Säkerhetsväst

Stefffie

Trådstartare
Ar ute efter en sakerhetsvast igen for forsta gangen pa mycket lange och kanner mig allmant vilsen.
Vasten kommer inte att anvandas sa ofta, men da vid terrängridning, sa samtidigt som jag inte vill spendera massor med pengar känns det ju superviktigt att den sitter och skyddar bra!

Det verkar som att sakerhetskategorierna andrats sedan jag sist tittade pa sakerhetsvastar - sa vad galler egentligen nu - ar det fortfarande som jag minns, att man typ ska strunta I allt som inte ar BETA niva 3 certifierat? Ser att en del modeller ar "CE Level 3" - är det lika bra eller sämre?

Finns det nagra sarskilda modeller for oss langa manniskor? Ar inte superlang (176cm), men det mesta jag provat hittils har varit for kort i ryggen.

Tips och rad mottages tacksamt!
 
Om man googlar så får man upp detta "För att få säljas som säkerhetsväst skall den vara CE-märkt och ha betäckningen EN 13158. Vid sidan av den obligatoriska CE-märkningen finns det en frivillig BETA- märkning (BETA står för British Equestrian Trade Association, en brittisk bransch-organisation för ridsport). BETA-märkningen delar in säkerhetsvästar i tre nivåer - svart etikett för nivå 1, brun etikett för nivå 2 och lila etikett för den nivå 3 som är den högsta skyddsnivån."

Så om dom har beta märkning eller ej spelar nog ingen större roll. Nivå 3 är högsta nivån.

Jag rekommenderar att prova en massa västar och strunta i priset för sitter den inte skönt så blir den inte använd och då är den onödigt dyr. Jag köpte en väst på hööks för 2000kr och det var inte den jag tänkt mig för jag skulle ha den till terrängträning men den satt bäst så då blev det den :)
 
Tack for svar!
Har lanat en Airowear och, forutom att just den jag lanat var lite kort, sa trives jag hyfsat I den. Nagon som har tankar kring Racesafe vasten? Tycker att den ser bekvamare ut, eftersom den ar byggd av manga sma plattor.

Tydligen ar beta markningen ett maste, eftersom den annars inte ar godkand I UK.
 
Jag har en outlyne airowear och är inte riktigt lika imponerad. Den blir mjuk och flexibel i ryggen om man typ böjer sig bakåt (hur ofta man nu gör det?) men i fram och framförallt på sidorna tycker jag att den är stel och hård. Vet inte hur det blir för andra men för mig hamnar den lite omlott på sidorna vilket blir väldigt tjockt. Svårt att hålla armarna intill kroppen och det kräver att man köper en stor jacka för att få den runt västen. Den är dessvärre den enda väst jag haft förutom nån billig granngården väst för 15år sen så har inte så mycket att jämföra med.
 
Tack for svar!
Har lanat en Airowear och, forutom att just den jag lanat var lite kort, sa trives jag hyfsat I den. Nagon som har tankar kring Racesafe vasten? Tycker att den ser bekvamare ut, eftersom den ar byggd av manga sma plattor.

Tydligen ar beta markningen ett maste, eftersom den annars inte ar godkand I UK.
Jag åkte till en affär för att prova racesafe just för att jag ville testa plattorna. Då var jag av åsikten "aldrig mer en sådan hel väst" som airowear är.

Jag provade racesafen och var inte imponerad. Den böjer sig i "skarvarna" men var jättestel på alla andra ledder. Dessutom lyckades inte panelerna böja sig korrekt runt mina axlar och eftersom kroppsnära passform går hand i hand med säkerhet gick den bort. Butiksbiträdet tyckte att jag skulle prova en airowear och jag var såld direkt när jag satte på den. Omlott i sidorna ska den gå för att skydda optimalt, jag har inget problem med det och använder min vanliga figursydda jacka utanpå som iochförsig stretchar en del.

En pinnsmal tonåring i stallet älskar å andra sidan sin racesafe. Tipset ovan att prova alla sorter är det bästa du kan få, vi är alla olika.
 
Jag har en tipperary, en sån där supermjuk grej som man egentligen inte får tävla med i sverige. Min är lite lite kort (är också 176) men det är den minst obekväma västen jag har haft, till och med bekväm, faktiskt. (testat både racesafe och modellerna med hela plattor och de får jag typ ont utav.) min är visserligen i "ungdomsstorlek" så det är väl därför den är lite kort. har iaf trillat av med den några gånger och jag har aldrig haft speciellt ont.
 

Liknande trådar

Fritid Eller den regelbundna ledighet du har, beroende pa jobbschema? Jag ar nyfiken da jag nastan varje helg brottas mellan att vilja gora sa...
2
Svar
24
· Visningar
2 031
Gnägg Sa har jag kommit i kontakt med UK's forsta miniatyrguidehast som alltsa ska funka som vagledare at de med synnedsattning pa samma satt...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Halvvags genom fredagens traningspass kande jag att halva ovre delen av mitt ena ringfinger hade domnat bort. Jag tankte att det kanske...
Svar
10
· Visningar
2 608
Övr. Hund Mandy och Diva fick prova pa "dock diving" for nagra veckor sedan nar vi var i Californien. Mandy hoppade bara i fran rampen som ar pa...
2
Svar
26
· Visningar
1 798
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp