Corax

Trådstartare
Min 10-åring halkade in i en byrå med knät nyss. Jag bedömde att det nog inte behöver sys då det knappt blödde.
Spolade rent och satte på kompress.
Men borde man tejpa ihop det? 🤔 Eller nått annat?

Jag tänker att det där läker tids nog ändå?
 

Bifogade filer

  • DSC_6217.JPG
    DSC_6217.JPG
    160,7 KB · Visningar: 312
Tejp kanske kan få sårkanterna tätare, för snabbare läkning och mindre ärr?
Ja jag tejpade det faktiskt nu när vi la om (blött efter dusch) då det glipade så mycket. Men misstänker det är svårt att få det att hålla då det är ett rörligt område iom led.
Men ungen tyckte att det kunde vara lite tufft med ärr så... 😅
 
Min 10-åring halkade in i en byrå med knät nyss. Jag bedömde att det nog inte behöver sys då det knappt blödde.
Spolade rent och satte på kompress.
Men borde man tejpa ihop det? 🤔 Eller nått annat?

Jag tänker att det där läker tids nog ändå?
Värt att tänka på om det händer igen är att såret måste dokumenteras av läkare för att barnet ska kunna få ut ersättning för ärr på ev försäkring. :)
 
För sent nu men det där såret hade jag nog bett att få sytt. Och kompletterat stygnet/stygnen med suturtejp för att det ska hålla. Det är nog ännu svårare att få det att läka i det rörliga området vid knäet om det inte dras ihop ordentligt.
 
För sent nu men det där såret hade jag nog bett att få sytt. Och kompletterat stygnet/stygnen med suturtejp för att det ska hålla. Det är nog ännu svårare att få det att läka i det rörliga området vid knäet om det inte dras ihop ordentligt.
Det har läkt fint och är bara en liiiten skorpa kvar nu där det var som djupast. Min tejpning i början (och barnets ovilja att böja benet 😅) verkade gjort susen för det glipade aldrig och läkte ihop kant i kant förutom sista 3 mm.
 
Det har läkt fint och är bara en liiiten skorpa kvar nu där det var som djupast. Min tejpning i början (och barnets ovilja att böja benet 😅) verkade gjort susen för det glipade aldrig och läkte ihop kant i kant förutom sista 3 mm.
Bra att det funkade! Välgjord tejpning med suturtejp är i princip lika bra som att sy det, om man får tejpen att sitta ordentligt.
 
Ursäkta dum fråga, men: Varför är folk nu för tiden så nojiga om att sår skal sys och sättas tejp på?
I äldre dar satte vi bara på ett plåster och lät det växa ihop. Var ju bara vid större blödningar som inte slutade inom en timme eller två vi uppsökte läkarvård....

Fast å andra sidan idag kan man ju få ut på försäkring om det bildas ett ärr som syns i det dagliga bestyret, så kanske därför nojan att söka läkarvård, sy och dokumentera kommit till?
 
Ursäkta dum fråga, men: Varför är folk nu för tiden så nojiga om att sår skal sys och sättas tejp på?
I äldre dar satte vi bara på ett plåster och lät det växa ihop. Var ju bara vid större blödningar som inte slutade inom en timme eller två vi uppsökte läkarvård....

Fast å andra sidan idag kan man ju få ut på försäkring om det bildas ett ärr som syns i det dagliga bestyret, så kanske därför nojan att söka läkarvård, sy och dokumentera kommit till?
Ja, ärr kan ge ersättning, och i vissa fall också undvikas. Sonen slog i kanten på ögat på förskolan. Vi sökte aldrig vård för såret, eftersom det höll ihop fint. Tyvärr läkte det med ett litet ärr, och såhär med facit i hand hade man ju kunnat få ut på försäkringen, speciellt som det sitter i ansiktet. Men, men, så kan det gå.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Fiorano
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
929
Senast: inaa
·
Kropp & Själ Vi försöker hjälpa en vän till min mamma som nyss än en gång blivit katastrofdåligt bemött av vården, jag är så arg att jag kokar varje...
Svar
19
· Visningar
2 621
Senast: Saigon
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 914
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp