Sätta igång sto?

Novelette

Trådstartare
Hej!
Idag har min Novelette gått 5 veckor över tiden.
I helgen började hon fylla på juvret rejält och släppte bäckenbanden men idag hade hon dragit tillbaka lite av juvret.
Ingen vätska tidigare men idag klämde jag fram en yttepytte droppe genomskinligt.

Har naturligtvis kontinuerlig kontakt med veterinär(flera faktiskt) och en av dem menar att vi nog får köra igång henne om hon inte levererar i helgen.

Hur gör man det?
Jag vet att man ogärna gör det - varför?

Tacksam för svar.
 
Sv: Sätta igång sto?

Fölen är inte fixerade som våra barn. Om man sätter igång ett sto är risken mycket stor att fölet inte hinner vrida sig rätt och komma ut med nos och framben först. Det är inga bra odds om fölet ligger fel så man sätter därför ogärna igång fölningar.
 
Sv: Sätta igång sto?

Andas...
Föl kommer när de kommer. Man ska inte sätta igång ston.
Lyssna INTE på den veterinär som tyckte det var en bra ide.
 
Sv: Sätta igång sto?

Andas...
Föl kommer när de kommer. Man ska inte sätta igång ston.
Lyssna INTE på den veterinär som tyckte det var en bra ide.

Kan inte annat än hålla med CK... Lyssna vad du än gör inte på veten som vill sätta igång ditt sto. Det slutar i stort sett aldrig lyckligt, och ska bara göras i extrema undantagsfall...

/Camilla
 
Sv: Sätta igång sto?

kl

Vad ni än gör så sätt inte igång stoet.

Ungen kommer ut då den är klar.
Och då är den vänd åt rätt håll och hinner bli i läge.

När man sätter igång ett sto så startar utdrivningsfasen så pass snabbt att ungen inte har en chans att ligga rätt.

( tänk så här. Du har en telefonkatalog i näven och försöker trycka in den i en brevlåda med bredsidan först. )

Att spruta igång ett sto innebär ofta att man får stycka ut fölet bit för bit.
Fölungen ÄR förlorad och i värsta fall stoet också.

Jag kan inte i mitt liv begripa hur en veterinär kan rekommendera igångsättning av ett sto som gått 5 veckor över tiden. :mad:

Finns bara ett undantagsfall och det är om stoet står på ett djursjukhus där man har möjlighet att snabbt söva ner och öppna för kejsarsnitt/buköppning.

Sånt håller man inte på i stallarna utan där avlivas sådana för djurskyddsskäl då det har gått åt skogen.

Så mitt råd är: BYT veterinär!

AM
 
Sv: Sätta igång sto?

En kompis till mig fick föl i helgen och stoet gick 373 dygn!! Stoet var dessutom klar lääääänge med stort juver och vaxproppar. Det är bara att ha is i magen och att vnta som gäller:).
 
Sv: Sätta igång sto?

Tusen tack för alla svar!

Jag har som sagt flera veterinärer som jag frågat.
Min seminvet. är väldigt lugn och säger samma som er, att ha is i magen. Hon var o tittade på ett sto som gått 6 veckor över och den födde sen en frisk och fin fölunge utan problem.

Jag ville mest ha lite svar från uppfödare eftersom det verkar som att veterinärer har så olika kunskaper. 2 "vanliga" veterinärer blev helt förskräckta när jag sa hur länge hon gått medans min seminvet och en som själv är intresserad av avel sa så som ni säger...man blir ju lätt lite vilsen:grin:

Det där med 5 veckor över...hon skulle ha fölat 28 april. Det var en onsdag och för varje onsdag som gått har jag lagt på en vecka.

(fölet är kollat 2ggr efter beräknad fölning och levere därinne, andra gången dessutom riktigt grinig eftersom veterinär väckte den lille :))
 
Sv: Sätta igång sto?

Jag har satt i gång ett sto (elller vet ) Ett av mina mini ston som hade gått 7 veckor över tiden, Kan säga att allt gick bara bra , MEN inget som jag rekomenderar, Vi hade inga komplikationer över huvud taget Men beslutade att sätta i gång för hon var helt öppen och hade blödningar, Nu hade jag en av sveriges bästa vet på just ston och avel här.

Samma sto har precis i morse fölat ,den här gången gick hon bara 5 veckor över tiden , men allt var normalt denna gång , Ingen blödning eller något sådant , Utan bara ett sto som var som vilket dräktigt sto som helst, STOR men normala juver och mådde hur bra som helst, Så jag tycker som dom andra . Ha is i magen och vänta ;)
Lite luddigt skrivet men hoppas du fattar, (lite trött av 5 veckors vakande :angel:)

Tesora
 
Sv: Sätta igång sto?

Det där med 5 veckor över...hon skulle ha fölat 28 april. Det var en onsdag och för varje onsdag som gått har jag lagt på en vecka.

Och den 28 april var hon på dygn?

En del räknar att 330 dygn (+/- 10 dagar är normalt) andra räknar 335 dygn o s v.
 
Sv: Sätta igång sto?

Jag blir mörkrädd när jag hör att det finns så okunniga veterinärer därute...

bara hänvisar till övriga råd i tråden. Ungen kommer när den är redo. Vad jag vet finns det ingen fölunge i världen som bestämt sig för att stanna kvar därinne.

Har också övergångare. Ett stoföl född på dygn 388. Hon har idag Avelsdiplom. Och en hingstunge född på dygn 385. Han matchas inför elitponnydressyr.

Dom kommer när dom kommer, om det så tar 8-9 veckor extra.
 
Sv: Sätta igång sto?

*KL*

Det verkar som om väldigt många ston går över tid i år, kanske pga den sena och kalla våren? Hittills har jag bara fått 1 föl, och det stoet gick 3 veckor över tiden.

Nu har jag ett sto som skulle fölat 5 maj, ett sto 15 maj och två ston i slutet av maj, och ingen av dem har fölat än...
Pratade med en annan uppfödare och det var likadant med hennes ston i år, en av hennes ston gick 6 v över innan hon fölade.
 
Sv: Sätta igång sto?

Mitt sto gick inte över för första gången utan fölade på dygn 330.
 
Sv: Sätta igång sto?

Lyckliga dig! Det börjar bli jobbigt med allt vakande...

Bara för att många ston går över tiden i år behöver det ju inte betyda att alla gör det. Och kanske beror det lite på var i landet man bor också. Här omkring verkar det som många uppfödare har ovanligt många ston som går över tiden i år, oavsett om de "brukar" vara tidiga, sena eller normala.

Så jag tycker inte TS ska vara så orolig - hon är inte ensam om att ha ston som går över tiden. Så länge stoet mår bra får man nog ha lite is i magen, och vänta tills hon är "färdig".
 
Sv: Sätta igång sto?

Jag vakade ändå i två veckor för hon såg fölfärdig ut länge innan ungen kom.

På första ungen vakade jag i 28 nätter, han kom på dygn 350. Tvåan kommer jag inte ihåg, tror att det var en vecka. Han kom på 334.
 
Sv: Sätta igång sto?

Nu har jag haft ett lååångt samtal med min seminvet. och hon tyckte inte heller att jag skulle köra igång.
Så nu har jag iaf bestämt mig på det området och det känns himla skönt.

Till saken hör ju att stoet har fång. Hon hade det precis i början av dräktigheten men har sen mått helt underbart bra. Har nog aldrig sett henne så harmonisk o lugn. ;)

Men så för 1½ vecka sen var vi tvungna att raspa hovarna första gången efter avtagning av skor. Efter det blev hon öm och rörde sig misstänkt lik fång. Jag satte henne på boxvila direkt och nu verkar hon må bra - inne i boxen där det är mjukt. Så fort hon går utanför så stapplar hon.

Vore så skönt om hon kunde bli av med iaf 100kg.

Ang. vilket dygn hon är på så har jag inte räknat men hon är inseminerad en gång - 28 maj 2009 så då har vi beräknat földatum till 28 april 2010.

Jag har faktiskt inte vakat i stallet alls, däremot har jag åkt till stallet 2-3ggr om dagen plus att stallchefen alltid är där då hon jobbar med hästar.
 
Sv: Sätta igång sto?

Vad bra att du bestämt dig, min erfarenhet av att sätta i gång sto är också negativt.
Men du, i alla välmening, du måste sova i stallet nu. Övervaka henne var 20 min hela natten och helst hela dagen med, sätter det i gång går det fort och har du ett felläge har du 20-30 min på dig.

Vi är vänner så jag hoppas du tar mina ord rätt.
 
Sv: Sätta igång sto?

Jag glömmer aldrig din hjälp då Novelette fick fång:bow:

Det var guld värt för mig att få prata med dig!

Då ska jag nog göra som du säger för nu kan det inte dröja så mkt längre till.
 
Sv: Sätta igång sto?

Du kan alltid ringa mig, glöm inte det.
kram och lycka till.

En god vän till mig rättade till ett mycket svårt fel läge i år. Hon hade stenkoll på fölningen och fick mot alla odds ut fölungen inom dryga trettio minuter.
Det rädda livet på både stoet och fölet.

Jag tror inte man kan förlåta sig själv om det händer något och man inte gjort allt.

Ge Ettan en stor puss på mulen från mig.
 
Sv: Sätta igång sto?

Bara undrar varför ni tagit av skorna fram på henne? Mitt gamla sto var väldigt plattfotad och hade skor fram båda gångerna hon fick föl. Hon kunde inte gå barfota och det kändes som onödigt lidande att plocka av henne skorna.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
916
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 652
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 142
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 545
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp