Sanktioner???

Boop

Trådstartare
Från TR:
"Ryttare/kusk som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten
organisation får inte delta i
ridsporttävlingar anordnande av arrangör som inte tillhör
Ridsportförbundet."

Vad blir straffet om man bryter mot ovanstående regel? Hittar ingenting om eventuellt straff.

Vi har en medlem som tävlar körning, men som också vill tävla skogskörning och brukskörning. Problemet är att skog/bruks inte tillhör SvRF utan ligger under JUF.
Vidare funderar vi som klubb på att arrangera tävlingar i skog/bruks, men eftersom vi är anslutna till SvRF så tolkar jag det som att det inte är tillåtet?
Hur ansluter man en gren till SvRF?

Jag tycker att det är en väldigt tråkig regel som inte gynnar körningen från något håll. Någon som vet motiveringen till denna regel?
 
Sv: Sanktioner???

Vad säger SvRF? Inga av deras regler gynnar körningen på något sätt, den halkar bara med som på ett banaskal när dom sätter upp regler som passar ridningen.
 
Sv: Sanktioner???

Har läst regeln om och om igen. Ny tolkning: Som kusk borde det vara fritt fram eftersom skog/bruks inte är en ridsportgren. Annars borde man inte få tävla i någon annan sport heller typ fotboll, under samma år. Eller hur? Man kan alltså inte representera/tävla för samma klubb i körning som i skog/bruks. Men det känns ju som ett mindre problem. Har jag tolkat helt fel, eller?

Men frågan är om en SvRF-ansluten klubb kan arrangera skog/bruks?
 
Sv: Sanktioner???

Hör av dig till JUF på riksnivå och fråga hur det är med den saken!
Jag tror det finns någon rid/körklubb som brukar ordna tävlingar i bruksridning och/eller brukskörning.... Lite osäker, men JUF kan säkert svara!

Lotta
 
Sv: Sanktioner???

Ridsportförbundet "äger" sina regler, som i vissa avseenden är helt korkade, då annat hästtävlande på intet sätt hotar deras tävlingsgrenar. Däremot så förhindrar det mångfalden av hästkunnande exempelvis bruksgrenarna då en del låter sig skrämmas av hotet från SvRF, att de kan förlora sin tävlingslicens. Jag har aldrig hört att det faktiskt skulle ha hänt.
Tycker det vore intressant om det kunde prövas rent juridiskt. För mig som amatör så låter det som det skulle kunna strida mot föreningsfriheten.
JUF är indelat i olika distrikt och i varje distrikt finns det en kontrakterad arrangör av JUF:s bruksgrenar. Det kan vara en så kallad brukshästklubb, det kan vara en rasförening eller det kan vara JUF.S eget distrikt.
Kolla in på www.juf.se, så ser du hur det ser ut där du bor.
Det är Brukshästkommittén i JUF som "bestämmer" när det gäller skogsörning, brukskörning och bruksridning. Hästplöjningen ligger däremot ihop med traktorplöjningen:eek:
 
Sv: Sanktioner???

Jomen, plöjningen är indelad i flera "grenar"... tegplog, växelplog, veterantraktor och så förståss häst, så det är inte så konstigt som det först låter ;)

Det är ju faktiskt plöjningen som bedömms...

Ni kan gå in och titta på nätet, finns en del att titta på från plöjningsSM m.m.
 
Senast ändrad:
Sv: Sanktioner???

Jag vet att man ändrade för en tid sedan, som det var formulerat innan så var det inte tillåtet att ens spela bordtennis om det inte var arrangerat av SvRF :rofl:... sen tillkom ändringen till ridsportsgrenar !

Men man kan ju ställa sig frågan vad som händer om någon skulle ha BÅDE ett brunt halvblod och en Islänning... ska man inte få tävla bägge hästarna då ? För att inte tala om såna saker som Monté, hemska grejjer.

SvRF är skitfjantiga tycker jag !

Dom har ju nischat sig inom hopp och dressyr, då kan dom ju försöka samarbeta lite med övriga hästvärlden i stället för att hålla på och fjanta sig.
 
Sv: Sanktioner???

Det är inget problem att tävla bruksklasser hos JUF, westernklasser hos westernklubbarna, eller gångartsklasser hos SIF samtidigt som man tävlar dressyr och hoppning hos SvRF.

Däremot får du inte tävla någon av SvRF:s grenar hos någon klubb som inte är ansluten, eller som anordnas av en privatperson.

På Fjordhäst-SM har man ju ett allroundchampionat med dressyr, hoppning, brukskörning och presicionskörning, där en lokal ridklubb står som arrangör för SvRF-grenarna. Man skulle knappast ha med brukskörningen om det var förbjudet, eller hur?
 
Sv: Sanktioner???

Ok, tror vi har klargjort att man inte får tävla hos en icke ansluten klubb. Tack för alla svar.

Men jag vill fortfarande veta vad straffet blir. Det är ju ingen idé med regler om det inte följer med ett straff om regeln inte följs. Fick inget bra svar på SvRF. Någon här som vet?
 
Sv: Sanktioner???

Det ska ganska mycket till för att man ska få något straff. Ärendet tas upp i disciplinnämnden, och de vanligaste straffen brukar vara varning, avstängning eller böter. Jag tror inte att något sånt här ärende har varit uppe i disciplinnämnden, så det finns nog inga prejudikat.

Hur som helst.

Om enstaka medlemmar i er klubb vill tävla bruks så är det väl bara att de medlemmarna går med i JUF också.

Om många i klubben vill tävla bruks och ni vill ordna officiella tävlingar så är det väl bara att ansluta hela klubben till JUF. Vill ni ha träningstävlingar så är det bara att tuta och köra. Bruksgrenarna ligger inte under SvRF:s eller SI:s paraply, utan är fria.

Att försöka få grenarna anslutna till SvRF innebär bara onödigt krångel och att det blir dyrare att tävla, med mer administration, tävlingsveterinärer et c. Dessutom så finns det ju en fungerande organisation, varför peta i den? Det finns ju liksom inget problem, det är bara att tävla.

Säkert hälften av kuskarna i mitt gamla distrikt tävlade bruks och vanlig körning samtidigt, upp till SM-nivå i båda grenarna. Och så är det nog i de flesta distrikt.
 
Sv: Sanktioner???

Vi lämnar tävlingsbiten för enskild kusk därhän, jag tror vi har klargjort vad som gäller.

Det jag funderar på är: Givetvis skulle man kunna ansluta klubben till JUF, men vad säger SvRF:s regler om att vi använder en SvRF-ansluten klubbs anläggning till tävlingar som inte är "godkända". Det kanske är lättare att "hyra" ut anläggningen till den lokala brukshästföreningen?
 
Sv: Sanktioner???

Säkert hälften av kuskarna i mitt gamla distrikt tävlade bruks och vanlig körning samtidigt, upp till SM-nivå i båda grenarna. Och så är det nog i de flesta distrikt.

Vi har också kuskar som tävlar på SM-nivå, men skillnaden är att det är på tävlingar som vi inte har arrangerat.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej! Är det någon här som är med (har tävlingslicens) i både SvRF och SIF? Måste ni ansöka om tillstånd från SvRF för att få tävla på...
Svar
4
· Visningar
1 186
Senast: skuggi
·
Tävling Efter att ha läst lite andra trådar här på forumet har jag en liten fundering. Vad jag förstått får man som licencierad tävlingsryttare...
Svar
7
· Visningar
3 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp