Bukefalos 28 år!

Schnauzertråden

Rouise

Trådstartare
Det verkar som att det finns ett flertal här som har schnauzer, så varför inte ha en schnauzertråd? För alla storlekar givetvis!

Jag har rätt nyligen tagit hem en mellan hane, en tvååring omplacering som är tagen från en mycket bra kennel. Otroligt trevlig hund och jag kunde inte vara mer nöjd!

Schnauzer var en ras jag öht inte hade funderat på innan och är en total novis vad gäller rasen. Men hittar man rätt hund så spelar rasen ingen roll! Har sökt lite i forumet och på andra ställen för att lära mig mer men kände att jag vill lära känna rasen ännu mer! Så fyll på tråden med presentationer av er och era hundar, uppdatera med vardagliga bestyr, tävlingar, träningar, roliga historier, funderingar, tankar, frågor och framförallt massor av bilder!
 
Sv: Schnauzertråden

Jag kan berätta om mig, Lego och hur vi fann varandra.

Jag heter Camilla och är uppvuxen med hund; amerikansk cocker spaniel. Har tränat och tävlat lite i lydnad och agility med tidigare hundar och varit instruktör i agility för nybörjare och vardagslydnad några år. För ungefär ett och ett halvt år sedan fick jag ta bort min amris och valde då att inte skaffa ny hund direkt.

Efter ungefär ett år började en vän till mig prata om att jag nog borde skaffa hund igen och att hon visste en kennel som hade trevliga hundar. Det var ett väldigt tjatande ( ;) ) och jag var rätt tveksam. Ringde kenneln efter mycket om och men iaf och var på det klara med att OM det skulle bli något skulle jag ha en vuxen tik, en dvärg. Pratade med kenneln som sagt och fick ett bra intryck men det hela rann ut i sanden. Sommaren gick utan att jag kunde ta ett beslut.

I slutet av sommaren ( efter mycket tjat från min kära vän ;) ) kom vi iväg till kenneln, jag skulle bara titta och känna mig för! Med nära noll erfarenhet av rasen och en del tvivel om vad jag ville så var jag skeptisk. Väl där presenteras det en stor mellanschnauzer hane, inte alls vad jag hade tänkt mig, men hjälp va fin han var! Efter en halvtimme var jag helt förundrad över denna otroligt trevliga hund! Kennelägaren hade utifrån min och min väns beskrivning utav mig och mina mål och ambitioner förstod mycket bättre än jag själv vad som skulle passa mig, och det var inte en dvärg!

Jag lovade att fundera över helgen och sen återkomma. två dagar senare ringde jag kenneln och vi kom överens om att jag skulle få ha mellan hanen på prov en månad. Efter två veckor hade jag bestämt mig för hur jag ville göra. Nu har han varit här i en och en halv månad, jag är störtförälskad och kunde inte ha hittat en bättre hund! Jag har honom fortfarande på foder men det är bara formaliteter som ska ordnas, inom en snar framtid är han köpt!

Här är han då, min fina fina Lego:




Han är en hund med väldigt fina kvalitéer, glad och trevlig, älskar folk, funkar med i princip alla hundar, mycket fin av och på knapp, förarvek, lättlärd, har en hel del will to please, mjuk och följsam, avreagerar otroligt fint, stabil mentalt, väldigt lite jakt, endel vakt, kontaksökande. :love:

Så TACK pulkaskurk för ditt tjatande för utan dig hade jag inte haft min underbara Lego nu!
 
Senast ändrad:
Sv: Schnauzertråden

Vilken härligt fin Schnauzer du har. Förstår att du är helt såld ;)

Här blev det en dvärg i våras och han är nu 9 mån. "Frasse" Laness Cocconut Cookie är vårat första skägg men inte sista. Efter att ha haft några stora, krävande blandisar av bruksraser kunde jag aldrig tro att det kunde vara så enkelt att vara hundägare. Ds är en ras som passar mig perfekt!! Frasse är i största laget. 37 cm hög och 9 kg tung....en robust hund i mindre förpackning. Helt ultimat. Lättlärd, cool, följsam, kontaktsökande. En grabb som mest bara glider med genom livet :)


Frasse älskar kylan. Att han har så fula ben är för att jag vinterklippt dom för att slippa "snöben"

1476494_704013549611081_1908905759_n+%25281%2529.jpg


Oskiljaktiga. Läser senaste numret av Starwars med lillhusse
1384257_691324340880002_724576717_n+%25281%2529.jpg


Frasse 4 månader
313.jpg


Man blir jättetrött av att flytta hemifrån när man bara är 8 veckor!
070.jpg


Premiär i motorbåt. Hela löjliga familjen.....utom storhusse.
321.jpg


En första pess från Frasse
 
Sv: Schnauzertråden

Jag har en vit dvärgschnauzer imp tyskland (av den som äger avelsrätten)
Han är mer ett älskat får än dvschanuzer då jag inte trimmar honom något:p

Han är familjehund och jag brukar säga att det är min tvååriga sons hund, det tycker iallafall sonen:p Han kan vakna på natten och bli helt förstörd om Zito är på fel våning (och är väldigt bra på kom och tyst:o)
Jag har nog aldrig träffat en snällare hund iallafall, hans temperament är gjort för småbarnsfamiljer med för lite tid.

Jag hade tävlings ambitioner men har fått lägga dem lite på hyllan då vi blev helt fel i träningen men nu tar vi bebissteg framåt igen.
Och Z ska nog bli pappa snart igen om någon vill ha en viting:angel:
 
Sv: Schnauzertråden

Jag hade utställningsplaner. Men de fick hamna på hyllan. Frasse har vit pappa och vid 4 mån så började det slå igenom kritvita hår i det svarta. Nu är ca 20 % av hans svarta päls vit :( Det gör att han ser ut som om han är uråldrig.....

Nästa snuzze ska vara "Riktig" svart/silver ;)

Håller med dig om att det finns inte en bättre barnhund. De är lagom lugna, lagom stora/små och lagom busiga. När Filip kommer hem efter att ha varit hos sin pappa håller Frasse på att slå knut på sig av lycka. Just nu ligger de och sover tillsammans :love:
 
Sv: Schnauzertråden

Jag har en import jag med, Tjeckien kommer Lego ifrån. Importerad som valp av en svensk kennel. Säljs till mig med bibehållen avelsrätt. Han är visserligen för stor, men om jag förstått det hela rätt så är avelsbasen för de svarta mellanschnauzrarna rätt liten jämfört med P/S. Så parad med rätt tikar ( dvs små) så kan han nog vara bra att ha aveln med sin mentalitet framförallt men också fina exteriör i övrigt.

Jag personligen kan väldigt lite om avelsarbetet för denna ras men det är vad kenneln har sagt, det låter ju rimligt.
 
Sv: Schnauzertråden

Ja det där är kärlek. Den värmer ett mammahjärta :love:

Blev lite avis på namnet på din vovve...Lego. Det borde ju Frasse ha hetat när man har en 8-åring som är besatt av lego!!!

Jag hade verkligen idétorka när vi skulle komma på namn. Filip tyckte hunden skulle heta Hans :crazy:
 
Sv: Schnauzertråden

Jag har tre dvärgar hemma:

Homer, född 2007. Vi tävlar rallylydnad (han har RLD N och ett godkänt resultat i Fortsättningsklass). Han har även tränat och tävlat agility lite (men sen tyckte han inte att det var kul längre ;) ).

homer6c3a5r.jpg


rally4.jpg


Smalis, född 2010. Han och min man tävlar agility, och vi tränar viltspår med sikte på SE VCH 2014 :). Smalis ska även bli pappa, beräknad födsel nästa vecka :love:

smalis3-c3a5r.jpg


smalhopp.jpg


En film från ett av deras tävlingslopp: http://www.youtube.com/watch?v=zvmn5tiU7Rk#t=60

Barney, född 2012. Tränar lite agility, lite rally, lite viltspår. Mest myser han, springer lite i utställningsringen och är lika nöjd med att träna som att bara vara med :).

barney1.jpg


barney2.jpg
 
Sv: Schnauzertråden

Jag tycker att Frasse är gulligt, och måste säga att Hans kanske inte var det vackraste jag hört ::rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Schnauzertråden

Exakt samma som med min kille då:D Han är 38 cm men en i hans kull blev 30 cm:eek:
Och en annan jag vet fick en mellan i sin kull med dvärgar där det bara var dvärgstorlek typ 10 led bakåt.

Hoppas lite lätt att kennelägaren kan fixa pälsen när han är där också:angel:
 
Sv: Schnauzertråden

Har inget emot det på en människa, en vän till mig heter Hans och det passar honom utmärkt, på en hund däremot...nja not my cup of tea! :)
 
Sv: Schnauzertråden

Finns ett typ osynligt : p :p
Har en bekant som döper sina barn som hundar och ger hundarna klassiska människonamn:
 
Sv: Schnauzertråden

Märkligt hur det kan bli, kan förstå att man som uppfödare ibland hade velat kunna regga en för stor dvärg till en mellan och en för stor mellan till en risen.


Nån som vet hur det är med färger, avlas det mest inom en färg eller är det vanligt att man parar en p/s och en s/s tex? Inom am cocker spaniel sker ju aveln "över" färgerna ,ex en svart med en buff är ju väldigt vanligt, men hur är det på schnauzer?
 
Sv: Schnauzertråden

Finns ett typ osynligt : p :p
Har en bekant som döper sina barn som hundar och ger hundarna klassiska människonamn:

Hahaha...precis så var det hos Frasses uppfödare. Så där fanns en hane som hette Patrik :D

Jag hade nog känt mig liiiite fånig om jag stod och ropade "Hans, inte kissa på grannens postlåda!" , "Hans, sluta tugga på skon"....
 
Sv: Schnauzertråden

Jag var med och hämtade hem Lego från Danmark...

Själv har jag 3 dvärg ps tikar boende hemma hos mig. Nikita snart 11 år som bara är sällskapsvovve och numera klipps eftersom hon har så dålig päls. Leia min stamtik som nu är 8 år, haft 3 valpkullar och har 18 avkommor, och i helgen gjorde comeback i ringen som veteran och var så jäkla glad att få följa med igen och blev Svensk veteran vinnare-13. Och så har jag min lilla stjärna Nova som fyller hela 5 år i februari, hon ställs ut med bra resultat, tävlar lydnad och Viltspår och är dessutom KORAD och i mina ögon är hon den perfekta hunden:love: hon ska ha minst en valpkull till med min importhane och då ska jag absolut ha en hemma.

Sen har jag ett gäng hundar boende hos fodervärdar.
Bilder kan de som är intresserade hitta på min hemsida :)
 
Sv: Schnauzertråden

Det där med att para mellan färgerna undrar jag med...eftersom det vita anlaget gick igenom så på Frasse. Det är ju något som jag kommer att ha i bakhuvudet till nästa skägg....eftersom jag vill ha samma färg, och från samma uppfödare. Men jag kommer nog att avvakta tills det iaf inte är en kull efter vit hane. Han var den enda i en kull på 5 valpar som blev såhär i pälsen. De andra har svarta pälsar. Dock är han extremt sträv så har han en kanonkvalité på pälsen :)
 
Sv: Schnauzertråden

Ser gärna bilder :)
Hur hittar jag din hemsida?
 
Sv: Schnauzertråden

Nämen där ser man, vilket roligt sammanträffande! Roligt att du kunde klura ut att det är samma hund, antar att det är delvis pga en av bilderna? :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 408
Senast: Milosari
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 598
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 854
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Upplevde en situation häromdagen som kunde blivit farlig, men som tur var löste sig utan att någon hund blev skadad. Har dock efteråt...
Svar
10
· Visningar
1 251
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp