Schizofren häst

Sv: Schizofren häst

Låter verkligen som hingstbeteende :) Allt pillande o plockande stämmer också. Min kastrerades som fyraåring och är i år sex. Han har kvar mycket av dessa hingsfasoner MEN är en mycket vänlig individ ändå. Han kan gärna mäta hur breda hängslerna är med andra hästar och kan INTE gå med ston, annars är han snäll! Men han kommer nog aldrig sluta med de nu så inlärda beteendena, inte din heller ;) Däremot kan du alltid jobba på ledarskapet även om du uppfattar honom som världens snällaste, det kan inte bli sämre iaf :)

Lycka till!
 
Sv: Schizofren häst

Kom på en sak, har det kommit nån ny häst till stallet nyligen? :) Min "raggar" på valacker också så det behöver kanske inte vara ett sto ens som gör att han går igång :)
 
Sv: Schizofren häst

Min häst har gått med ston, och det har gått bra. Fram till vintern. Då började han valla, mest för att få leka. Så nu går han själv, har även testat med valack, men den stackars valacken visste inte vart han skulle ta vägen för att slippa min jobbiga häst. Så nu går han själv. Han står mest i ett hörn och sover och verkar allmänt nere. Han hade verkligen behövt hästkompis. Men det ska vara hagmöte i helgen, så jag hoppas det finns någon chans för min häst.

Ang stallet, så har jag honom på ridskolan som är uppdelad i två stall, med 30 hästar/stall. Det kommer och går hästar lite hela tiden. Han har inte brytt sig innan iaf, men det är som sagt nu i vinter som allt slagit slint. Bekymmer efter bekymmer.
 
Sv: Schizofren häst

Jag tycker också det låter som hingstbeteende, du vet en del valacker som blir det sent slutar aldrig att vara hingstiga!!!:o

Jag har en här hemma, super snäll och go, men kan inte gå alls med andra hästar, skriker på ston och anfaller valacker.... Nu har han fått en kompis, en liten seg och ganska ettrig shettis och första tiden var han extrem och skrek och slog med frambenen och skulle betäcka och hålla på (shettisen är valack), men shettisen sa ifrån och satte herrn på plats riktigt ordentligt! Så nu bestämmer lilla Shettis 98 cm ö.h. över pojken på 176 cm....:p

Det har gjort min pojke gott att få blir lite "uppfostrad" han ska gå såhär ett tag till innan det blir tal om att gå med någon annan häst, men över lag har hingstbeteendet avtagit mycket. Jag tror det skulle göra det på din med om han fick gå med någon som kan säga ifrån när han är jobbig. Sen så är det ju vår i knutarna nu också, med växlande temperatur och ljusare dagar och för oss med lite hingstigare pojkar blir det ju lite mer liv i luckan då, man måste ju visa sig på styva linan för stona....:p
 
Sv: Schizofren häst

Förutom smärtbeteende och hingstbeteende är min erfarenhet att allmänt "vakna" hästar ytterst sällan blir okontaktbara, det är mer vanligt bland vanligtvis flegmatiska hästar . Men när det väl händer, händer det.
Med tanke på att han gått med ston utan problem har jag svårare att köpa ett hingstbeteende än smärtbeteende.
 
Sv: Schizofren häst

Min gamla valack hade en väldigt hingstigt beteende mot andra valacker. Han skrek, vallade, slogs med frambenen och vaktade. MEN kom det ett brunstande sto så gick han därifrån med en väldigt äcklad min. Han lämnade ett koppel av besvikna damer efter sig. De gick igång stenhårt på hans gapade och när han "burrade" upp sig och en del blev mycket upprörda när han på sin höjd nafsade lite på dem och sen gick därifrån.

Fast han kunde ju vara ett undantag från regeln. Att utesluta smärta och sjukdom är alltid det viktigaste!
 
Senast ändrad:
Sv: Schizofren häst

*lite OT här nu*

Har också funderat på sådant här. Kan hästar likt människor ha exempelvis autism?
 
Sv: Schizofren häst

Det tror jag helt klart! Mitt sto beter sig verkligen som om hon vore autistisk och det har jag fått höra från flera olika håll.
 
Sv: Schizofren häst

Jag upplever det så här:

Härstar är flyktdjur. De har inte punktfokusering eller brännpunktsseende som vi har. De ska ha fokus på ALLT man kan behöva fly från. Rovdjur måste ha fokus på en grej, det de jagar. Vi är där mer lika rovdjur.
Så att en del inte lyckas fånga flyktdjurets fokus ser man som att flykdjuret är okontaktbart. I början måste man välja miljö utan störning alt ständigt vara i förändring för att fånga fokus. Att välja miljö blir därför mindre jobbigt för både häst och människa.

Sen måste hästar lära sig impulskontroll. En del har mer impulser än andra, mer reflexer(att fly, att gapa/skrika, att vara hungriga, att vara trötta, att inte kunna vänta etc etc). Här döms också en del som ohanterbara. För man har inte lärt dem behärska sina impulser.

Och sen har vi också det att en fåtal hästar inte kan lugna sig själva. De flesta hästar kan stressa upp över något eller bli rädda. men någon gång klingar ångesten/stressen av om inget nytt tillförst. Däremot finns det några få individer som aldrig har lärt sig att bryta sin stress. De går upp i osund stress/energi och sen snurrar spiralen på. Oavsett hur trötta de än kan vara fysiskt, rastade, fodrade rätt, stimulerade i hage etc så kan de om ngt triggar dem gå in i den där stresspiralen. Och de kan bara inte bryta det/komma ur den.
De hästarna måste man lära in "ett bryt", en signal för lugn.
Det grejar inte alla. Och de döms ofta som autistiska, utåtagerande, farliga etc.
De behöver lite stödundervisning. Men kan bli fina individer om man tränar dem rätt.
De flesta tror dock att hästarna har en sån personlighet och de får sällan rätt hjälp.
 
Sv: Schizofren häst

Det som jag har klurat på är inte relationen häst-människa utan mer häst-häst.

Har flera gånger sett hästar som inte verkar förstå kroppspråket hos en annan häst. Exempelvis: en häst står i hagen och äter hö. En ranglägre häst går fram och äter i samma hög. Häst 1 visar tydligt att häst 2 ska gå (bakåtstrukna öron, spända läppar etc). Häst 2 står kvar och tittar på häst 1 för att sedan få sig ett bett och först då backa undan med ett förvirrat uttryck.

Är häst 2 oförsiktig, utmanande eller förstår den inte det sociala samspelet?

Sånt här sitter jag och klurar på vid lediga stunder:)
 
Sv: Schizofren häst

Ah, du menar så. Mer Asperger-syndrom fast a la häst..
Autism är ju så brett och det är så mycket olika "problem" man kan ha av det.

Just det där att vissa inte fattar det sociala språket håller jag med om. Oftast är det hästar som aldrig fått lära sig det. Antingen har de gått ensamma mycket eller gått med hästar som inte riktigt varit goda ledare och drivit igenom att *en signal* betyder "akta dig" etc.
De kan ha fällt öronen, hotat med kroppen och huggit etc med inte drivit det till sin spets så pass att hästen som gjort överträdelsen backar. De ger upp innan de fått korrekt respons.
En bra uppfostrare driver ju genom. Den säger "nu passar du dig" och gör hästen inte det så får den en känga om det behövs. Den ser till att få respons.

Jag har en häst som är utdömd för lynnesfel för lite mer än 20 år sen. Han är Islandskorsning och har lite annat utseende och rörelsemönster. Men han har framför allt haft svårt att läsa andra. Han är ju dock störd på pappret sas(förmodligen dock inte medfött, utan förvärvat genom livserfarenheter). Honom har det aldrig riktigt gått att få helt bra på det där att läsa andra hästar. Han har lärt sig att undvika konflikt nu iom att han nu är 30 år och går undan, han är ranglåg och vet det. Tyvärr blev han dock rädd då han insåg att han tappat rang. Han var rädd för även vänliga hästar.
Dock terapiade min lillhäst, som än inte lärt sig läsa andra, honom omedvetet. För han fattade inte att backa av då min häst blev rädd eller ilsk pga det. Han bara fortsatte tränga sig på och käka samma hög, sen tvångs-klia, stå nära.. Till slut vande sig min gamling och vågade sen även äta ihop med andra hagkompisen etc.
Förr om åren rök han ju ihop med hästar ibland för att han läste dem fel och för att han gjorde saker vid ihopsläpp som var onormalt. Han kunde komma in som ensam ny i flock och försöka styra upp saker, vara i för hög energi, hållning, rusa etc.

Att unga är så är ju mer vanligt. De har inte lärt sig. En del är det längre än andra trots samma flock. Så visst har de olika fallenhet för det. Men jag upplever att hästar väldigt, väldigt sällan har medfödda defekter mentalt. Oftast är de inlärda av stoet(mamman) eller av andra hästar eller oss människor.
Eller så beror det på fysiska fel, synfel, hörselfel, smärta etc.

Jag ser ju många hästar som alltid hållits ensamma som lärt sig störda sinaler. En del av dem är dock lite så där småagressiva mot andra och lyckas då trots ina sociala skills slå sig till toppen i hagar där det saknas en bra ledare som har kunskap att backa upp sina beslut. Oftast är de här hästarna halvunga iaf.

Sen ser man en del som flaskuppfötts av människor som inte riktigt klarat av att vara konsekventa nog som också är störda i språket.
 
Sv: Schizofren häst

Bra inlägg tuaphua!

Nu har jag lite att fundera på nästa gång jag slår mig ner med kaffekoppen!:D

Visst skulle det vara intressant med lite forskning inom området. Frågan är bara hur det skulle gå till! (och hur många hästägare som skulle skylla på autism när det inte fungerar....)
 
Sv: Schizofren häst

Man kan väl kalla en av mina vänner min mentor lite grann. Han var min tränare. Numer är det mer att vi gör saker ihop och jag frågar en del och vi diskuterar mycket.
Han är iaf problemlösare och rider in hästar mycket. Han har hållit på i över 30 år yrkesverksamt. Han är medieskygg. Men trots det ett rätt känt namn. Han är utan tvekan en av de bästa i Sverige på det han gör.
Många andra kända namn inom olika grenar anlitar honom frekvent eller bara kommer och kikar på träningar.

Han är ju ingen forskare. Men han stöter på de här hästarna och människorna. Och ibland flera generationer såna hästar. Där han träffat stoet först och sedan avkomma och dennes avkomma. Där de alla reagerat likadant på olika saker, trots olika människor.
Han tror ju stoet lär in det. Och jag tror mycket på det jag med.
Jag tror också att om de har en viss kroppskonstitution som gör att de tex är lätthoppade/lättgalopperade och är lätta i fronten, lätt att sätta sig och svårare att skjuta på tex. Gärna känsliga i truten och balans så tenderar de mer att resa sig om de stressar upp och lärt sig gå i försvar/kamp än om de är 176, framtunga och med mer påskjut.
Så stoet lär dem stressa och gå i kamp. Sen kan det fysiska göra att de väljer just det sättet att kampa/försvara sig.

Min andra häst är en sån som rest sig sedan inridning. Han reds in av proffs som inte fick bort det. Han stod sen hos annat proffs som inte heller fick bort det. Han stressade upp sig och det som låg honom närmst vid stress var att gå upp.
Hans mamma gjorde likadant. Lättstressad uppsuttet och sen enligt andra svåååår att coola ner. Het och känslig. Som min. Riden av andra tills min hästs fd ägare köpte henne. Då fanns redan stegringen. Precis som den fanns i min lillkille då hon började rida honom lite efter inridningen. Så hon startade det inte i honom. Eller mamman.
Mamman har en till avkomma som är likadan. Lättsressad uppsuttet och haft problem med att den reser sig.
Alla hästar genomkollade fysiskt ua och helt fantasiska då de jobbar med ryttaren och inte mot. De är också fantastiskt sociala och rara avsuttet. Men känsliga!

Min kille reser sig nu inte mer. Han är dock oerfaren och ovan vid mycket. Så han kan absolut reagera på saker. Då kan han inte bryta sin stress. Man måste göra det åt honom. Nu har jag ju lärt in en signal för det.
Men det torde ju klart falla inom kategorin "stödundervisning".
Och så ser jag vissa individer. De kan bli fantastiska bara de får lite extra hjälp.
De flesta kan man ju bara låta reagera och hoppa till, springa lite och sen coolar de ner om man sköter rastning/foder etc. Men en del måste man hjälpa.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 304
Senast: Habina
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 535
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 944
Senast: Grazing
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 939
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp