Sällskapsspel

lillsmurfagirl

Trådstartare
hej!

Vilka sällskapsspel tycker ni är roligast?jag behöver tips på spel. Ska passa åldrar 8-99

Vi har med andra ord hemma som jag tycker är sjukt rolig (wow)
Jag funderar på köpa med vilda chester och den picasso, men är det samma ord i påsarna?Då kan man lika gärna använda det spelet jag har hemma.

Det klassiska rita och gissa, är det för svårt för barn ca 8 år?Junior verkar istället för lätta ord...?

Några andra spel som är roliga? Vi har carcassonne hemma som är uppskattat
 
Bohnanza! Ett spel där man sår och förhandlar om... bönor! Otroligt roligt spel som är extra roligt om man har korten på tyska - det är mycket roligare att förhandla om rotebohnes, brechbohnes och feuerbohnes än vad det är att förhandla om red beans, green beans och chili beans. :D Internet verkar lite oense om lägsta åldersgräns, men vissa (även jag) tycker att det funkar för 8+.
 
Barn är experter och oslagbara i Memory! Ett superenkelt spel som jag själv gillar. Kinaschack är också kul. Och olika varianter av Trivial Pursuit fast där kan det vara svårt att hitta såna som funkar till olika åldrar samtidigt.
 
Drakborgen 1,2 eller 3, du går genom en borg och ska finna och ta med skatten ut genom borgen utan att väcka draken. Underbart för alla åldrar.
Ticket to Ride, du bygger en järnväg genom hela europa och får poäng ju längre den är och extra poäng om du klarar ditt uppdrag. Roligt för alla.
Tycker ni om sagan om ringen? I så fall rekomenderar jag sagan om ringen risk, som vanliga risk,du ska ta herravälde över världen och klara uppdrag. Väldigt roligt men alla barn uppskattar inte att tänka.
SmallWorld vet ej om det finns på svenska men det är inte för mycket läsande och lätt att översätta. Du får x många gubbar att sätta ut i världen och ska försöka ta områden som någon annan äger.
Descent Roligt dungeon crawler, finns kanske på svenska, man kan lätta på reglerna så dom blir barnvänliga väldigt lätt. En spelare är elak resten jobbar tillsammans och ska klara uppdraget. Varje kapitel är en ny karta med nya svårigheter och monster. Tar lång tid att spela.
Pandemic som någon sa, du speler emot spelet och ska försöka stoppa en epedemi över världen.

Drakborgen är nog det bästa spelet någonsin, försök få tag i 1an från 80 talet. Även om de andra är bra de med.
Jag har aldrig gillat de vanliga spelen typ memory. Alldeles för enkelt och tråkigt för mig:p
Ska försöka komma ihåg mer spel...
 
Kalaha, fia med knuff, den försvunna diamanten, sverigespelet, monopol, vem där?, kortlek.. är väl de jag kommer på så där på rak arm. :)
 
Barngeni. Nu har jag visserligen ett gammalt, som vi haft sen vi var små, men det står upp till 12 år på och vissa frågor är svåra. :o Så det är inte för enkelt/tråkigt för vuxna. Men då är det här säkert femton år gammalt, vet inte om det har blivit enklare frågor sen.
 
A till Ö. Helt underbart spel där man ska komma på ord inom en kategori för att fylla upp sin spelbricka med alla bokstäver från A-Ö. Det går på tid med en väldigt stressande tickande timer, och fungerar även att köra i par (förslagsvis barn + vuxen för att jämna ut).

Annars är jag löjligt förtjust i Cluedo. Gammal klassiker som aldrig går ur tiden.
 
hej!

Vilka sällskapsspel tycker ni är roligast?jag behöver tips på spel. Ska passa åldrar 8-99

Vi har med andra ord hemma som jag tycker är sjukt rolig (wow)
Jag funderar på köpa med vilda chester och den picasso, men är det samma ord i påsarna?Då kan man lika gärna använda det spelet jag har hemma.

Det klassiska rita och gissa, är det för svårt för barn ca 8 år?Junior verkar istället för lätta ord...?

Några andra spel som är roliga? Vi har carcassonne hemma som är uppskattat

Labyrinth :love:

Labyrinten läggs ut slumpmässigt, sedan delas korten lika över spelarna/lagen och därefter ska man knuffa rätt på labyrinten för att nå symbolerna som finns på korten. Man får inte tjuvkika på nästa kort förrän man är klar med pågående symbol och korten hålls hemliga för motståndarna. När man "tagit" alla sina symboler ska man skynda sig tillbaka till startpositionen. Man kan dessutom knuffa ut varandra för extra spänning :devil:

Spelet passar verkligen alla åldrar, spelplanen förändras efter varje drag så det är oftast tur och inte skicklighet som avgör vem som vinner.

Spel,-c-,-Labyrinth-021610-1090342.ashx
 
Jag hade många spel då jag var barn. Favoriten var råttfällan. http://boardgames.se/Rattfallan , inte minst för att jag var lillasystern och det tar inte tar så värst så lång tid att spela det, och då var ju chansen attnå´n säger JA större än om spelet tar ett par timmar... Som vuxen har jag köpt råttfällan för att ha då några barn hälsar på. För övrigt så gillade jag memory, domino, ett kortspel som hette tokiga familjen eller något sånt, plockepinn mm.
 
Labyrinth :love:

Labyrinten läggs ut slumpmässigt, sedan delas korten lika över spelarna/lagen och därefter ska man knuffa rätt på labyrinten för att nå symbolerna som finns på korten. Man får inte tjuvkika på nästa kort förrän man är klar med pågående symbol och korten hålls hemliga för motståndarna. När man "tagit" alla sina symboler ska man skynda sig tillbaka till startpositionen. Man kan dessutom knuffa ut varandra för extra spänning :devil:

Spelet passar verkligen alla åldrar, spelplanen förändras efter varje drag så det är oftast tur och inte skicklighet som avgör vem som vinner.

Spel,-c-,-Labyrinth-021610-1090342.ashx

Intygar att det är jätte roligt :love:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Sassy
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 987
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 115
Senast: Pratsch
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 710
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp