Såld häst, försäkringsfråga

Freyr

Trådstartare
Säljaren har sålt en häst till köparen.
I kontraktet står det :
"Såsom förutsättning för detta köp gäller att hästen kan försäkras utan reservationer enligt den fullständiga försäkringsformen (A1 eller motsvarande) till fulla köpeskillingen inom en månad efter leverans".

Hästen är 16 år och säljarna har sina hästar livförsäkrade på minimum, 5 000 kr, då de har ett stort antal hästar.
Både köpare och säljare fick kontraktet några dagar innan köpet gick igenom just för att kunna läsa igenom det och komma med åsikter innan köpet. Och ingendera parten påpekade något om försäkringsklausulen.

Hästen vet.besiktas u.a. och dagen efter kommer köparen och hämtar hästen och kontraktet skrivs under då.

När kontrakten var underskrivna och hästen står i transporten och är på väg till sitt nya hem med köparen ringer köparen från bilen och säger att "det går inte att få en A1 försäkring på hästen, då den är för gammal".
Köparen har ringt försäkringsbolaget för att ta över försäkringen på hästen och då fått reda på att hästen var försäkrad i minimum-liv och det inte går att höja, trots att veterinärbesiktningsintyg från dagen innan där allt var u.a. finns, då hästen är 16 år.
Säljaren ringer sin kontakt på försäkringsbolaget och får dom att trots åldern på hästen ge hästen en A1-försäkring för köpesumman.
Så hästen blir samma dag A1-försäkrad och är det nu.
Detta är 2 veckor sen.
Nu ringer köparen och har fått avgiften för försäkringen, vilken han anser är för hög (12 500:-/ år). Att byta bolag går inte då hästen är för gammal.

Nu vill köparen antingen få en kraftig prisreduktion på hästen eller att köpet skall gå tillbaka.
Säljaren hävdar att hästen enligt kontraktet är A1-försäkrad (även om det gjordes genom att säljaren ringde sitt ombud och fick bolaget att gå med på att höja försäkringen trots hästens ålder) och att nya försäkringar är dyra, vilket bolagets marknadschef sagt till säljaren då denna kontaktat chefen för att reda ut varför det blev så dyrt.

Vad gäller?
Kontraktet är underskrivet och hästen betald.
Hästen är A1-försäkrad för köpesumman (ej extrem-hög på något vis), men premien är i köparens ögon för hög.

Vad säger lagen?
Vad säger ni?

/Malin
 
Sv: Såld häst, försäkringsfråga

Fast den kan ju uppenbarlig försäkras för köpeskillingen i ett försäkringsbolag iaf. Det står ju inget i kontraktet om vilket eller hur många försäkringsbolag hästen ska kunna försäkras i så nog tycker jag säljaren har rätt. Dock ganska osmart av säljaren att godkänna den punkten då de flesta bolag inte a1 försäkrar hästar över 15 år (eller är det 16).
 
Sv: Såld häst, försäkringsfråga

Jag kan inte se att köparen på något sätt skulle kunna agera mot säljaren. Hästen är A1 försäkrad i fulla livvärdet helt enligt avtalet. Att sedan köparen tycker premien är för dyr har ingenting med detta att göra. Alltihopa låter helstolligt!

Kan inte hänvisa till något lagrum men kolla med konsumentrådgivaren i hemkommunen.

A
 
Sv: Såld häst, försäkringsfråga

Det känns lite som en sån där grej som är bra att kolla innan man köpt hästen. Eftersom det är upp till köparen när, var och hur mycket hästen ska försäkras för så är det också upp till dem att kolla upp möjligheten att försäkra och vad det skulle kosta. Ett snabbt samtal till försäkringsbolaget innan köpet hade gjort detta till en icke-fråga.

Tänk om stallet de tänkt stalla upp hästen i inte har någon plats eller är alldeles för dyrt ska det också vara säljarens problem?
 
Sv: Såld häst, försäkringsfråga

Saxat ur Folksams villkor, det kan kanske var något?

För hästar av raserna Arabiskt fullblod, Islandshäst, Lipizzaner
och Shetlandsponny kan försäkring
tecknas till och med det år då hästen uppnår
17 års ålder


Jag vet inte riktigt hur man ska tolka det om man får specialvillkor för att teckna försäkring för en äldre häst, det är kanske inte riktigt vad köparen tänkt sig, å andra sidan är det något man rimligen bör kontrollera innan man hämtar hem hästen. Vad skulle motsvarande belopp varit om hästen varit fullförsäkrad sedan tidigare?
 
Sv: Såld häst, försäkringsfråga

Kontraktet är uppfyllt och köpet har gått igenom. Det står ju inget om prisgaranti för försäkringen.
 
Sv: Såld häst, försäkringsfråga

Stötestenen i det här fallet är ju att hästens ålder försvårar försäkring. Det handlar ju inte om hästens hälsa.
Hästen GÅR uppenbarligen att A1 försäkra vilket uppfyller villkoret.
Köparen lär väl veta att hästen är 16 år gammal, eller?
Och vem som helst kan kolla med ett försäkringsbolag hur det ser ut med nyteckningar av försäkring för "äldre" häst.

Tycker inte att prisreduktion är rimlig (och juridiskt har säljaren uppenbarligen rätt eftersom hästen GÅR att försäkra i A1).
 
Sv: Såld häst, försäkringsfråga

Tack för era kommentarer.
Efter en liten konsultation med jurist på telefon och en snabb runtringning till just bl.a Folksam (som sade 18 år i telefon) stod det klart att köparen inte hade så mycket att komma med.
Köparen kommer förmodligen byta till nämnda bolag och lät lite snopen på telefon.
men allt är utrett och det viktigaste är att hästen fått en kanonbra hem och kommer få det så bra!!!

Malin
 
Sv: Såld häst, försäkringsfråga

Bra att det löst sig.
Om man får vara lite skeptisk, så skulle jag undra om detta verkligen var en vettig/kunnig köpare? Om jag var säljaren skulle jag oroa mig för vilka andra självklarheter köparen missat att kolla.

Typ, ingår hö i stallhyran, eller tillkommer det?
Behöver hästens sadel kollas regelbundet, eller kan man rida runt i vilken sadel man vill, bara den är snygg?
Visst går veterinärvård på högkostnadsskyddet och kan kosta max 900 kr?
Visst täcker försäkringen ALLTID allt som kan tänkas hända, och inga extra utgifter kan någonsin uppkomma?
:devil:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 635
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 263
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
9 118
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp