Bukefalos 28 år!

Såld sadel

simpan

Trådstartare
Jahapp, nu har man hamnat i skiten som många skriver om.

Har sålt en sadel och fotodokumenterat den ur alla vinklar och vrår, vilket jag skickat till köparen. Jag har även påpekat vad den har för skavanker, skrap och skav på sina ställen. Allt syns på bilderna!

Nu är hon som köpt sadeln jättebesviken och vill skicka tillbaka den :(

Jag tänker inte ta tillbaka eftersom hon verkligen fått all info om den innan, har ju verkligen försökt att se till att hon haft klart för sig vad hon köpt innan köpet gick igenom.

Det känns ju självklart riktigt illa i maggropen att någon är så missnöjd, jag har sålt många sadlar och alltid haft nöjda kunder. Försöker alltid att verkligen fota ALLT på sadeln och berätta om ev skav o dyl. Men jag vill verkligen inte ta tillbaka sadeln och har egentligen inte råd att göra det, behöver pengarna, därav att jag sålt den.

Jag har firma men sadeln är min privata och jag har sålt den privat, använt min privata mail osv så köpet är en affär mellan privatpersoner.

Visst har jag rätt att neka att ta tillbaka sadeln?!
Det vore ju annat om hon inte fått miljoner med foton där alla skador syns, då kunde jag ju falskt ha marknadsfört sadeln som felfri men det har jag ju inte gjort. :crazy:

Usch, gillar inte sånt här, vill ha nöjda kunder... :cry:
 
Sv: Såld sadel

Det är verkligen jättejobbigt när köparen inte blir nöjd :crazy: men sålt är ju faktiskt sålt och du har ju inte försökt lura henne.

Jag sålde en sadel en gång där köparen tyckte att lädret var av dålig kvalite, sadeln var helt ny och hade kostat ca 6000 kr och jag såde den för 4000 kr men ändå ville hon häva köpet för hon tyckte att lädret var sämre än på en annan sadel hon hade.
Jag menade att en sadel som kostat 6000 kr ny inte har så bra läder och frågade vad för sadel hon jämförde med, det visade sig att hon jämförde med en 20000 kr sadel:grin:

Så jag har lärt mej att vissa kör fula trick för att få lämna tillbaka för det kröp ju fram att sadeln inte passade hennes häst heller och hon ville inte ha besvär med att sälja den vidare.
 
Sv: Såld sadel

Men vad anger köparen för orsak till att denne är besviken? Är det så att du som säljare missat att informera köparen om något så får du köpa tillbaka sadeln, men ffa är det viktigt att du har allt dokumenterat vilka rispor etc som fanns på sadeln.
 
Sv: Såld sadel

Vad tråkigt!

Jag tror däremot inte att det är några fula tricks utan hon är verkligen besviken och påstår att ffa ett hack i sadeln inte syns på bilderna fastän det är jättetydlig :cry:

Hon är uppriktigt ledsen och besviken, jag är ledsen för att hon inte är nöjd och känner sig lurad. Går och har en otrevlig känsla i magen men känner samtidigt att jag verkligen inte vill ta tillbaka sadeln!

Vill mest ha lite stöd i denna tråden (om ni nu tycker att jag gör rätt förstås) så att jag kan känna mig lite bättre till mods.

Är dessvärre en sådan person som verkligen vill att folk ska vara nöjda med mig och vad jag gjort så det känns tungt med en så missnöjd och ledsen köpare. Försöker intala mig själv att hon faktiskt fått all info hon kan tänkas få om sadeln INNAN hon bestämde sig för den så att jag ska känna mig lite bättre, men det känns ändå surt och elakt av mig...

Pest!!
 
Sv: Såld sadel

kolla igenom bilderna/mailen du skickat en gång till och se om det verkligen framgår så tydligt som du säger. gör det det så har du ditt på det torra, då är det hon slarvat med att läsa/kolla bilder.

sen får man ju alltid räkna med att en beg sadel inte ser ny ut!
 
Sv: Såld sadel

Hon är ledsen över ett hack i skänkelläget som tydligt syns på bilderna hon fått, har fått fler än en bild på samma kåpa och hacket syns på alla bilderna.

Kan inte tycka att jag missat i min uplysning då hon verkligen fått dokumenterat på bild hur sadeln ser ut. Den är fotad ur alla vinklar och vrår och bilderna är skickade till köparen.

Priset är skäligt i förhållande till sadelns skick och den är relativt nystoppad och jättefin i stoppningen. Det hon är ledsen över har absolut inget med sadelns funktion att göra och syns inte när man sitter i sadeln. Dessutom syns det dessutom tydligt på bilderna som skickats och det är därför jag inte vill ta tillbaka den.

Hade jag däremot sagt att det var felfri så hade det varit en annan grej, då hade jag ljugit om sadelns skick men nu har jag ju verkligen visat precis allt som finns på den.

Ledsen! :cry:
 
Sv: Såld sadel

Det är detta hack som hon missat:

30590335.jpg
[/url][/IMG]

30590336.jpg
[/url][/IMG]

Det var inte rödmarkerat på bilderna hon fick men det syns ju väldigt tydligt iaf.
 
Sv: Såld sadel

Det hacket kommer ju inte synas när den används ändå:confused:

Jag tycker inte du ska känna att du lurat henne. Det hacket kunde man inte missa.
 
Sv: Såld sadel

Nej, jag tycker inte heller att det hacket kan missas men vad tråkigt det är när npgon känner sig lurad. Jag vill inte lura någon och tycker att jag verkligen lagt alla kort på bordet här.
 
Sv: Såld sadel

Ja, men jisses vad petig man kan vara då... Nä, skämt åsido. En köpare har ju undersökningsplikt, och säljaren ska tala om kända fel hos produkten, och det har du ju gjort. Så nej, jag tror inte att köparen har rätt att lämna tillbaka sadeln på grund av hacket. Jag misstänker som någon annan sade här att sadeln helt enkelt inte passade på hästen och att köparen nu försöker lämna tillbaka den för att slippa sälja den vidare.
 
Sv: Såld sadel

Alltså den har ju flera småfel än just bara det där hacket men hon har fått foton på allt och vet om det. Det är just det här hon känner sig lurad på, tror att det är detta i kombination med att den är normalt sliten av stigläder såsom en äldre sadeln blir som är det stora problemet här. Att den är sliten av stigläder har jag sagt och det är väl alla äldre sadlar. Däremot kan jag väl tycka att just det slitaget inte syns speciellt tydligt på bild men det har jag ju istället tydligt skrivit ut. Det är ju inte heller vansinnigt mycket mer än vad som syns, man kan ju inte direkt trolla med bilder... (eller jo, i photoshop kan ju folk men kunde jag det så skulle jag väl isf trollat bort alla fel och inte heller sagt att den var sliten)

Allt är påpekat eller tydligt dokumenterat på bild, dessutom har det absolut ingen som helst betydelse för sadelns användning och syns inte med ryttare i.
 
Senast ändrad:
Sv: Såld sadel

Jag blir så trött på gnälliga köpare. Sålt är sålt och man ska inte köpa begagnade varor om man förväntar sig nyskick. Jag vet att det känns jättetrist när köpare inte blir nöjda men ibland får man stå ut med det. Hon får väl sälja den vidare om den inte duger för henne att rida i.

Sålde ett par begagnade vita ridbyxor en gång och köparen var i upplösningstillstånd över att de inte var kliniskt rena. Hennes dotter vägrade rida i dom. Det var ett par Golden Dress hon gett 105 spänn för. Hade hon tvättat dom i exempelvis Vanish hade säkert blivit kritvita igen. Hon beskrev dem som "de fläckigaste byxor hon någonsin sett" vilket var rent trams.
 
Sv: Såld sadel

Näee tycker inte att du lurats.Man ser ju märket på bilderna.Fattar inte hur man kan vara missnöjd med en sådan petitess som inte påverkar sadeln och inte heller syns när man rider.Vad jag ser på bilderna då ser den fin ut och skulle inte tveka på att köpa .Ska man ha en 100% felfri ska man köpa nytt.Linda in den i bomull och inte använda den då den får förslitnings skador(sarkastiskt men kunde inte låta bli):)
 
Sv: Såld sadel

Tycker inte alls att du lurats. Jacket syns tydligt, i alla fall på första bilden. På den andra tänker man inte riktigt på det även om det syns. Dessutom lär det ju inte synas när man rider i den (som någon redan påpekat). Jag tycker inte alls du ska behöva ta tillbaka den.

Du har ju sålt den som privatperson så brukar det ju inte finnas någon reklamationsrätt på samma sätt som det finns hos företag. Du har varit rak och ärlig tycker jag. Det är faktiskt en begagnad sadel hon köpte och då får man räkna med att den är använd också. Ni verkar ha ha kontakt innan köpet och jag tycker inte att det här borde vara någon nyhet för köparen. Isåfall har hon inte tittat ordentligt på bilderna. Det kan ju inte du hjälpa.

Hur mycket köpte hon den för? Kan du ge nån liten kompensation? (Inte för att du är skyldig henne någonting men det kanske skulle kännas bättre för dig?) Annars tycker jag du ska säga som det är bara. Att du inte vill ta tilbaka den för du tycker att jacket dokumenterats och att hon köpte den trots det.

Lycka till!
 
Sv: Såld sadel

Men herregud!! Som om ett par vita ridbyxor någonsin håller sig kliniskt rena. De var begagnade=använda. Lite får man väl tänka efter. :eek:
 
Sv: Såld sadel

har du givit henne de där bilderna med eller utan ringarna kring jacken så får hon skylla sig själv.. du har inte ljugit..

hälsa henne att affären är vad den är och sluta svara på hennes telefonsamtal/mail/sms så kommer hon snabbt bli tyst..
 
Sv: Såld sadel

Den sadeln ser verkligen skön ut! Vad är det för märke?? Jag letar efter sadel till min häst nämligen :D
Hon har rak, bred rygg (och platt) med normal manke. Ok, litet Knapplån här :)
 
Sv: Såld sadel

Vad är det för fel på alla köpare. Är så trött på gnälliga, sura och oseriösa köpare:mad:

Du skall inte ta tillbaka ngn sadel, du har ju informerat om allt.

Hade en butét sadel till salu för några år sedan. Dom köpte den men fick öppet köp eftersom dom ville se om sadeln passade. Det var en 17 kåpa 1 normal bom, priset 10 000:-, dom tyckte det var några veck i sadelns undersida men fick den för 1000:- billigare.

Får sedan ett samtal ca 3-4 veckor senare. Sadeln passar inte min dotter, hennes ben är över kåpan. Det är en ponny sadel vi har köpt. Jag hade ridit i den och gick bra för mig men alla har vi olika ben, dessutom så fick dom pröva den.

Ja sa att jag har informerat om att den har kåpstl 1 och att dom har haft den på öppet köp, så jag sa nej, jag tar inte tillbaka sadeln, det är inte mitt problem att den inte passar eran dotter.
 
Sv: Såld sadel

Jag tycker inte du har anledning att ta tillbaka sadeln! Är köparen missnöjd så får hon väl sälja sadeln igen! Om man vill vara säker på vad man köper in i minsta detalj så får man antingen avtala om öppet köp i förväg eller avstå från att köpa på distans och åka och titta på det man är intresserad av istället! :devil:
 
Sv: Såld sadel

Är lite tveksam till det för det finns ju regler som säger att man har rätt att lämna tillbaka varor som köps osedda typ på postorder. Jag vet inte om det gäller all typ av köp på det viset.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 325
Senast: Lixiigirl
·
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 302
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
1 922
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp