Sår läker alltid som en bula varför?

95johsv

Trådstartare
Får jag ett sår, blir det en skorpa, så långt är allt normalt. Men den där skorpan hamnar alltid på en bula. Hade ett sår på armen, helt slätt, utom en bula på 2-3 mm i dia där såret var. Det var en tagg så tänkte det var därför. Skar mig och samma, ca 1-2mm bred rand som står ut 2-3 mm. Har alltid haft tendenser förut och kunde bli lite förr, nu är det alltid. Börjar noja då jag lätt får finnar och har en nu och ser bulan komma. Ska man slipa ner? Ta bort? Smörja med något? Hålla fuktigt? Hålla torrt? Gah! Vill inte ha fler ärr!:arghh:
 
Får jag ett sår, blir det en skorpa, så långt är allt normalt. Men den där skorpan hamnar alltid på en bula. Hade ett sår på armen, helt slätt, utom en bula på 2-3 mm i dia där såret var. Det var en tagg så tänkte det var därför. Skar mig och samma, ca 1-2mm bred rand som står ut 2-3 mm. Har alltid haft tendenser förut och kunde bli lite förr, nu är det alltid. Börjar noja då jag lätt får finnar och har en nu och ser bulan komma. Ska man slipa ner? Ta bort? Smörja med något? Hålla fuktigt? Hålla torrt? Gah! Vill inte ha fler ärr!:arghh:

Man har olika benägenhet att läka sår med ärrbildning.

Det du beskriver är inte ovanligt, och när ärret bildats går det inte att göra något åt. Att ge sig på det och slipa eller skära kommer bara att resultera i ett nytt ärr som kanske blir ännu större.

Om du får sår, är det bästa du kan göra att hålla huden mjuk och skydda med förband så läkningen störs så lite som möjligt.
Finnar är svårare, absolut inte klämma! De flesta finnar läker utan ärrbildning, för de sitter så ytligt i huden. Om du ofta får större, mer komplicerade finnar, så skulle jag rekommendera kontakt med hudläkare för att få bra hjälp.
 
Att mjukvävnad sväller lite vid skada är inget märkligt. För vissa bullar vävnaden upp mer, för andra nästan ingenting, men det säger ju ingenting om vad för ärr man får, när skadan är läkt.
 
Har kvar upphöjningarna nu, ca tre veckor efter de läkt, därav min oro. Har alltid haft lätt för ärr men detta är verkligen värre...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 291
Senast: Mustang
·
Hästvård Hej Vänder mig till forumet för att höra med er som varit med om liknande & kan dela med sig av sina erfarenheter. För 6 veckor...
Svar
2
· Visningar
4 554
Senast: jarnroos
·
G
Hästvård Eftersom min häst skurit upp benet för 8 dagar sedan så har ju en helt ny värld av anitbakteriella salvor och kompresser tagit ny plats...
Svar
3
· Visningar
10 755
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Min stackars pålle fick i lördags en stor (ca 5 cm i diameter och 1,5 cm tjock) bula högst upp på låret på ena bakbenets insida...
Svar
6
· Visningar
1 401
Senast: Låtta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp