Bukefalos 28 år!

Sämre hy vid träning

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag brukar inte ha problem med hyn annat än att den är känslig. Det löser sig dock genom att använda rätt produkter, ibland gå utan smink samt att inte duscha innan jag går ut i kylan på morgonen.
Men- om jag tränar ofta så får jag sämre hy. Jag svettas en hel del och det känns som att hyn inte klarar av svetten. Det känns som att svett blir för starkt för hyn och att det sticker?
Förslag?

Latmasken i mig säger att jag inte ska träna...:p:D
Men nu har jag ju bestämt mig...:)
 
Jag brukar inte ha problem med hyn annat än att den är känslig. Det löser sig dock genom att använda rätt produkter, ibland gå utan smink samt att inte duscha innan jag går ut i kylan på morgonen.
Men- om jag tränar ofta så får jag sämre hy. Jag svettas en hel del och det känns som att hyn inte klarar av svetten. Det känns som att svett blir för starkt för hyn och att det sticker?
Förslag?

Latmasken i mig säger att jag inte ska träna...:p:D
Men nu har jag ju bestämt mig...:)
Åh jag har samma problem, svettas väldigt mycket och min hy verkar inte gilla det. För mig är det mest effektiva att tvätta av ansiktet med kallt vatten direkt efter träningen, alltså innan jag går hem från gymmet. Jag brukar försöka göra det direkt efter konditions uppvärmningen för det är då jag svettas mest. Regelbundet dabba bort svett medans jag tränar är också bra. För mig funkar det faktiskt bättre att inte smörja in ansiktet direkt efter jag tvättat det, utan mer låta det lufta ett par timmar så eftersvetten kommer ut :)
 
Jag har en kompis som är typ allergisk mot sitt egna svett och får utslag av det när hon tränar! För henne hjälper det att ha flera mindre tygtvättlappar som är smått blöta av rent vatten, och torka av sig löpande under träningspasset och inte använda samma tvättlapp två gånger. Och tvätta av sig direkt efter passet och under eftersvettningen.
 
Jag brukar inte ha problem med hyn annat än att den är känslig. Det löser sig dock genom att använda rätt produkter, ibland gå utan smink samt att inte duscha innan jag går ut i kylan på morgonen.
Men- om jag tränar ofta så får jag sämre hy. Jag svettas en hel del och det känns som att hyn inte klarar av svetten. Det känns som att svett blir för starkt för hyn och att det sticker?
Förslag?

Latmasken i mig säger att jag inte ska träna...:p:D
Men nu har jag ju bestämt mig...:)
Huden sticker ibland av svetten när jag tränar. Men ser det lite mer som ett hudproblem än ett träningsproblem, dvs det sticker om min hud är känslig den dagen, inte för att det är "fel" på svetten. Det känns ju snarare som att man svettas ur porer och blir lite fräschare efter träning (och dusch). Men om det hände jämt skulle man ju inte bli så glad.
 
Om du är sminkad när du tränar kanske porerna blivit tilltäppta. I så fall skulle jag tvätta ansiktet noga innan och smörja in med en lätt fuktkräm innan träning. Även om du inte är sminkad skulle jag testa att tvätta rent innan träning.
 
Gör som ovanstående. Tvättar rent och smörjer in ansiktet/nacke (ja jag är känslig i nacken) sen kan jag träna på och duscha normalt efteråt.

Hoppas det blir bättre
 
Åh jag har samma problem, svettas väldigt mycket och min hy verkar inte gilla det. För mig är det mest effektiva att tvätta av ansiktet med kallt vatten direkt efter träningen, alltså innan jag går hem från gymmet. Jag brukar försöka göra det direkt efter konditions uppvärmningen för det är då jag svettas mest. Regelbundet dabba bort svett medans jag tränar är också bra. För mig funkar det faktiskt bättre att inte smörja in ansiktet direkt efter jag tvättat det, utan mer låta det lufta ett par timmar så eftersvetten kommer ut :)
Jag ska prova att ta bort svetten som du säger direkt efter träningen. Dock brukar inte min hy gilla att få vatten eller dusch på sig precis innan man ska gå ut. I alla fall bär det är vinter
 
Jag har en kompis som är typ allergisk mot sitt egna svett och får utslag av det när hon tränar! För henne hjälper det att ha flera mindre tygtvättlappar som är smått blöta av rent vatten, och torka av sig löpande under träningspasset och inte använda samma tvättlapp två gånger. Och tvätta av sig direkt efter passet och under eftersvettningen.
Jag ska också prova att ta med fler handdukar. Annars kanske det är samma svett jag drar runt i ansiktet. Det känns som det är mkt salt i svetten och att det är den som hyn reagerar mot.
 
Jag brukar linda halsduken upp över kinderna och dra ner mössan ner i pannan så så lite som möjligt är utsatt för kylan :) Annars kan du tvätta rent ansiktet och smörja lite lite med ansiktscreme för att skydda om det behövs
 
Om du är sminkad när du tränar kanske porerna blivit tilltäppta. I så fall skulle jag tvätta ansiktet noga innan och smörja in med en lätt fuktkräm innan träning. Även om du inte är sminkad skulle jag testa att tvätta rent innan träning.
Nej brukar inte sminka mig innan. Men en tvätt innan träning kan jag ju prova.
 
Nej brukar inte sminka mig innan. Men en tvätt innan träning kan jag ju prova.
Jag upplever att ju mindre tid svetten får ligga på och tränga in i huden desto bättre mår min hy. Man kanske skulle kunna testa såna rengöringsservetter som ska ta bort smink, både före och efter träning, de jag brukar ha återfuktar och rengör. Det ska jag testa nästa gång!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 327
Senast: jemeni
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 209
Senast: AbCdE
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 956
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 805
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp