Säsongsmat

Amha

Trådstartare
Jag har blivit inspirerad och har en plan på att nu den här månaden försöka äta endast närproducerad (sträcker mig till inom Sveriges gränser åtminstone) mat i säsong. Svenska tomater odlade i växthus går alltså bort t.ex.

Jag har dock kört fast vid den vegetariska rätten. Jag vill gärna äta minst en vegetarisk rätt i veckan och det känns som om betor och rötter är det enda som gäller just den här säsongen så jag har liksom kört fast. Jag behöver alltså tips på fullgoda, mättande och nyttiga vegetariska roträtter, antar jag? :p
 
Äpplen äpplen äpplen! Fruktdiskarna dignar av svenska äpplen och de är SÅ goda.

Såg en farbror stå och rota bland importäpplena häromdagen och blev frustrerad, de smakar ju inget överhuvudtaget i jämförelse. :(
 
Äpplen äpplen äpplen! Fruktdiskarna dignar av svenska äpplen och de är SÅ goda.

Såg en farbror stå och rota bland importäpplena häromdagen och blev frustrerad, de smakar ju inget överhuvudtaget i jämförelse. :(
Jag har några envisa äpplen som hänger sig kvar i trädet trots att alla blad är borta. Även några påsar skivade i frysen. Kanske ska ta vara på de sista stackars äpplena med :p löser ju melliset till dottern i alla fall.
 
Det ska bli himla kul att åka till fiskdiskarna och gå igenom deras svenska sortiment också. Vi har varit väldigt dåliga på att köpa svensk fisk, tyvärr. Synd att de är så långt borta, det blir nästan en heldagsprojekt att cykla dit, särskilt när man har en halvtung cykelvagn på släp.
 
Jag brukar laga en grönkålspaj med valnötter i som är jättegod! Och gratänger på vitkål, fänkål eller rättika!
 
Jag brukar laga en grönkålspaj med valnötter i som är jättegod! Och gratänger på vitkål, fänkål eller rättika!
Jag tänkte att valnötter stör det svenska, lokala temat, på ett sätt som hasselnötter inte gör. :) Jag brukar köra med hasselnötter när det ska kännas lite svenskt, och med valnötter när det år dra mer åt medelhavshållet. (Annars är jag helt säker på att valnötter blir minst lika gott.)
 
Ja, det var ju en bra idé! Sedan kan man ju stå över nötterna också förståss - men det blir ju både gott och trevligt med det knapriga!
 
Jag ska försöka komma ut och plocka ett par kassar svamp i helgen så pytt med svamp är ju kalas. Gratänger var jag inne på men är det inte risk att det känns tomt utan något till? Rotsaksgratäng är ju riktigt mumma annars.

Nötter går bort pga allergi, synd för jag älskar nötter och det känns som ett bra komplement. Nu äter jag ju mandel men har dålig koll på mandelns ursprung. Dock ska jag se om jag kan trolla fram lite goda pajer. Sötpotatispaj är ju himmelens gott så varför skulle det inte gå med andra rötter?
 
Du kan väl odla groddar hemma, om du vill ha färskt grönt?
Det har jag tänkt på. Har för mig att vi gjorde krasse (?) när jag var liten med som var rätt smakrikt. Kanske inte så "fancy" men rätt gott. Ska se vad som är lättodlat :)
 
Även andra groddar än "vanliga groddar" borde väl funka att odla själv hemma i fönstret? Jag tänker på solrosskott, som man ju ser ibland, och även ärtskott.

Åtminstone solrosfrön går att köpa billigt som fågelmat, till ärtskotten kan det kanske vara prisvärt att prova med gula ärtor (såna man gör ärtsoppa av och som inte kostar många kronor).
 
Rotfruktsbiffar ska jag kolla upp. Bönbiffar har jag ju gjort innan och har tillbehör hemma men med okänt ursprung. Får kolla upp det.

Anledningen till den här månaden är att den ska vara test. Jag vill se hur mycket jag skulle sakna utländskodlad mat. Dottern lär ju sakna bananer men det kan man ju få lov att köpa ibland. Om vi fixar en höst/vintermånad lär vi ju överleva sommaren också tänkte jag och i så fall kör vi nog vidare på det spåret och det skulle passa bra för mitt relativt nya miljöintresse.
 
Hörde en på radion som provade samma sak, men hon var vegetarian och hade problem med proteinkällorna. De flesta bönor och linser var tydligen utländska (även de för groddning).
  • Ärtskott brukar jag göra på torkade gröna ärtor. Blir bra.
  • Ärtsoppa/ärtpuré på gröna ärtor
  • Potatis och purjolöksoppa
  • Ängamat
  • Jordärtskockssoppa
  • Spenat-/nässel-/grönkålspaj
  • Spenat-/grönkåls-/nässelsoppa
  • Morotsbiffar och rödbetsbiffar är ju klassisk vegetarisk mat som kan göras på svenska ingredienser.
Så här års är det säkert betydligt lättare att äta svenskt jämfört med våren när det mesta är slut.
Leta reda på någon riktigt gammal kokbok så hittar du recept på svenska ingredienser. Men ofta så innehåller de förstås kött eller fisk. Sedan potatis, kål och rotsaker. Krydda med t ex pepparot
 
Jag blev bjuden på en enormt god morotspaj för inte så länge sen. Den innehöll morötter och någon smaksatt creme fraiche. Gick inte att säga att den var vegetarisk ens.
 
De flesta bönor och linser var tydligen utländska (även de för groddning).
Tips: jag noterade för någon vecka sedan att det numera står "svenska" stort och tydligt på flera (alla?) av gogreens torkade bönor. Fanns åtminstone bruna, vita, svarta och kidney.
 
I senaste numret av mersmak fanns det en "groddskola" där det gavs tips på saker att grodda :) Det kan ju vara värt att kolla upp.
 
Tips: jag noterade för någon vecka sedan att det numera står "svenska" stort och tydligt på flera (alla?) av gogreens torkade bönor. Fanns åtminstone bruna, vita, svarta och kidney.

Det var nog ungefär vad hon hade hittat. Men hon saknade kikärtor, andra sorters bönor, linser och groddfrön. Jag har inte tänkt på det förut att så mycket vegetariskt är importerat. Men jag vet ju egentligen att t ex quinoa, kikärtor och sojabönor är importerade. Tror att "mina" torkade gröna ärtor kommer från gogreen. Bra att de märker ut tydligt vad som är svenskt!
 
Kidneybönor är ju en favorit hos mig. Fick vegetarisk matkasse ett tag och de gjorde gärna böndipp med kidneybönor och den var himmelskt god :) även supergott i taco, som kanske kan bli svårt nu. Får kolla över det där, taco har jag varit sugen på i veckor!

Nu äter jag ju 4-bentingar och fisk också så att vara utan protein ett par måltider i veckan tror jag att vi överlever. Har en halv kalv och ett lamm i frysen från en välbekant gård och tänkte inte köpa mer förrän om ett år tidigast så jag försöker att hålla på det lite. Dock måste vi ju till med något annat, troligen typ fet yoghurt eller så, för att bli mätta till proteinfattigare måltider. Annars är man ju gärna hungrig efter en halvtimme igen är jag rädd.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag ett billigt Rusta-växthus i plast på balkongen, modell större. Plasten har hållit i sex år men nu är det kört ... Att bara köpa en...
Svar
7
· Visningar
953
Senast: Asko
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har haft mycket huvudvärk och som har lyckats lindra eller bota den? Jag börjar känna mig lite uppgiven och...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 623
Senast: Lazy Lady
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid trott att livet aldrig står stilla, att det alltid rör på sig varesig man vill det eller ej. Men nu verkar mitt liv ha...
Svar
13
· Visningar
2 336
Senast: miumiu
·
Tjatter Nu fick det vara nog enligt Tiffany. Nu var det inte bara troll i bäcken (där det verkligen inte hade att göra), men nu hade feerna...
24 25 26
Svar
516
· Visningar
20 544
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp