Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja arbetsträna just nu utan det ska göras en arbetsförmågeutredning först. Det dröjer några månader innan det kan bli av.

Men det föreslogs också jobb på samhall. Jag känner mig inte alls positivt inställd till detta. Kan de verkligen erbjuda ett stimulerande och meningsfullt arbete? Tvivlar på det. Och så kollade jag upp vad lönen ligger på för arbete inom samhall. Den är skitlåg. Inte ens 24000 i månaden. Mer än så är man inte värd där tydligen. Men å andra sidan så betalar inte parkjobbet någon bra lön heller. I somras tjänade jag 24500 per månad. Jag känner mig inte riktigt uppskattad med en så låg lön.

Men jag är inte i läget att jag kan välja jobb. Jag får ta vilket skit som helst. Och det är ju ett kul tillskott till ett redan kasst liv.
 

Jag hade ett nytt möte med fk och af igår. Det mötet var i alla fall bättre än det första. Vi kom fram till att jag inte ska börja arbetsträna just nu utan det ska göras en arbetsförmågeutredning först. Det dröjer några månader innan det kan bli av.

Men det föreslogs också jobb på samhall. Jag känner mig inte alls positivt inställd till detta. Kan de verkligen erbjuda ett stimulerande och meningsfullt arbete? Tvivlar på det. Och så kollade jag upp vad lönen ligger på för arbete inom samhall. Den är skitlåg. Inte ens 24000 i månaden. Mer än så är man inte värd där tydligen. Men å andra sidan så betalar inte parkjobbet någon bra lön heller. I somras tjänade jag 24500 per månad. Jag känner mig inte riktigt uppskattad med en så låg lön.

Men jag är inte i läget att jag kan välja jobb. Jag får ta vilket skit som helst. Och det är ju ett kul tillskott till ett redan kasst liv.
Det är väl ingen skitlön utan ganska medel? :) Jag har bara tjänat mer än så när jag haft två jobb eller gått skift. Oavsett är det mer än du får ut nu kan jag tänka?
 
Det är väl ingen skitlön utan ganska medel? :) Jag har bara tjänat mer än så när jag haft två jobb eller gått skift. Oavsett är det mer än du får ut nu kan jag tänka?
Jo, det är mer än jag får ut nu, men jag har tidigare tjänat 26000 i månaden. Och det är några år sedan nu. Jag vill inte ha sänkt lön.
 
Det är väl ingen skitlön utan ganska medel? :) Jag har bara tjänat mer än så när jag haft två jobb eller gått skift. Oavsett är det mer än du får ut nu kan jag tänka?
Med svenska mått mätt är det ganska lågt. Medellön för en arbetare är 29300 kr och 37 500 för en tjänsteman.
 
Det får man nog tyvärr ta när man har en sänkt arbetsförmåga om man inte vill utsättas för samma press som i ett vanligt arbete.
Jo, man är ju inget värd.

Känner inte riktigt att det bidrar till någon livslust. Varför ska jag finnas när jag inte är värd något?
 
Visst, men samtidigt är vi ju många inom tex vård och omsorg som inte är uppe i några 29k i månaden..
Jag fattar att man vill tjäna mer men samtidigt så får man ju ta det man kan få - och sedan förhoppningsvis få något annat.
Precis det jag tänkte skriva också, att inom vården som ju är en Stor arbetsgrupp, och även inom serviceyrken typ hotell och restaurang är det nog inte en ovanligt låg lön. Särskilt inte de första åren sas.
 
Ens värde sitter inte i pengar. :heart
Jo, det gör det. Pengar betyder jävligt mycket.

Och var menar du att värdet skulle sitta om inte i pengar?

Det är inte många som har förmånen att välja ett jobb som bidrar till någon livslust. Ett arbete är i första hand för att försörja sig. Det måste vara prio ett?
Förvisso. Men andra har kanske ett meningsfullt liv utanför jobbet? Mitt eget liv består bara av kamp hela tiden. Inget som är roligt.

Kamp att borsta tänderna. Kamp att gå promenad. Kamp att städa. Kamp att laga mat. Kamp att diska. Kamp att duscha.

Vad blir det efter skatt? Vad skulle du få ut?
Vet inte. Typ 18-19 tusen?
 
Senast ändrad:
Visst, men samtidigt är vi ju många inom tex vård och omsorg som inte är uppe i några 29k i månaden..
Jag fattar att man vill tjäna mer men samtidigt så får man ju ta det man kan få - och sedan förhoppningsvis få något annat.
Ja och det är ju ett låglöneyrke. Det är ju en skam att det är så men det är fortfarande en låg lön.
 
Jo, man är ju inget värd.

Känner inte riktigt att det bidrar till någon livslust. Varför ska jag finnas när jag inte är värd något?
Nu vet vi ju inte om det är så att det blir samhall, det kanske finns möjligheter inom något annat efter arbetsförmågebedömningen. Om det blir samhall så tycker jag att för det mesta så sitter värdet i arbetet i kollegorna. Har jag roliga kollegor spelar det ingen större roll vad det är jag gör.
 
Jo, det gör det. Pengar betyder jävligt mycket.

Och var menar du att värdet skulle sitta om inte i pengar?


Förvisso. Men andra har kanske ett meningsfullt liv utanför jobbet? Mitt eget liv består bara av kamp hela tiden. Inget som är roligt.

Kamp att borsta tänderna. Kamp att gå promenad. Kamp att städa. Kamp att laga mat. Kamp att diska. Kamp att duscha.


Vet inte. Typ 18-19 tusen?
Det finns ju ekonomiskt värde och människovärde tänker jag. 🙂 Sedan ska folk givetvis få skälig lön för sitt arbete.
 
Samhall låter väl jättebra!
Då kan du få anpassningar i arbetet såsom du behöver @Wille.
Tror det kan bli toppen. De har ju lite olika arbetsuppgifter, har mycket kontakt med Samhall på jobbet då de hämtar och lämnar tvätt hos våra omsorgstagare. Verkar vara ett helt okej jobb.
Jag tror de har som minimikrav att man måste vara vaken på jobbet.

Nu vet vi ju inte om det är så att det blir samhall, det kanske finns möjligheter inom något annat efter arbetsförmågebedömningen. Om det blir samhall så tycker jag att för det mesta så sitter värdet i arbetet i kollegorna. Har jag roliga kollegor spelar det ingen större roll vad det är jag gör.
För mig betyder arbetsuppgifterna mycket. Jag skulle t.ex. bara kunna städa en väldigt begränsad period.
 
Det finns ju ekonomiskt värde och människovärde tänker jag. 🙂 Sedan ska folk givetvis få skälig lön för sitt arbete.
Vad är människovärde? Något sådant har jag inte. Världen skulle inte bli sämre om jag försvann.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nu har jag, borträknat lite semester, jobbat i åtta veckor på mitt nya jobb. Och jag kan bara inte få mig att känna att jag trivs. :(...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 695
Senast: Saeta
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 098
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp