Bukefalos 28 år!

Schabrak till hoppsadel

Centaur

Trådstartare
Har problem med att dom flesta av mina schabrak inte är tillräckligt framskurna för min hoppsadel.... Dom glider alltså innanför/inunder kåpan efter 10 minuters ridning. Har funderat på att köpa hoppschabrak istället, men tycker dom ofta är så himla korta! Det måste ju gå att få "vanliga" schabrak som inte är så raka? Nån som har tips? :confused:
 
Vad menar du?
Rider du med dressyrschabrak eller med allroundschabrak?

Tycker att bra schabrak där stroppen håller emot sitter kvar väldigt bra.

Hoppschabrak, menar du sådana som är korta och slutar innan sadeln?
 
Har allroundschabrak nu, tycker stropparna sitter väldigt långt bak på de flesta!

Med hopp så menar jag den korta modellen ja. :)
 
Jag har också fått ett problem nu när jag köpt ny hoppsadel (flatback). Mina gamla schabrak i storlek full räcker inte till bakom bossorna, heller inte hällorna vid sadelgjorden. De slutar precis i höjd med bossorna. En del hamnar även för långt under sadeln framtill, precis som du nämnde. Idag provade jag mitt Mias dressyrschabrak till hoppsadeln, och tro det eller ej, men det var det bästa av dem. Det låg jättebra framtill, även baktill och så kunde jag använda hällorna för sadelgjorden (Det var kanske därför det blev så bra). Ska nog köpa mig ett Mias allround...
 
Kolla Equilineshabraken på Equinet, hade ett sånt hoppschabrak förut och allroundschabraken har likadan skärning. Tror det skulle passa bra på hoppsadlar också.
 
TL trico har jättebra schabrak, fast ganska dyra. Jag tror till och med du kan få dem specialbeställda.
 

Liknande trådar

Utrustning Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller...
Svar
4
· Visningar
1 241
Senast: Bison
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 217
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 361
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp