Schizofren häst

Martina_m

Trådstartare
Finns det fler här som har häst med Schizofreni?
Eller något åt det hållet iaf :grin:

Jag har hittat världens bästa häst som passa mig helt perfekt. Ibland.
En underbar och trygg häst som man kan göra vad som helst med. Går med på allt, och är riktigt sjysst! Vem som helst kan hantera/rida honom! Han vet hur han ska uppföra sig och skulle aldrig gå över en och är riktigt försiktig.

På någon sekund förvandlas han till en okontaktbar, spänd häst. Han stänger helt av och går in i sin egna envisa värld och med massa energi som bara går UPP, inte fram. Han kan stegra, vägra gå, skrika/pipa och slå med huvud, som en tickande bomb som när som helst ska explodera. Går man på honom gör man det hela ännu värre med starkare reaktioner, eller hur man ska säga. Detta kan ske även om man inte sitter på, han bara flyger i luften från egentligen ingenting, men då är det ofta något som har hetsat upp honom. Han kan springa över en och förmodligen inte ens veta att han gjort det. Men det värsta är att sitta på honom i sånt här läge, för det känns som hela hästen har försvunnit under en och man har tappat all styrsel och kontroll.

Han är precis så som jag inte vill ha min häst.

Men på en sekund, kan han tagga ner, öppna upp sig, lyssna och är tryggheten själv. Tänka först och handla sen, på något vis. Tillbaka till sitt rätta jag.

Precis så som jag vill ha min häst!

Hur kan det vara så här?
Är det vanligt att hästar har så stora skillnader på sin personlighet?
Det är väl klart att de kan stissa upp sig, men jag har ju haft häst tidigare, och ingen av dem har varit så här. De har liksom varit sig själva mest hela tiden, även att vissa dagar har de varit pigga och spända och andra inte.

Någon mer som känner igen sig?
Vad gör ni åt saken?

Ville väl egentligen bara skriva av mig. Förstår inte vad min häst får alla idéer från. Det känns lite motigt ibland, när allt kommer på en gång liksom.... och detta är väl den jobbigaste biten.
 
Sv: Schizofren häst

Min ena häst är ungefär så som du beskriver. Kan vara lugn och avslappnad, sedan händer något som jag inte uppfattar och hästen blir spänd och rädd och väldigt svår att få att fokusera på mig.
Hon har nu under ett par veckor fått för sig att hagöppningen är det farligaste som finns och jag får passa mig noga så hon inte tacklar omkull mig när vi ska ut och in.

Samma sak i ridningen. I höstas var hon väldigt trevlig, nu har hon dagar som är OK men de flesta dagarna är inte så roliga. Jag inbillar mig att det hänger ihop med väder, temperatur, vilka kläder jag har på mig (hon blir väldigt rädd när jag har frasande kläder på mig) eller något annat som jag inte kan räkna ut.

Tja, det var den hästen jag köpte. Och det får jag leva med.
 
Sv: Schizofren häst

Det är klurigt det där. Speciellt när jag har en ganska lat och bekväm häst "vanligt vis", och plötsligt sitter på en tickande bomb. Hur gör man? Jag är van att sitta på en slöhög, och det gillar jag ;).

Samtidigt så blir man faktiskt riktigt nöjd när man rätt ut den där jobbiga situationen. Man liksom älskar sin häst ännu mer när man lyckats få tillbaka dennes personlighet som man är så kär i :laugh:.

Hmm, allt går upp och ner. Och detta är ganska jobbigt och tär på självförtroendet, och på förtroendet till hästen.
 
Sv: Schizofren häst

Jag är inte den första att skrika smärta. Jag jobbar ju som tränare och även problemlösare. Jag vet att det finns en hel del problem som bara beror på annat.

Men här tänker jag smärta.
Om hästen inte har överskottsenergi och plötsligt reagerar så undrar jag om den ilbland får ont så att den gör så.
Annars är det ngt du missar läsa som triggar hästen.

Jag har under mitt liv hittills bara träffat på någon häst som man inte riktigt kunnat hitta felet på. Men där misstänker jag oupptäckt smärta.
Oftast är det smärta eller inlärd problematik som vi människor skapat i dem, ibland har något sto överfört sina issues i föl med.
Men oftast är det något ägarna missar när hästen triggar. En liten signal som signalerar smärta eller stress/rädsla/etc innan den gör de där stora sakerna.

Jag tycker du borde börja felsöka efter smärta. Är hästen smärtfri(hittar man inget med normala undersökningar kan man sätta den på smärtstillande en period för att se om beteendet ändras) Sen letar du upp en riktigt duktig och erkänd problemlösare där du bor(kolla att den har kunnat uppvisa resultat och inte bara är bra på att snacka).

Det där låter som det kan gå illa annars. Och framför allt låter det inte KUL. Och det ska ju vara kul att ha häst!
 
Sv: Schizofren häst

Tänker också smärta. Mitt sto fick såna explosiva ryck för några år sedan. Som tur är satt jag aldrig på, hon var under igångsättning efter mammaledighet så jag jobbade henne från marken under den perioden. Från att vara lugn och harmonisk till att fullkomligt explodera på bara nån sekund. Hon blev helt okontaktbar och blev farlig både för mig och henne själv då hon inte hade koll på vad hon gjorde. Nu hade jag tur och blev aldrig översprungen, eller fick en hov i huvudet, men det hade lika gärna kunnat sluta så. Och hon höll på att kasta sig rätt in i en husvägg en gång, hon blev som förblindad..Det gick över på nån/några minuter, sen blev hon sitt vanliga jag igen, som om inget hänt.

Hon hade en nerv "i kläm" och när hon gjorde vissa rörelser fick hon ofantligt ont, veterinären jämställde med diskbråcksmärta. Sen den veterinärbehandlingen (min vet jobbar mycket med kiro, akupressur osv)har det aldrig mer inträffat!

Så, jag skulle börja i den änden faktiskt!
 
Senast ändrad:
Sv: Schizofren häst

Min häst gör något liknande fast bara när man sitter på. Just i galoppen kan hon från ingenstans bara få ett ryck och gör allt för att få av tyngden på ryggen.
Sen när vi trycker och känner efter på ryggen så reagerar inget.. Vet inte om det är något i hennes hjärna eller om hon faktiskt har ont..
 
Sv: Schizofren häst

Vad skulle det kunna vara för smärta?
Han har gått genom veterinärbesiktningar och fått genomgångar av massörer och equiterapeut.
Det där som Antiqua säger om en nerv i kläm, hur se man sånt?
 
Sv: Schizofren häst

Det kan du inte se, du måste ta hjälp av en duktig veterinär som kan HELA hästkroppen. Jag som glad amatör fick inga reaktioner alls när jag kände igenom min häst, det gäller ju att veta vad man gör, vart man ska palpera och hur osv när man letar efter skador.
 
Sv: Schizofren häst

Det kan du inte se, du måste ta hjälp av en duktig veterinär som kan HELA hästkroppen. Jag som glad amatör fick inga reaktioner alls när jag kände igenom min häst, det gäller ju att veta vad man gör, vart man ska palpera och hur osv när man letar efter skador.

Ja, jag förväntar ju mig inte att att jag skulle kunna se sånt själv, men hur ser veterinären det? Röntgen, ultraljud eller känna genom hästen? Jag menar att hitta en nerv i kläm, det verkar ju som att hitta en nål i en höstack? Eller? Hur hittade ni det?
 
Sv: Schizofren häst

Ok .
Jag tycker det du beskriver låter som hingst utbrott rätt mycket . Om du kan utesluta smärta på ett troligt sätt .

Jag tycker faktiskt inte att han verkar ha ont någon stans. Men det är bara min uppfattning. Han blir bara låst och går in i sin egna värld. Som att han måste busa, och att han bara MÅSTE hitta på något. Och han är envis som synden, och testar gärna gränserna.

Han är ju en häst som är OTROLIGT MKT häst! Inte bara en liten robot som aldrig hittar på något. Min häst hittar på saker hela tiden. Fattar inte hur han kommer på allt. Hade han varit människa hade han säkert haft någon diagnos med koncentrationssvårigheter och överaktivitet, eller vad det heter. Han har helt enkelt svårt att bara vara. Och så är han ju ofta. Inte bara när han blir som "förbytt". Men han är alltid snäll, det finns liksom inget elakt i honom och han skulle aldrig göra något för att vara elak.

Men det är nog väldigt mkt hingstighet i honom med allt pillande och så. Men han bryr sig inte om ston iaf :grin:.
 
Sv: Schizofren häst

Tycker att pipandet, lätt framdel och trixande med huvudet låter som ett inlärt hingstbetende... Men jag kan ha fel :) Det känner jag igen på min pålle som kastrerades som fyraåring och ibland får han dessa utbrott, om än mindre än vad du beskriver. Han gillar tjejer däremot ;) Han piper mycket, slår med ett eller båda frambenen och kan kasta med huvudet och lixom "här är jag o jag är STÖRST och SNYGGAST, kolla på MIG". Ingen kontakt alls då. Men han gör detta mindre o mindre vid ridning men ofta i hagen eller i stallet, eller ofta o ofta.. Ibland. :)
 
Sv: Schizofren häst

Tycker att pipandet, lätt framdel och trixande med huvudet låter som ett inlärt hingstbetende... Men jag kan ha fel :) Det känner jag igen på min pålle som kastrerades som fyraåring och ibland får han dessa utbrott, om än mindre än vad du beskriver. Han gillar tjejer däremot ;) Han piper mycket, slår med ett eller båda frambenen och kan kasta med huvudet och lixom "här är jag o jag är STÖRST och SNYGGAST, kolla på MIG". Ingen kontakt alls då. Men han gör detta mindre o mindre vid ridning men ofta i hagen eller i stallet, eller ofta o ofta.. Ibland. :)

Det låter lite som min det. Tack och lov så slår han inte med frambenen, och det är skönt med tanke på att han lätt stod på bakbenen när han var liten.
Vet inte om det är kylan som gör det, men han har blivit helt konstig nu senaste veckorna. De här tendenserna var bara ytterst sällan innan, nån gång var 3:e månad lr nåt, nu kan det vara var 3:e vecka. Utom senaste veckan, då var det var 3:e dag typ :grin:
 
Sv: Schizofren häst

Men jag fattar inte ha ha , varför är du så förvånad ? Din häst har varit klapphingst länge liksom ? Klart den kommer bete sig hingstigt i flera fall även om det åtgärdats nu efter flera år ? Eller fattar jag inte ha ha?
 
Sv: Schizofren häst

Men jag fattar inte ha ha , varför är du så förvånad ? Din häst har varit klapphingst länge liksom ? Klart den kommer bete sig hingstigt i flera fall även om det åtgärdats nu efter flera år ? Eller fattar jag inte ha ha?

Det är väl mest varför han är så perfekt, men plötsligt blir raka motsatsen? Världens tryggaste, till den mest otäcka häst man kan sitta på?

Har det med hingstighet att göra? Har inbillat mig att han inte är speciellt hingstig, mer än allt pillande och plockande som han alltid pysslat med. Men han är kanske mer hingstig än jag tror då? Att det är det som "tar över" när min fantastiska häst plötsligt är som förbytt?
:confused:
 
Sv: Schizofren häst

Ja . Det är typiskt hingst om du frågar mig . Vilket jag skrev tidigt i tråden :)

Varför behandlade du honom som
Klapp hingst ;)
 
Sv: Schizofren häst

Ja . Det är typiskt hingst om du frågar mig . Vilket jag skrev tidigt i tråden :)

Varför behandlade du honom som
Klapp hingst ;)

Hur menar du behandlade honom som klapphingst?

Jag köpte honom nykastrerad som 3,5 åring. Ingen erfarenhet av hingstar. När han betett sig väldigt hingstig i nästan ett år (vissa säger att han alltid kommer vara så, andra tror att han är hingst så som han beter sig), så tar jag blodprov och det visar att det finns en testikel kvar i buken. Första gången tog veterinären alltså bara en testikel och en liten "underutvecklad" stod det i journalen. Men som i själva verket var bitestikeln. I nästa journal från klapphingstoperationen, står det att en STOR testikel är borttagen och bitestikel. :grin:
 
Sv: Schizofren häst

Ja . Det är typiskt hingst om du frågar mig . Vilket jag skrev tidigt i tråden :)

Varför behandlade du honom som
Klapp hingst ;)

Hur menar du behandlade honom som klapphingst?

Jag köpte honom nykastrerad som 3,5 åring. Ingen erfarenhet av hingstar. När han betett sig väldigt hingstig i nästan ett år, så tar jag blodprov och det visar att det finns en testikel kvar i buken. Första gången tog veterinären alltså bara en testikel och en liten "underutvecklad" stod det i journalen. Men som i själva verket var bitestikeln. I nästa journal från klapphingstoperationen, står det att en STOR testikel är borttagen och bitestikel. :grin:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 304
Senast: Habina
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 946
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp