Sätta igång otränad häst

M

mayla

Hej!

Har precis börjat rida en 15-årig häst som inte blivit riden på 6 veckor, och som dessförinnan blivit riden sparsamt. Han är med andra ord väldigt otränad. Hur bör jag lägga upp träningen? Och hur lång tid brukar det ta att bygga upp konditionen och muskulaturen?
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Det tar jätte lång tid att bygga upp en *bra* konditon och muskler.(flera månader) Men om jag var du skulle jag börja med att bara skritta föst korta sen lägre turer, Efter ett tag beroende hur hästen är börja trava.
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Långa skritturer (gärna i skog och mark) är väldigt uppbyggande.
Första 1-2 gångerna kan man ta det lite försiktigt så turen inte blir för lång, då kan träningen bli lite väl statisk för en otränad häst. Men sen -med lite vila för uppbyggnad emellan - kan man gärna rida 1-2 timmarsturer då och då.
Skulle inte börja trava för konditionsträning förrän efter relativt lång tid, för att bl a lederna ska hinna härdas innan man sätter igång att trava längre sträckor. Däremot trav/galopp kortare sträckor och gärna travövergångar (gymnastiserande för ryggen!) kan man göra ganska tidigt, efter någon vecka eller så.
Men underskatta inte skritten! :idea:
Konditionen får man lite på köpet om man rider upp och ner för backar för att träna flåset. Tänk på att det är jobbigare muskulärt för en häst att skritta uppför en brant backe än att trava upp. Men tänk också på att nedförsbackarna är bättre för att träna bärmuskulatur (särskilt om man kan hålla ett ganska lågt tempo i bra balans), uppförsbackarna bättre för flås och skjutmuskulatur.

Var lyhörd för hästen så ska det nog gå bra!
Tänk på att det tar lite längre tid att bygga muskler för en 15-åring än för en ung häst, och tänk på att om den blivit "sparsamt riden" sedan tidigare så kanske den behöver mycket grundjobb i form av att härda leder, senor och ligament, vilket kräver väldigt metodisk träning och kan ta betydligt längre tid (ca 6 mån till ett år beroende på hur bra grundtränad den var innan?) innan man börjar flänga på.
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Hur ofta bör jag rida? Räcker det med varannan dag? Eller måste jag rida oftare för att få upp konditionen?
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Hur ofta bör jag rida? Räcker det med varannan dag? Eller måste jag rida oftare för att få upp konditionen?

Varannan dag borde räcka, så får hästen lite tid däremellan att bygga upp sig. Skulle säkert räcka att rida var 3:e dag också rent träningsmässigt, men vissa hästar har en tendens att behöva komma ut oftare! :p

Är snarare för ofta man ska akta sig för. Om man rider enformigt.
Om det rör sig om en lite stel häst med väldigt dålig kondis brukar jag däremot försöka rida oftare men korta pass precis från början (tre dagar i sträck, vila en dag) för att hästen ska kunna mjuka upp sig efter ev. träningsvärk och för att kunna träna lite kortare sträcka men ändå få uppmjukande effekt. En mjukstart helt enkelt.
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Jag tycker absolut att du ska börja med skritt eftersom hästen är omusklad och säkert därför obalaserad. Jag har en konvalescent osm jag sätter igång såhär:
Rider 4-5 dagar i veckan(i skogen)
vecka 1: skritt kravlöst på lång tygel ca 35 min
vecka 2: skritt i form, lite lätt arbete i öpnna och sluta(försiktigt) ca 45 min
vecka 3: samma som vecka 2 samt att ngn dag backträna lite lätt och rida i skog och mark
vecka 4: fortsätta som v3
vecka 5: Börja trava korta sträckor i skogen (viktigt med formen). Voltarbete i skritt kan påbörjas...

Ungefär såhär ser starten ut för att få en stabil grund. Viktigt är att inte hetsa med hästens uppbyggnad. Ta gångarterna i tur och ordning:)
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Det tar lika lång tid som hästen har stått att bygga upp till den kondition som den var i när man slutade rida.

Därför har inte en häst som stått i 2 månader samma igångsättning som en häst som stått 2 år...
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Det tar lika lång tid som hästen har stått att bygga upp till den kondition som den var i när man slutade rida.

Därför har inte en häst som stått i 2 månader samma igångsättning som en häst som stått 2 år...

Fast det stämmer ju inte ALLTID! ;)
Har en häst stått i 7 år så tar det knappast så lång tid att bygga upp den.
En äldre häst tar längr tid att bygga upp än en yngre osv.
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Jo men generellt... Och har en häst stått i 7 år så tar det ju iaf 1-2 år innan man kan rida normalt (givetvis beroende på ålder ras mm)
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Jo men generellt... Och har en häst stått i 7 år så tar det ju iaf 1-2 år innan man kan rida normalt (givetvis beroende på ålder ras mm)

Det är lite för många "om" för att man riktigt ska kunna säga generellt tycker jag.
Vad är "rida normalt"?
Menar du att hästen inte kan ridas på lektion/träning förrän efter 2 år t ex? :p

Om hästen stått 2 månader är det inte säkert att den behöver 2 månaders uppbyggnad. Det är först sista tiden den börjar tappa, dörför skulle jag snarare säga några veckor lite beroende på häst.
En unghäst som vilat säg 3 månader kanske är på topp redan när man börjar för att den rört sig mycket ute, mognat fysiskt och mentalt, redan har en bra "grund" och i princip bara behöver några veckor den också för att få tillbaka muskelmassan.

Ursäkta besserwisserattityden, men tycker det låter väldigt förenklat! :p
Man får ta hänsyn till individen, och hur länge den stått givetvis.
Om "normalt" för mig är att skritta 1-1½ timmars-turer och lägga in lite trav och galopp, tror du det skulle ta ett halvår att ta sig dit med en häst som stått ett halvår? :devil:
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Jo kanske det men jag använder uttalandet som måttstock men såklar jag inte följer slaviskt.

Och i 7årsexemplet är det ju som att börja om med en unghäst egt. man får ju nästan börja om lite med inridningen och då tar det ungefär den tiden...

Jag tycker att många har väldigt brottom att sätta igång sina hästar, min erfarenhet iaf. Och skulle man ta det lite lugnare så kanske många hästar skulle slippa förslitningsskador och muskelspänningar.

Men såklart man ska se till individen.
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Lite trådkapning här...

Men hur ska man på bästa sätt bygga upp och sätt igång en 5 åring som tidigare är riden som 3 åring men sedan bara gått som avelssto o blivit skrittad sporadiskt...? Är helt off på det här känner jag...
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Långa skritturer (gärna i skog och mark) är väldigt uppbyggande.
Första 1-2 gångerna kan man ta det lite försiktigt så turen inte blir för lång, då kan träningen bli lite väl statisk för en otränad häst. Men sen -med lite vila för uppbyggnad emellan - kan man gärna rida 1-2 timmarsturer då och då.
Skulle inte börja trava för konditionsträning förrän efter relativt lång tid, för att bl a lederna ska hinna härdas innan man sätter igång att trava längre sträckor. Däremot trav/galopp kortare sträckor och gärna travövergångar (gymnastiserande för ryggen!) kan man göra ganska tidigt, efter någon vecka eller så.
Men underskatta inte skritten! :idea:
Konditionen får man lite på köpet om man rider upp och ner för backar för att träna flåset. Tänk på att det är jobbigare muskulärt för en häst att skritta uppför en brant backe än att trava upp. Men tänk också på att nedförsbackarna är bättre för att träna bärmuskulatur (särskilt om man kan hålla ett ganska lågt tempo i bra balans), uppförsbackarna bättre för flås och skjutmuskulatur.

Var lyhörd för hästen så ska det nog gå bra!
Tänk på att det tar lite längre tid att bygga muskler för en 15-åring än för en ung häst, och tänk på att om den blivit "sparsamt riden" sedan tidigare så kanske den behöver mycket grundjobb i form av att härda leder, senor och ligament, vilket kräver väldigt metodisk träning och kan ta betydligt längre tid (ca 6 mån till ett år beroende på hur bra grundtränad den var innan?) innan man börjar flänga på.

Vilket bra svar! Detta kommer jag ha nytta av på min häst nu som jag sätter igång! Låter väldigt vettigt och som att jag är på rätt väg..:)
Har du något tips på hur man musklar halsen? Finns en annan bra (väldigt "medicinsk" tråd) men har du något enkelt svar på den frågan? Det kan ju vara så att det bara finns svåra svar på en svår fråga..:crazy:
 
Sv: Sätta igång otränad häst

Vilket bra svar! Detta kommer jag ha nytta av på min häst nu som jag sätter igång! Låter väldigt vettigt och som att jag är på rätt väg..:)
Har du något tips på hur man musklar halsen? Finns en annan bra (väldigt "medicinsk" tråd) men har du något enkelt svar på den frågan? Det kan ju vara så att det bara finns svåra svar på en svår fråga..:crazy:

Överdelen av halsen tänker du på?
Då blir det plötsligt en utbildningsfråga...
Sträva efter att överlinjen på hästens hals ska vara lång (vid början av träningen får man gärna rida med hästen framåt/nedåt).
Om hästens form är "ärlig" dvs att den inte kortar upp överhalsen när du vill ha en lite mer eftergiven form och du kan få den jobba igenom ryggen så kommer halsmuskulaturen också byggas upp rätt.

Tycker dock det är lite riskabelt att fokusera på halsen, bortsett från stretchingformen från början. Halsen blir bra när resten är bra.
Och så får man se till att hästen inte har spänningar i kroppen som behöver behandlas bort eller att den får för lite protein, då syns det ofta på halsen.
 
Sv: Sätta igång otränad häst

det tar ju ett bra tag..:)
är den otränad skulle jag börja skritta halvlånga rundor, sedan länga runderna succesivt.. efter ett tag kan man börja lägga in lite trav, öka succesivt, och sedan även börja galoppera lite..:) börja med skogsturer, det tycker ju hästen säkert är roligt också!
ta det lugnt och ha tålamod..!:D
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
668
Senast: Anna-KarinO
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 298
Senast: Miiikaela_
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 441
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 331
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp