar och vad jag pysslar med. (tredelade till dressyr arbetet, de raka ofta om jag rider ute).

Jag skulle oavsett detta, inte säga att han passar till vare sig en osäker tant eller ngn annan osäker ryttare, han behöver en van och fast hand. Det är en intelligent häst, och även om han är snäll, så behöver han liksom respektera och se upp till sin människa, så som jag känner honom. Han gillar inte osäkra eller rädda människor. Jag har sett detta när sådana hanterat honom vid hand , när vi stått kollektivt tex. (har aldrig lånat ut honom till så värst många uppsuttet, bara några vänner och min tränare som rider honom regelbundet både i dressyr men även ut i skogen). Han har inte varit regelrätt dum mot dessa människor från backen, men han har snabbt läst av dem som osäkra och då busat en del eller iallafall prövat deras ståndpunkt. så nej - jag skulle aldrig vilja sälja honom till en orutinerad eller rädd person.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Tack för dina tänkvärda vänliga ord!
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

*KL*

Även jag instämmer med övriga, den där är absolut säljbar. Många, många letar just en sån häst, och jag skulle själv definitivt vara intresserad av en sådan häst (om än en halv storlek mindre *s*)

Det som dock skulle vara avgörande för köp eller ej för mig är hur det är med försäkringen? Finns det en A1-försäkring utan reservationer att ta över? Och så att livvärdet var hyfsat jämnbörigt med försäljningspriset. För man kan varken nyteckna eller höja försäkringen utan att få reservationer.

Men, är hn försäkrad utan res och man bara kan ta över befintlig försäkring är det inget problem heller ju.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Han är försäkrad utan reservationer, + 10 tusen över inköpspriset. Jag har dock försäkringen i halv A1 och halv A2 på honom, samt 50.000 i veterinärvårdskostnader.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Där jag skrev inköpspris får du ju tänka ditt försäljningspris iofs.

Men som sagt, då ser jag inga problem med att få en sådan häst såld till vettigt hem - om du inte lägger dig på ett överpris eller ngt såklart.

Jag pratade med en kompis (som också har häst) om det där idag faktiskt, om var man egentligen hittar de där enkla, okomplicerade (men för den delen inte lobotomerade). Visst kan man köpa en superutbildad läromästare, men om man inte vill röra sig i prisklassen över 150 000 kronor, och om man inte vill ha en med stor gång och nerv etc. Utan helt enkelt en 'bussig LA/LA häst' som man kan 'göra allt' med utan att det är några konstigheter. Som har 'lagom' mycket gång för det ska vara bekvämt osv.

Dvs som du beskriver din ungefär, vill man galoppera över fältet gör man det, vill man skritta på lång tygel går det fint, vill man dressyra och krumelura så är hästen med på det, är inte tittig/skvättig etc. Nu är ju din inte riktigt LA/LA då han inte ska/vill hoppa mer än skutta stockar i skogen, men alla ryttare vill ju inte hoppa heller.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Nej något överpris skulle jag aldrig drömma om, dock så är jag rädd som jag skrev att lågpris vilket fullbloden ju ofta faller inom oavsett bakgrund, på ngt sätt drar till sig "fel" köpare, men som sagt, det är min rädsla och jag kanske har den helt ogrundat.

LA hästar finns det ju många tänker jag, för 60-70 papp,vilket ju är typ det dubbla mot vad han skulle ligga på, men ändå kanske är mer attraktivt utan sådan skadehistorik, och utan "meck" som kan gälla för fullblod med skointervallerna jag nämnt tex. det var lite så jag tänker......och sen som sagt, i och med att han inte är allround i den bemärkelsen att han trivs med att hoppa, ofta vill ju folk ägna sig åt hoppning, så det borde också minska attraktionen tänkte jag.... men det är ju som sagt väldigt positivt som ni i tråden resonerat hitills, det ger mig en tankeställare, om det är som ni skriver, att det faktiskt finns kunnigt bra rutinerat folk som ändå letar ngt i den stilen.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Vad menar du nu ? Bara för att man är tant betyder väl inte det att man är osäker. Tanter generellt torde ju ha en hel del erfarenhet om dom varit ryttare stor del av sitt liv. Jag köpte en lite mer stillsam häst, inte för att jag är osäker utan för att jag helt enkelt inte är intresserad av att flänga runt i höga hastigheter och hoppa berg.
Som du säker förstår är jag tant och kan bara meddela att jag varken är osäker eller speciellt feg, bara klok;)
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Fast skointervallet. 6 v är fullt normalt ju? Långt för mig.

Jag har 4 veckor, på allt. Inkl shetlandsponnyn (okej han SKULLE kunna gå 5 v). Det är ngt jäkla knark i markerna här, hovarna växer som ogräs. Jag drömmer våta drömmar om 6 - 7 v intervall. Jag, som dock haft fullblod med och inte är 'rädd' för fullblodshovar så, skulle se det som ett plusargument att den behöver skos var sjätte vecka.

Och jag tror ingen som haft 7-8 v skulle avstå köp för att din behöver 6 v intervall heller =)
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Klart det kan finnas köpare till en sådan häst, låter som en trevlig, grundutbildad häst som är lättriden.
Däremot priset, är en helt annan sak. Med kända pålagringar, inbringar hästen just inga pengar oavsett att den här väl grundutbildad.
Och jag tror inte att det självklart finns ett samband mellan okunnig hästköpare och lågt pris. Ibland kan kopplingen vara KUNNIG och vill inte betala stora pengar för ett "riskprojekt" där risken i din hästs fall är de kända pålagringarna. Även om hästen under 4 års tid inte besvärats av dem, är de ju lite som en "tickande bomb" och man får nog dessvärre räkna med att hållbarheten inte är som på en häst utan pålagringar.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Du tar ju i din beskrivning upp flera faktorer som reducerar priset på din häst, du får nog räkna med att han inte kommer att säljas dyrt. Hitta en köpare tror jag däremot inte är några problem. Jag hade kunnat köpa honom! Hästen låter snäll, har kommit en bit i utbildningen och kan förhoppningsvis utvecklas lite till. Jag är inte så förtjust i att hoppa (hoppar enkla övningar som gymnastik och omväxling, aldrig särskilt högt), gillar när de är snälla och att det går att rida ut :D

Lastning kan man träna och han är inte ensam om att ha täta skointervaller. Skadehistoriken är ju tristare men samtidigt om hästen går igenom en besiktning skulle jag inte oroa mig iom att hästen är fullt igång.
Som sagt, jag skulle inte betala fullpris för din häst, men han skulle gärna få bo hos mig!

Mvh JV
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Nej något överpris skulle jag aldrig drömma om, dock så är jag rädd som jag skrev att lågpris vilket fullbloden ju ofta faller inom oavsett bakgrund, på ngt sätt drar till sig "fel" köpare, men som sagt, det är min rädsla och jag kanske har den helt ogrundat.

LA hästar finns det ju många tänker jag, för 60-70 papp,vilket ju är typ det dubbla mot vad han skulle ligga på.

Missade ovanstående igår kväll.

Nu kanske jag får på pälsen av hela tråden, men jag ger bara min personliga syn nu.

Men 35 000 kr, dvs den priskategori du nämner han skulle ligga i - det skulle jag faktisktinte vara beredd att betala för honom såhär teoretiskt iaf. Just för att han inte kan (vill) hoppa och har kända pålagringar, och det du redan nämnt att fbl ligger lågt i pris, så det är inte ett speciellt stort glapp till en häst utan kända (sen vet man ju inte om de okända) fel och som kan/vill hoppa.

Sen, om jag träffat och provridit honom är det mycket möjligt jag skulle se det på ett helt annat vis, men när man läser en annons så går man ju på ngn form av 'schablonintryck'.

En sak till jag kom på. Om du röntgar om innan köp, och kan tala om hur pålagringarna ev förändrats sen sist, skulle nog vara positivt ur försäljningshänseende. Det skulle för mig om jag gillade det jag sett/hört på tfn/mail kunna vara skillnaden mellan att 'åka och titta' och inte göra det - om jag hade andra intressanta hästar på listan med.

Visste jag att på X år har pålagringarna stått still är ju det en merit, annars skulle jag som spekulant ändå vilja röntga om och jmf. Men jag är pipig, jag har haft nog med 'elände'. Det är dock anledningen att jag inte skulle tycka 'nej nej inte en defekt'. För att veta om en defekt och att hästen fungerar/fungerat med den (även om ingen garanti om hur länge till finns) är i min pessimistiska värld inte så mycket värre än att hoppas att man inte får överraskningar..

Eg borde man se det som att 'bättre betala det för en häst man VET har pålagringar än en som man inte vet som kanske har', men jag skulle tyvärr inte de set så.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 182
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 605
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp