Sätta upp gammal tapet?

Ramona

Trådstartare
Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad. Dessvärre missades tapeterna i flytten och de lyckades åka ner i en kartong i kallförrådet. Nu vill jag tapetsera om i ett litet rum i väntan på att jag ska bygga ut. I och med utbyggnaden som kommer ske inom 2-3 år så kommer rummet tapetseras om igen, så det är inte meningen att dessa tapeter ska sitta i 20 år. Men, går det ens att använda tapeter som legat kallt (och fuktigt??)?

Någon som provat?
Jag vill verkligen inte prova och inse att det blev fel och jag måste göra om igen. Det orkar jag verkligen inte.
Tänker om de får torka ordentligt och givetvis med nytt lim så kanske det går. Men om ni som är mer renoveringsvana än vad jag är säger att jag ska lägga ner och istället köpa nya tapeter så gör jag det.

Hur vet man ens hur tapeter är förvarade innan de når butik…
 
Vadå nytt lim? Annars är svaret ja det går dom inte blivit förztörda
Jag skrev det, men raderade det. Jag har en hink oöppnat tapetklister som också är 8 år gammalt. Det slänger jag.

Det var det jag menade med nytt lim. 😁 Jag är verkligen ingen byggare alltså. Men nu är all gammal tapet riven. 💪🏻
 
Jag skrev det, men raderade det. Jag har en hink oöppnat tapetklister som också är 8 år gammalt. Det slänger jag.

Det var det jag menade med nytt lim. 😁 Jag är verkligen ingen byggare alltså. Men nu är all gammal tapet riven. 💪🏻
Om hinken är oöppnad hade jag öppnat och kollat innan slängt den.
 
Använder man inte längre vanligt stärkelse-lim om det är papperstapeter? Som man blandar från pulver.
 
Använder man inte längre vanligt stärkelse-lim om det är papperstapeter? Som man blandar från pulver.
Det kan man mycket väl göra.

Men det börjar väl bli rätt lite av det som säljs som är papper? Jag tycker i alla fall att det börjat bli svårt att hitta när man tittar efter det (eller i alla fall svårt att söka så man hittar de varianterna smidigt?). Tror man får anta idag att det inte är papper när uppgift om material saknas.

Petig not: Klister. Är det stärkelsebaserat så heter det klister. Lim är (traditionellt) animaliskt baserat. Har andra egenskaper och därmed andra användningsområden (exempelvis snickeri)
 
Beror på vad det är för lim, en del går att vispa ihop. Prova en bit nånstans där det inte gör nåt och se vad som händer.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 245
Senast: Whoever
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 690
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 021
Senast: Sasse
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 124
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp