Bukefalos 28 år!

salt till häst som dricker dåligt

blizz

Trådstartare
Jag tarvar assistans!
Jag funderar lite (mycket) på vad jag ska göra med min häst som dricker hemskt dåligt ute nu när det är varmt. Hon har haft kolik två gånger under de sex år jag haft henne, båda tillfällena på sommaren i värme, sannolikt pga vätskebrist. Kan tillägga att hon även tycker det är allmänt jobbigt med värme och kan vissa dagar svettas av att bara vara i hagen. (tar givetvis in henne tidigare då)
Hon har tillgång till friskt vatten både i badkar och hink ute. (Vattenkopp inne) Men dricker som sagt dåligt ute. Salt har jag hört talas om ska vara bra för att få djuret att dricka, men vad för sort ska man ge? Hur mycket? Vid vilken fodring, efter att hästen svettats av sig som mest, alltså vid kvällsfodringen?
 
Sv: salt till häst som dricker dåligt

Hästar dricker inte bättre även om du ger dem salt eftersom deras vätskedepå inte är saltberoende.

Testa att ge hästen utspänn betfor för att få den att dricka mer vätska.
 
Sv: salt till häst som dricker dåligt

Våran hingst vägrar dricka när vi är ute å reser med honom... vi började ge honom salt i kraftfodret... både morgon och kväll några dagar innan resa... numera dricker han när vi reser! :) Så salt fungerar då på honom. Det kanske inte handlar om att deras vätskedepå inte är saltberoende... utan att saltet i sej gör dom törstiga...

Värt att prova iallafall!
 
Sv: salt till häst som dricker dåligt

Äter den salt som den ska? Gör den det och dricker dåligt i alla fall får man ta till andra knep.
Men..
Törstregleringen och natriumintaget sitter ihop och natriumbrist kan ge störningar törstregleringen för hästen och hästen blir uttorkad.

Natriumbehovet ligger kring 10-15 mg per dag och det motsvarar ungefär 25 g salt och ökar under de varma dagarna och om hästen ansträngs och svettas.
Du behöver inte köpa något specialsalt utan vanligt bordsalt utan tillsatser av livsmedelskvalitet går bra.Och det finns två sätt att tillföra.Antingen blandar man i kraftfodret eller så blandar man det i hästens dricksvatten.Blandar man salt i vatten så brukar man blanda 9g salt per liter vatten.

Om det är så att törstregleringen är störd pga natriumbrist så tar det ändå ett par dagar innan hästen återgår till att dricka normalt igen.Det bästa är att hålla den noga under uppsikt och gärna vattna med hink i stället för vattenkopp osv så man ser om hästen dricker bättre eller inte.Och se till att hästen har fri tillgång på salt både i hagen och i stallet.Och ge extra om den svettas mycket.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 253
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 596
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 414
Senast: Korven
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 529
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp