Sårvård och du som skrev om arnika till hjälp för sår?!!

M

marre79

Min tvååring har skadat sig i hagen och fått ett skärsår som en reva på frambenet. Såret är ca 2cm brett, ca 5cm långt och sitter mitt fram men något på insidan av benet.Detta hände dagen före julafton. Mitt stora problem är att det inte vill läka. Veterinären har sytt det men styngnen har redan gått upp precis som veterinären förutspådde eftersom det inte fanns några bra sårkanter att sy i. Följaktligen så glipar såret en del och risken för svallkött är stor. Jag fick av veterinär rådet att byta förband varje dag och lägga på tryck, men på detta sätt kommer det aldrig luft på såret så att det får "torka" ihop om ni förstår vad jag menar. Kan man lämna såret utan bandage inne te x ? Han går ute med bandage några timmar på dagen. Eller ha på någon salva? Någon skrev här på buke att hon använde arnika till sår, vore det något?
Marre
 
Vad jag vet så bör man inte lägga Arnica preparat på öppna sår. Iallafall inte dom typer av preparat som jag använder.När såret däremot har tagit ihop så kan vissa salvor, av dom jag använder, vara bra för att minska ärrbildningen.
Däremot så finns andra örter som främjar läkningen.
Mitt råd är att kolla in Hippok9 eller nån annan sajt där dom både informerar om örtbaserade produkter och säljer.
 
Det beror lite på styrkan på Arnika salvan. Använder du den svaga styrkan som finns i handsalvor så stryker du på det runt om såret på sårkanterna för att hålla dessa mjuka. Då kan du stryka på så ofta du bara hinner, gärna någon eller några gånger/ timme. Alla sår som sitter så dumt till som din hästs måste hållas mjuka, annars blir det mycket svallkött och fula ärr.
Får du inte tag på denna typ av Arnika salva kan du hålla sårkanterna mjuka med hjälp av Raps-olja. Vanlig olja som du köper i vilken matvaruaffär som helst. Smörj så ofta du bara kan och hinner.
Se bara till att hålla såret torrt och rent med mjuka kanter.
Lycka Till.
 
homeopat arnika är bra...inte linimentet....annars har du calendula officinalis(ringblomma) i både salva och piller/tbl/droppar (homeopatica) som är bra för sår som skall läka inifrån o ut(djupa)
 
Vi använde på veterinärs inrådan en kunnig person som utförde sårlaser på vår häst. MYCKET bra resultat! Snabbare läkning och ett "snyggt" ärr.
 
I dag 1/1 såg såret för hemskt ut!!! Det har blivit mycket bredare och ser ut som en vesuviopizza ungefär om ni kan tänka er; skinkafärgat kött blandat med något som ser ut som ljus smält ost och vattnigt! Jätteäckligt.Det blöder också från den djupaste revan i själva såret när jag tar bort kompressen. Veterinären sa bara att jag skulle lägga om såret men nu verkar det som om jag ska göra rent det också för det ser hemskt ut. Vad tycker du att man ska använda? Veterinären sa också att jag får ha på någon sorts frätande ämne om det bildas svallkött men jag känner inte för att ha på något frätande så som såret ser ut nu! Vad ska jag göra?!!!!!
Tacksam för era svar!
 
ALoe Vera Jelly

Tjatar vidare om min aloe vera....

Gör rent med mild sårtvål eller lactacyd och lägg på ordentligt med Aloe Vera Jelly! Så gör jag med mina hästars sår, eksem och i princip allt. Fantastiskt bra! ( De dricker juice också)

Jellyn drar ihop såret och "torkar ut det" - antibakteriellt fungerar det superbra.

Lillhingsten hade ett otäckt sår ca 5 cm stort på kotan i fram när han kom hem från betet. Det var väldigt infekterat och då använde jag jelly. Ett par dagar senare så såg det jättefint ut.

Tror du bör ha kompress ovanpå och sedan linda med powerflex för att undvika att något kommer in i såret.

Lycka till!
 
Re: ALoe Vera Jelly

Mycket tacksam för din hjälp!! Var får jag tag på aloevera jelly?
 
Nja, det frätande medlet Nelix skulle jag nog vänta med att använda.

Har du försökt med Aloe?

Om du har en Aloe i fönstret så kan du ta några blad och försiktigt "skala" bladen och lägga dom på varsinsida om såret innan du lägger på kompress och övriga bandage.
Absolut värt att pröva.

En travägare tipsade om att du skulle kunna lägga jätte tjockt med vanlig Helosan salva över hela såret innan du lägger på kompress och bandage. Det hade han alltid gjort och då brukade det läka fort och utan ärr. Hangör visst så när någon av hans travare fått skador efter taggtråden.

Nu börjar jag få slut på goda råd.
Men jag ska fortsätta och höra mej för både här och där.
 
Re: ALoe Vera Jelly

Hej!

Jelly får du tag i på hälsokostaffärer, märket SASCO är det billigaste ca 70 kr för en tub ( men högst halt aloe barbadensis)
länk till deras hemsida Aloe Vera

Plantan går bra men jag tror du får skala ganska mycket då! :smirk:
 
Re: ALoe Vera Jelly

Jag är mycket tacksam för all er hjälp! Det är skönt att kunna rådfråga och diskutera med likasinnade när egna ideér och intellekt tryter.
Marre
 
Re: ALoe Vera Jelly

Men håll inte på o joxa med en massa salvor och skit, det gör bara saken värre!!
Det bästa är att hålla torrt och rent med sterilt koksalt(natriumklorid). (Jag är sjuksköterska och vet vad jag pratar om). Ser såret inte ut att ha börjat läka efter ca en vecka skulle jag be veterinären att skriva ut en antibiotika salva (tex Streptocillin salva).
 
Men håll inte på o joxa?????

Aloe Vera har använts i sårvård i tusentals år. Bland annat används det mot psoriasis och liggsår hos äldre ( inom sjukvården)!

Menar inte att man ska gå emot veterinärvårdens kunskaper. Dock vet jag av egna erfarenheter att detta fungerar mycket bättre än diverse vet.salvor.

Självklart skall man hålla rent och torrt! Med aloe vera så torkar det ut såret så att det blir lagom torrt så att det kan läka!

Prova själv lite jelly nästa gång du får tex ett brännsår eller skärsår!
 
Re: ALoe Vera Jelly

Och jag är Mikrobilog med bakterier och antibiotika, som specialinriktning inom bl.a. sjukvården.
 

Liknande trådar

Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 613
Senast: höstmåne
·
Hästvård Min ena häst fick för en tid sedan ett sår på frambenet, mitt på skenbenet. Såret var ca 2cm långt och sträckte sig horisontellt över...
Svar
6
· Visningar
1 793
Hästvård Upptäckte i dag att hästen har fått ett otäckt sår vid bogen. På framsidan precis uppe där det "runda" partiet är (hoppas någon förstår...
Svar
7
· Visningar
2 598
Senast: mily
·
Hundhälsa Behöver skriva av mig lite. För två veckor sedan på måndag så skadade sig min Grand Danois hane. Han rev upp en stor sårskada på...
Svar
2
· Visningar
1 056
Senast: kitty79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp