Sålde häst – fick betala 150 000

Det är märkligt, i mina juridiskt oskolade ögon, att man ska kunna få ett skadestånd, som antagligen överstiger kostnaden för veterinär undersökningar.

Och ja, min åsikt, dock något oskolad inom köpjuridik, är att levande djur, borde få ha en helt egen lagstiftning.

Så mycket kan hända, på bara några få timmar eller dagar hos en ny ägare, så att jämställa hästar (och andra djur) med "mekaniska kapitalvaror", känns väldigt omodernt och okunnigt.
 
Men om det i kontraktet står att varan är begagnad och sälj i befintligt skick...och ett ök för 25 000 är väl att jämföra med en bättre begagnad bil ;)
 
Spinner vidare på ämnet... Jag har en häst som "inte är värd så mycket". Äldre travare lite, gamla skador, ej utbildad men duger fint till hobbyridning och att mysa runt i skogen på. Att sälja en sådan häst, för säg 10 000 och i befintligt skick, är det något man överhuvudtaget vågar sig på framöver? Eller ska man satsa på att bara ta bort?
 
Spinner vidare på ämnet... Jag har en häst som "inte är värd så mycket". Äldre travare lite, gamla skador, ej utbildad men duger fint till hobbyridning och att mysa runt i skogen på. Att sälja en sådan häst, för säg 10 000 och i befintligt skick, är det något man överhuvudtaget vågar sig på framöver? Eller ska man satsa på att bara ta bort?
Som privatperson är det " säkrare" att sälja, än som företagare
 
Spinner vidare på ämnet... Jag har en häst som "inte är värd så mycket". Äldre travare lite, gamla skador, ej utbildad men duger fint till hobbyridning och att mysa runt i skogen på. Att sälja en sådan häst, för säg 10 000 och i befintligt skick, är det något man överhuvudtaget vågar sig på framöver? Eller ska man satsa på att bara ta bort?
En häst går inte att sälja i befintligt skick vad jag vet. Visst blir det svårare för en köpare att bevisa om något är fel men om det är dolt fel som i ovanstående exempel så är du rökt iaf.
 
En häst går inte att sälja i befintligt skick vad jag vet. Visst blir det svårare för en köpare att bevisa om något är fel men om det är dolt fel som i ovanstående exempel så är du rökt iaf.
Då vågar man ju knappast sälja ens en hobbyhäst :crazy:. En gammal travare med några "kända gamla skador" kan ju definitivt ha något dolt...
 
En häst går inte att sälja i befintligt skick vad jag vet. Visst blir det svårare för en köpare att bevisa om något är fel men om det är dolt fel som i ovanstående exempel så är du rökt iaf.
Även som privatperson?? :eek: Om man verkligen inte hade en aning??
Tur att jag inte ska sälja pålen då.
 
Undrar just om en bilförsäljare kunnat råka ut för det samma. Säljer en gammal bil och får ett krav på 50.000 förutom pengarna tillbaks?
 
Undrar just om en bilförsäljare kunnat råka ut för det samma. Säljer en gammal bil och får ett krav på 50.000 förutom pengarna tillbaks?
Ja, det vore intressant att veta!

Finns det någon här på Buke som har kunskap om en bilhandlare kan tilldömas skadestånd, förutom att få "köpa tillbaka" en icke-fungerande bil? Jag känner till att bilförsäljaren kan åläggas att reparera en bil, eller köpa tillbaka den om man misslyckas med reparationen.
Och, om skadestånd utgår, på vilket sätt definierar man i så fall det?

Givetvis är det intressant om någon känner till regelverket runt t.ex. TV-apparater, spisar eller diskmaskiner också.
 
Skulle gärna läsa den domen och se hur tingsrätten kommit fram till summan. Någon som vet vilken tingsrätt det rör sig om, eller som rent av sitter på domen?
 
Jag har några vänner som är privatpersoner som hamnade i en sits där det förlikades och de fick betala tillbaka hela köpeskillningen, trots att köparen fått ut hela livbeloppet (vilket var = köpeskillingen). Den köparen krävde från början 250 tusen för utlägg de hade haft (de hade hästen i knappt 6 månader) - sånt som var i stil med ny transport för denna hästen var större än den förra, sadel utprovad - för 35 tusen osv, osv, det var som om de fått rådet att fläska på så mycket det gick så att säljaren skulle bli skraj och förlika, vilket också hände.

Hästen blev utdömd pga en dold skada - nåt skit i höften som maskerades av att den fått fång hos nya ägaren och alltså inte kunde hältureda höftgrejen (som ALDRIG visat sig innan). Så jävla rubbad historia.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 180
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 927
  • Artikel
Hästnyheter Hästen hade så svåra tandproblem att den fick avlivas av djurskyddsskäl. Nu tvingas uppfödaren betala skadestånd till köparen.
Svar
8
· Visningar
2 000
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Hästnyheter Tingsrätten ger den välkände avelsprofilen rätt. Han slipper betala polisens fakturor på över 800 000 kronor för hästar som omhändertogs...
Svar
4
· Visningar
1 410
Senast: Anders
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp