Bukefalos 28 år!

Såld sadel

Sv: Såld sadel

Om hon nu absolut inte vill ha sadeln är det väl bara att hon säljer den vidare.
Några skönhetsfel är väl inget att tjaffsa om. (suckar djupt)


Huruvida du måste ta tillbaka sadeln eller inte vet jag dock inte.
 
Sv: Såld sadel

Vad trött man blir på alla oseriösa köpare!

Har man upplyst om skavanker och tagit bilder och visat så har man ju gjort sitt del av avtalet.

Blir så trött.

Sålde för en tid sen ett begagnat stalltäcke helt och rent men äldre vilket köparen fick bilder på både in och utsida. Sålde täcket då jag inte hade ngn sådan liten häst kvar, längre.

Köparen hämtar ut täcket och två veckor senare, blir det full terror att jag lurat henne och att täcket var söndrigt, ringer och mailat hotar inte alls trevligt, lägger sen ut varnings annonser att jag säljer stöld gods. Hon mailar att hon skall gör allt för att jag inte skall kunna sälja något mera?? Hur oseriös får man bli??

Och täcket var inte dyrt heller 200:- och då ingick frakten (kan tillägga att dt var ett äldre märkestäcke)

Blir bara så trött så jag orkar inte bry mig
 
Sv: Såld sadel

Men vad är det MED folk :confused:
Är så trött på alla gnällspikar som vill fynda begagnade saker till bra pris, men kräver så gott som nyskick.
TS, sadeln ser helt ok ut, hacket syns tydligt på bilderna och sitter ju dessutom på ett ställe där det inte kommer synas vid ridning.
Säg åt kunden att köpt är köpt, och att nyskick får man i butiken, när man betalar för nytt :cool:
 
Sv: Såld sadel

Men vad är det MED folk :confused:
Är så trött på alla gnällspikar som vill fynda begagnade saker till bra pris, men kräver så gott som nyskick.
TS, sadeln ser helt ok ut, hacket syns tydligt på bilderna och sitter ju dessutom på ett ställe där det inte kommer synas vid ridning.
Säg åt kunden att köpt är köpt, och att nyskick får man i butiken, när man betalar för nytt :cool:

håller med. får man nått begagnat i nyskick så ska man vara glad.
man får vad man betalar för, ger man ett par hundringar så kan man inte räkna att få ett täcke t ex i nyskick
 
Sv: Såld sadel

Det är alltid tråkigt med missnöjda köpare, men samtidigt kan det inte vara så att man får nyskick för begagnatpris. Begagnat är använt, och prissättningen därefter.

Köparen valde att köpa osett (IRL) och får självklart stå sitt kast eftersom ni inte har avtalat något öppet köp eller liknande (vilket jag aldrig gett på en sadel eller annat p g a köparen väljer att köpa på distans).

Jag kan också köpa på distans (Tradera t ex) men skulle aldrig handla för mer pengar än jag har råd att förlora. En sadel tycker jag är väldigt riskabelt att köpa på distans, av flera skäl, din köpare valde ändå att ta risken och får därmed stå sitt kast.
 
Sv: Såld sadel

kl
Det har nu ändrat sig något och nu är det tydligen skavet från stiglädren som är det stora problemet. Som sagt så syns det inte så tydligt på bilden att den har skav av stiglädren men det har jag istället meddelat via mail att den har.

Vill inte kasta någon skit på köparen för hon är verkligen ledsen, och det är jag också men jag kan inte ta tillbaka sadeln pga det. Behöver verkligen pengarna så jag har sagt nej. Jag har verkligen beskrivit varan innan köp.

Såg att den kommit ut på annons igen så jag undrar just om det kan vara så att den inte riktigt passar hästen heller och då känns dessa skav plötsligt jättebesvärliga??

Hursomhelst en jättetråkig historia som gnager i mig och jag har dåligt samvete trots att jag inte ska ha det egentligen.
 
Sv: Såld sadel

Står man inte ut med att sadeln har skav från stiglädren ska man nog hålla sig till att köpa nya sadlar. Jag tror att sadeln inte passade.
 
Sv: Såld sadel

"Begagnad men välvårdad" står det i annonsen. Rimmar illa med att man själv tycker att den är i ett fruktansvärt dåligt skick och känner sig lurad trots att jag angett vad som felar på den...

Den kommentaren fick mig att känna mig lite bättre till mods, så illa kan de ju inte vara då. Verkar mer som att den inte passar.
 
Sv: Såld sadel

Ja inte säljer man sadeln för att den har skav från stiglädren om den passar - för hitta begagnad sadel som passar är inte plättlätt.
 
Sv: Såld sadel

Skulle gissa att det handlar om att sadeln inte passar och då skyller det på att sadeln är i dåligt skick i förhoppning att du ska köpa tillbaka den. Jag köpte en sadel för några år sedan osedd. Var helt inställd på att det var en chansning. Blev positivt överraskad över hur fint skicket var. Tyvärr var den för smal för hästen så jag la ut den på annons ganska omgående. Tog foton från alla möjliga vinklar.
Den blev såld i princip på en gång till några som hade letat efter just d märket i den storleken. Jag kände mig jätteglad när jag skickade sadeln och trodde att de skulle bli superglada när de såg hur fint skicket var på den.

Men icke sa nicke. De ringde efter någon vecka o sa att sadeln var i så fruktansvärt dåligt skick och de var såå besvikna.:confused: Jag fattade INGENTING! Sadeln var begagnad med normalt slitage. Den hade även varit hos ridin för värdering innan försäljning och jag sålde den för det priset som de sa att den var värd. (En dominus, värderad till 6000:- och även såld för det.)

Jag köpte inte tillbaka den.
 
Sv: Såld sadel

Nej, det är ingen Albion men vill inte outa märket (fast den som kan sadlar ser ju lätt vad det är ändå) då det isåfall är lätt att kolla efter annonsen och på så sätt få namn. Vill INTE hänga ut någon.

Tycker att hela historien är tråkig men håller med elektron, passar sadeln så säljer man ju inte vidare bara pga skaven. Det är ingen lek att hitta rätt sadel så har man hittat en som passar så är det en keeper.
 
Sv: Såld sadel

"Begagnad men välvårdad" står det i annonsen. Rimmar illa med att man själv tycker att den är i ett fruktansvärt dåligt skick och känner sig lurad trots att jag angett vad som felar på den...

Den kommentaren fick mig att känna mig lite bättre till mods, så illa kan de ju inte vara då. Verkar mer som att den inte passar.

Då var det nog som med "min" köpare att sadeln inte passade och de försökte slippa krånglet med att sälja den vidare. Väldigt fult tycker jag att göra så:mad:

Tänk inte mer på det här nu, lättare sagt än gjort, jag vet men du har ju inte gjort något fel.
 
Sv: Såld sadel

Du kan ignorera den sura köparen helt och hållet. Hon har ingenting att komma med och du har gjort helt rätt. Det Hon TYCKER att hon har råkat ut för är sånt som man kan bli besviken på när man handlar osett. I så fall skulle hon ha sett till att se den "live". Själv så köpte jag å min sambo nyss en reservdel till bilen begagnat, osedd. Den visade sig vara precis lika trasig som den vi skulle byta ut och vi hade inte ett skit att säga till om. Det var vår sak att se till att den motsvarade våra förväntningar. ( 700 fattigare och fortfarande ingen bil:( ) Så samma gäller sadelköparen. Det är upp till henne att kolla upp ordenligt. Hennes sadel fyller ju sin funktion i alla fall:grin:
 
Sv: Såld sadel

Är lite tveksam till det för det finns ju regler som säger att man har rätt att lämna tillbaka varor som köps osedda typ på postorder. Jag vet inte om det gäller all typ av köp på det viset.

Det gäller mellan näringsidkare och privatperson (konsumentköplagen) inte mellan privatpersoner (köplagen).
 
Sv: Såld sadel

Ursprungligen postat av Masse
Är lite tveksam till det för det finns ju regler som säger att man har rätt att lämna tillbaka varor som köps osedda typ på postorder. Jag vet inte om det gäller all typ av köp på det viset.

Det gäller mellan näringsidkare och privatperson (konsumentköplagen) inte mellan privatpersoner (köplagen).
Nej, det är faktiskt Hem- och distansköplagen som reglerar köp på postorder, via telefon, internet, etc.
https://lagen.nu/2005:59
 
Sv: Såld sadel

Nej, det är faktiskt Hem- och distansköplagen som reglerar köp på postorder, via telefon, internet, etc.
https://lagen.nu/2005:59

Ja men om du läser vad som står i din länk så behandlar den försäljning/avtal mellan näringsidkare och konsument och inte mellan två privatpersoner som är det tråden handlar om. Mellan privatpersoner är det köplagen som gäller.

"Distans- och hemförsäljningslagen gäller, tillsammans med konsumentköplagen, vid hemförsäljning, internetköp, köp i telefon och vid postorderköp. Den reglerar bland annat ånger- och returrätt."


"Konsumenträtten omfattar inte:
Två privatpersoner som säljer och köper varor och tjänster av varandra.
Två näringsidkare som köper och säljer av varandra.
Näringsidkare som köper av en privatperson."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konsumenträtt
 
Senast ändrad:
Sv: Såld sadel

håller med, låter som sadeln inte passar och hon försöker hitta på saker så hon kan lämna tillbaka den. dålig stil!! :crazy:
 
Sv: Såld sadel

kl.

jag har kopt sadlar osedda men de matt som jag ville ha. fullt medveten att de var anvandna och slitna. Vilket var inte saken, utan att fa den att passa pa hasten (som har valdigt kort rygg och inget passar).

Utav 8 sadlar kopta passade EN, sadar. Inte perfekt men ok. Den var inte vacker men sedan jag ar en stubben person, var ju sadeln mjuk och skon fran anvandning.

Jg har nu en hog med sadlar, men de kan anvandas som tranings sadlar for grundarbete, och hor jag ngn sa sager jag ngt.. En blev jag av med, igen inte vacker men de passade till hasten ifraga. Och lite omskotsel sag man inte skavankerna.

Jag tror de flesta som inte ar nojda ar att sadeln inte passar, och hade koparen i detta fallet ringt/skrivit till saljaren att "tyvarr den passar inte pa hasten, har du ngn annan som ar intresserad, kanske vi kan gora business". Istallet for att klaga pa petitesser.. vilket ar dumt. Koper man utan att se varan far man nastan rakna med skavanker.. som saljaren ocksa hade markerat..

Jag hoppas koparen far salt sadeln, det ar ju inte sa svart..
 
Sv: Såld sadel

Jag förstår att det gnager. Jag har tagit tillbaka såld vara fast jag inte "behövde" bara för att jag ville få egen frid. Det ÄR obehagligt.

MEN.
Nu har du fått stöd här och köparen säljer vidare. Håller med om att den troligen inte passade - de där skråmorna ser verkligen inte ut att vara hela världen! Du kan lämna det bakom dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Utrustning Det finns säkert otaliga trådar om sadeltillpassning, utprovade av allehanda experter, men jag funderar på själva marknaden. Av de...
2
Svar
21
· Visningar
3 325
Senast: Lixiigirl
·
Skola & Jobb Jag har arbetat inom privat verksamhet hela mitt yrkesliv och med några få undantagsfall så har det mesta handlat om att få fler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 301
Senast: hastflicka
·
Skola & Jobb Hej Bukefalos! Jag började på ett nytt jobb för någon vecka sedan, vilket fick mig att fundera lite på offentlighet i jobbsammanhang...
Svar
17
· Visningar
1 922
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp