Bukefalos 28 år!

Salta ridhusbotten

Cut3Leo

Trådstartare
Hello! Har en fundering...
Hur ska man göra med ridhusbotten för att den inte ska damma? Det är oisolerat. Kan man salta utan att vattna? Hjälper det? Andra alternativ?

Mvh michaela
 
Sv: Salta ridhusbotten

För att salt ska funka mot damm krävs ju en viss fukt som saltet kan binda. Så en vattning kanske behövs. Jag har inte så stor erfarenhet av just ridhus och saltning, men sommartid brukar vi salta ridbanan och även våra grusvägar runt omkring. Och det är först efter ett regn (eller en natt med dagg) som det blir ett bra resultat.
 
Sv: Salta ridhusbotten

Tack! Hittade lite svar senare men lite otydligt är det allt. Man skulle ju behöva förstå saltet som ämne för att vara säker på effekterna.
Tack för tips!
mvh Michaela
 
Sv: Salta ridhusbotten

Issmältning med vägsalt

Om salt sprids på is som täcker gator och trottoarer så smälter denna relativt lätt. De sker under förutsättning att temperaturen utomhus inte är allt för låg. Denna metod att tina is grundar sig på ett välkänt fenomen inom termodynamiken nämligen fryspunktsnedsättningen. Det som händer när man saltar vägarna är att saltet får isen som ligger på vägarna att smälta genom att saltet sänker isens smältpunkt.

Normalt smälter snö och is vid 0°C. Med hjälp av lite salt så går det att smälta snö på vägbanan när det är ända ned till minus 12°C beroende på hur intensiv trafiken är. Saltet "lurar" vintern och vi kan åstadkomma en snö- och isfri väg även vid minusgrader. Vägsalt som används vintertid innehåller minst 98 % ren natriumklorid (NaCl). De resterande två procenten är till största delen fukt och gips, (kalciumsulfat, CaSO4). Andra salter kan också användas för issmältning.
 
Sv: Salta ridhusbotten

Saxat från Skogforsk:
Vägsalt

Saltet har den goda egenskapen att det drar åt sig fukt från luften när vattnet i vägmaterialet försvunnit. På så sätt behålls fukthalten i slitlagret även under längre torrperioder.

Salt fungerar bäst där slitlagret har liten finkornhalt, t.ex. krossade sandiga och grusiga moräner.


Dammbindning med salt sker normalt en eller två gånger per år. En första behandling sker tidigt på våren. Vid behov sprids också salt under sommaren samtidigt som vägen underhållshyvlas.

Salt används där slitlagret har liten finkornhalt, t.ex. krossade sandiga och grusiga moräner. Här fungerar salt bäst genom att det drar åt sig fukt, vilket binder ihop slitlagret.

Dosering
Kalciumklorid: Giva 700-1000 kg per km väg
Magnesiumklorid: Giva 875-1250 kg per km väg

Arbetsgång

Vattna vägen om den är torr.
Hyvla så djupt att åtminstone botten av potthål, hjulspår och korrugeringar nås. Använd med fördel System 2000 på hyveln.
Bygg upp tvärfallet (bomberingen) till 5 %.
Sprid ut saltet.
Vägbanan komprimeras av trafiken.
 
Sv: Salta ridhusbotten

Det finns ju annat att beandla ridbanor/hus med än salt. Vårt ridhus och utebana är behandlat med en vätska som ska binda damm och förhindra att det fryser.
 
Sv: Salta ridhusbotten

men fungerar det på ett oisolerat ridhus med sandbotten??
Vårt ridhus är som sagt oisolerat. Som ridunderlag har vi otto-mattan med terratex ovanpå. Terratexen är ju en sorts sandbladning med filtliknande småbitar. Ungefär - jag är ingen underlagsexpert. Och JA, det funkar i alla fall alldeles utmärkt hos oss. Vi har haft så kallt som 20 minus och underlaget var ändå mjukt och trevligt att rida på.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Ska salta min ridbana nu när det är plusgrader så den kan hålla ett litet tag men vilket salt? Magnesiumklorid som även används på...
Svar
2
· Visningar
624
Senast: Cattis_E
·
Mat Jag har bestämt mig för att skärpa mig med mina matvanor och rutiner. Maten jag äter är egentligen inte så illa, men dels har jag en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
4 308
Senast: Tilly_85
·
Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 297
Senast: animalasia
·
Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp