Sälja medioker häst seriöst?

Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Nu var jämförelsen mer ett schablon exempel, jag har aldrig satt någon prislapp på honom utan diskuterar på ett väldigt allmänt plan, och poängen var att illustrera att du ju kan få en riktigt trevlig LA häst för 60-70 papp snarare : )

som jag försökt skriva flera gånger i tråden så är jag fullt medveten om att det inte skulle bli några pengar för hästen. det är inte det jag är intresserad av, dock är jag rädd att ett för lågt pris drar till sig budget folk så att säga. Om detta skulle ske skulle jag hellre avstå från att sälja helt.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Där tror jag som övriga ang vad prislappen drar åt sig, att det inte är likhetstecken mellan 'dålig' ägare bara för en person köper billigt.

Och att det heller inte alls behöver avspegla köparens ekonomi och/eller vad den vill/tänker lägga på hästen i övrigt. Här kan jag ta mig själv som ex. Jag köpte både mina fbl för den mycket facila prislappen av 15 000 kr. De var dock inte i samma 'kategori' som din, men båda var helt klart billiga sett till vad man fick, inget snack om saken. Och min hästköparbudget var begränsad (kanske inte just till 15, men 30 fanns inte t ex) båda gångerna.

Det första jag gjorde till stoet var att prova ut sadlar till henne, som kostade mer än hästen kostat. Så, anledningen till låg budget var inte att 'jag har inga pengar', utan snarare att 'om jag ska ge hästen det den behöver, så måste jag hålla ner inköpspriset i budgeten'.

Och oavsett prisklass (och allt annat) får ju mina samma omvårdnad. Sällskapsshettisen skos/verkas på samma intervall som ridhästen, äter samma analyserade foder, får samma resurser i form av veterinär/kiropraktor etc, vaccineras lika och sköts lika som t ex en 150 000 kronors läromästare skulle få/fått. (Nu har jag ingen sån, men du fattar).

Så, visst finns risken att ett lågt pris drar åt sig köpare som eg inte riktigt har råd att varken köpa ELLER hålla häst, men du kommer få spekulanter som är vettiga och ur den målgrupp du söker med, jag lovar =) Och jag TROR att 'inte råd eg'-kategorin märks rätt tydligt och är lätt att sortera ut bara genom att allmänna prata med dem under ämnen 'hur kommer hästen få det hos dig?'. Sen FÅR man ju t ex ta referenser även på hästköpare. Prata med tränare/veterinär/hovslagare t ex. Eg konstigt att inte fler gör det.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Jag har ingen jättebudget, skulle på sin höjd lägga 30 000 på en häst just nu. Men det betyder ju inte att jag är oseriös eller att jag skulle ge den sämre vård än någon som köpt en häst för 150 000.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Nej ni har helt rätt, både du och AlexandraW, jag vet att det självklart är som ni säger också, man målar ju ofta upp de mest pessimistiska scenariona när man oroar sig över att hästen ska komma till rätt hem osv, det inser jag ju med mina fulla fem.

tack igen för input :bow:
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Om priset vore rimligt skulle jag lätt köpa en sån häst. Jag vill ha en häst att träna dressyr på samt åka på någon lokal LA ibland. Samt en trevlig kompis, helt enkelt.
Skointervallet är ungefär detsamma som jag har på mitt halvblod (50% xx) och eftersom han är och har varit igång helt så känns inte röntgenfynden som någon katastrof heller.

Visst skulle jag kunna låna pengar och köpa mig en häst för 150.000 kr, men det vore bortkastat, om jag kan få en häst som passar mig och mina behov för kanske en femtedel av den summan. Jag är inte särskilt road av att hoppa annat än bäckar och stockar i skogen, jag har inte tiden eller ambitionen att någonsin starta St Georg... Vad ska jag då med en häst till som kan hoppa hus eller har 10-mässiga gångarter som ändå bara är besvärliga att hantera.

Inte för att jag ska köpa nån häst, men skulle jag köpa så är vore en sån som din passande (fast jag föredrar ston då), och goda referenser i både ridning och hästskötsel skulle jag nog kunna överösa dig med.
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

Fast skointervallet. 6 v är fullt normalt ju? Långt för mig.

Jag har 4 veckor, på allt. Inkl shetlandsponnyn (okej han SKULLE kunna gå 5 v). Det är ngt jäkla knark i markerna här, hovarna växer som ogräs. Jag drömmer våta drömmar om 6 - 7 v intervall. Jag, som dock haft fullblod med och inte är 'rädd' för fullblodshovar så, skulle se det som ett plusargument att den behöver skos var sjätte vecka.

Och jag tror ingen som haft 7-8 v skulle avstå köp för att din behöver 6 v intervall heller =)

O en till som inte heller kan ha mer än 6 veckors intervall! Får sko mina med 4 veckor på sommaren och MAX 6 veckor på vintern, men då har tre av fyra skor varit lösa i två veckor och den fjärde förmodligen ramlat av dagen innan skoning... :angel:
 
Sv: Sälja medioker häst seriöst?

O en till som inte heller kan ha mer än 6 veckors intervall! Får sko mina med 4 veckor på sommaren och MAX 6 veckor på vintern, men då har tre av fyra skor varit lösa i två veckor och den fjärde förmodligen ramlat av dagen innan skoning... :angel:
Har du testat att byta hovslagare?

Lösa skor låter inte som ett hovproblem, utan som ett hovslagarproblem.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 185
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 355
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 605
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 084

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp