Samlad galopp?

M

Marmorin

Hej!

Jag har problem med att få hästen jag rider att galoppera samlat och lugnt. Han får alltid en himla fart så fort jag fattar galopp, även fast traven innan varit samlad och koncentrerad.

Tips någon?
 
Sv: Samlad galopp?

testa att först träna halt från skritt, sen trav och tillslut galopp.

alltså, galopp, halt, galopp igen.
När han lyssnar bra på det, så går halvhalterna myycket bättre, då du kan försöka kräva mer samling på honom. Sitt då bara djupt i sadeln och andas ut och håll om men skänklarna :)

det kan även vara att han inte har muskler än för att klara av samling i galoppen..

lycka till! :)
 
Sv: Samlad galopp?

Okej tack! Ska pröva det nästa gång! :)
 
Sv: Samlad galopp?

Troligtvis behöver du öva på dina fattningar. När du fattar så vrider du bara om innerskänkeln och lägger intill, sitt kvar, var noga med att du inte slänger dig framåt (vanligt fel i fattningar), och vänta ut fattningen. Så fort hästen 'far iväg' i galoppen och tappar bärigheten så bryter du av och gör om.

Tänk också på att skillnaden mellan trav och galopp bara är en skillnad i benförflyttningsmönster, inte en skillnad i tempo. Ofta gör man felet att man (mer eller mindre medvetet) tänker "galopp, tjohoo!" om du förstår vad jag menar ;)
 
Sv: Samlad galopp?

Ett "nybörjartips" kanske - men avändbart för alla, särskilt om man har en tendes att tänka "galopp-tjohoo" :o (JAG ibland...) är att "titta upp i taket" när man fattar galopp. Bl a går man in i galoppen lugnare.
 
Sv: Samlad galopp?

Vrida om innerskänkeln, hur menar du då? Och vad ska jag göra med ytterskänkeln då? Föra bak den lite bara? Verkar vara vettiga tips, vill förstå till 100%! :)
Haha jag förstår vad du menar men tyvärr är det hästen som tänker "galopp, tjohoo!", inte jag! :d

Det där med att titta upp ska jag pröva! Kollar faktiskt alltid ner.. tror jag. Får kolla upp det imorgon då det ska prövas massa nya metoder! :rofl:
 
Sv: Samlad galopp?

Innerskänkeln vinklar du ut tån och in hälen på. Ytterskänkeln gör du inte ett smack med. :)
Som sagt så tycker jag ändå att du ska rannsaka hur du utför dina fattningar. Ofta överdriver man utan att man själv är medveten om det.
 
Sv: Samlad galopp?

jag fattar alltid galopp för ytterskänkel o inner höft, skulle aldrig vrida om inner skänkel, jag vill rida för små hjälper samt att fatta för ytter underlättar i byten.

TS > allt handlar om styrka. Jobba massa galopp fattningar o galoppera bara några steg i taget.
 
Sv: Samlad galopp?

jag fattar alltid galopp för ytterskänkel o inner höft, skulle aldrig vrida om inner skänkel, jag vill rida för små hjälper samt att fatta för ytter underlättar i byten.

TS > allt handlar om styrka. Jobba massa galopp fattningar o galoppera bara några steg i taget.

ja, jag har alltid fått lära mig att fatta med ytterskänkeln. tror nog att jag fortsätter med det.

hur gör du exakt med ytterskänkeln och innerhöften när du fattar galopp?
och sen när du över fattningar och bara galopperar några steg i taget, bryter du av till trav, skritt eller halt imellan? :)
 
Sv: Samlad galopp?

Fatta galopp ur skritt eller tom halt. Då är det enklare för dig att förbli stadig i fattningen...
 
Sv: Samlad galopp?

jag håller kvar innerskänkeln på plats skjuter bara fram innerhöften o driver med ytter skänkel, svårt att förklar det går på automatik.
Om det blir trav eller skritt beror på hur hästen beter sig, fattar gärna från skritt.
 
Sv: Samlad galopp?

En i stallet har samma problem med en D-ponny som hon rider. Hennes tränare säger att han är för omusklad för att kunna samla sig och därför blir galoppen rusig. Det är inga nybörjare jag pratar om , ryttaren har ridit för landslaget i ponnydressyr och tränaren är mycket kompetent. Den ponnyn har jättefin samlad och ökad trav, han fixar allt utom galoppen - för då ruuuuusar han. Hur dom gör för att fixa till detta har jag dessvärre inte tagit reda på.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
875
Träning Hej! Nu är det så att min ridtravare har fått lite av en ovana att när vi ska galoppera i skogen, så går det suuuper fort. Vill dock...
Svar
4
· Visningar
776
Senast: Mabuse
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 994
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 989
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp