Bukefalos 28 år!

S

Showjumping

Får en D-ponny på 146 cm och en mini-shetland stå i samma box om den är 4 x 4 meter?

:bump:
 
Sv: Samma box

Jag tycker det låter som för dåligt utrymme för båda två att stå och trängas på. Jag har inte exakt i huvudet vad godkända mått för en d-ponny är, men för en stor är det väll 9 Kvm som gäller och det är vad en D i stallet står i och det ser rätt så lagomt ut. Den lilla lär ju inte få så gott om plats om den sedan skulle stå på de resterande 3 Kvm. :crazy: Eftersom de dessutom ska dela på ytan lär det nog krävas ytterliggare utrymme. Men är det inte smartare och dela upp boxen med en mellanvägg och göra två spiltor så länge i stället?
 
Sv: Samma box

En d-ponny ska ha 7 kvadratmeter och en a-ponny ska ha 4.
4 x 4 m blir 12 kvadrat så det är helt ok.
 
Sv: Samma box

Om boxen är 4x4 meter så är det ju 16kvadratmeter så det är ju ok för en D-ponny skall ha minst 7 kvadratmeter medans en mini shettis skall ha 4 och då blir det ju sammanlagt 11 kvadratmeter som dom behöver som minst så det går nog bra om dom är kompisar;)
 
Sv: Samma box

Jag skulle personligen ha delat av boxen istället för att ha dem tillsammans. Men det beror ju säkert på hur bra kompisar de är men jag är personligen emot att dela samma box utan avskiljning. Rätt taskigt mot den som är lägre i rang eftersom den inte slipper undan.
 
Sv: Samma box

Oj där tänkte jag också fel :p
Men ja, 16 Kvm kanske funkar, man får väll ta hänsyn och kolla hur pass bra individerna passar ihop. Jag skulle nog ändå föredra att försöka dela upp den ,för säkerhetsskull.
 
Sv: Samma box

Alldeles lagom yta! Min D-ponnystora fjording och min normalstora shettis stod i samma box (11 kvm) i fem år, och de var bästa vänner! Aldrig någon skada eller annat problem, det gick hur bra som helst! Det enda problemet var att man hade två som ville ut samtidigt på mornarna... Man fïck vara snabb med grimmorna! Och se till att alltid ta ut den ena först och alltid ge den ena mat först, osv.
 
Sv: Samma box

skön mattelärare ;P
tur att du iaf kan regler :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 236
Senast: Cambrie
·
Anläggning Eventuellt ska vi ha hästarna hemma framöver. Vi har lagård och ett tomt utrymme där bredden är 4 m och längden är strax över 7 m...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 310
Senast: Johannna1
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: tanten
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 138

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp