Sämre för hästen med metallhakar på tyglarna?

Jag älskar snabbhakar, rider bettlöst.

Men min mustang avskyr det! Han tycker inte alls om klirret.

Man skulle ju kunna tro att det är ovidkommande när tygeln bara sitter i ett läderband runt nosen, men han reagerar rätt starkt och blir irriterad varje gång det klirrar till.

Så om han får välja ska tygeln sitta direkt i ringen.

Shettisen däremot är helt obrydd, han har ingen åsikt i den frågan.

Jag vet egentligen inte om hon bryr sig jättemycket för vi har lite andra problem just nu också, men jag filmade igår och tyckte att det såg väldigt glappigt ut vid fästet på ett sätt som jag inte tänkt på förut.
 
Jag tycker inte heller om metallhakar. Tycker kontakten blir skev. Tömkörde mycket med tömmar med snabbhakar men sen bytte jag till vanliga spännen på tömmarna. Blev skillnad på 99% av hästarna jag körde, de gillade alla vanliga spännen bättre.
 
Nu har jag bara ridit en häst på snabbhakar, och det var en häst jag själv ridit in. Han var halvgrön när jag bytte till dem, så det kanske inte är vanligt att mer erfarna hästar reagerar som han.
Ägaren var snäll och köpte nya med snabbhake eftersom tyglarna jag red med egentligen var katastrof.

Jag upplevde att hästen gick från att tycka att tygelhjälper var tydliga direktiv till att bli lite osäker på vad jag menade efter sisådär 4-5 dagar med snabbhakarna.
Känslan jag fick var att varje klirr eller metall-mot-metall rörelse (gissar att det blir lite rörelse även i skritt på lång tygel kanske?) för honom var en kommunikation från mig. När han försökte fatta vad jag tjatade om i varje steg blev han osäker, eftersom jag ju egentligen inte ville något.

Bytte tillbaka och det tog nog 2 dagar sedan var han nöjd med att piloten äntligen börjat vara tydlig och slutat tjata så där kryptiskt :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp