Bukefalos 28 år!

SD nu 3:e störrsta parti. Del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du ens sett filmen? Det har jag. Jag vidhåller mitt statement ovan. Hot om våld, höjda järnrör, knuffar, rasistiska tillmälen ingick i filmen sist jag kollade.
Jag har nu sett hela filmen. deras beteende är rätt typiskt för personer straxt efter midnatt en sommarkväll på stan. Fulla och jiddriga.

bråket, om det nu var ett sådant var vid ett tillfälle, byggnadsrören var både fysiskt och tidsmässigt vid ett annat, dvs ngt senare då deras kontrahenter inte var närvarande. Så ngt hot med rören existerar så vitt jag kan se inte.

Att de blev stora i truten berodde nog på påssenten, som Hegge plägade säga...
 
Det med att jag föredrar att partiet beskrivs korrekt handlade om just partiet (så som den föregående diskussionerna om fascism t.ex). Inte om järnsrörsskandalen specifikt.

Det om järnrörsskandalen handlade om att jag var tveksam till om sjoberga verkligen kan ha uppfattat händelsen som ett politiskt motiverat våldsdåd - inte om det var en rasistisk och sexistisk skandal eller inte. Hot om våld är ju inte samma sak som ett politiskt motiverat våldsdåd men det är ju ändå något som kan uppfattas som en arbetsmetod bland våldsamma extremister som står nära till politiskt våld.
Men att påstå att "inget hot om våld förekom" i den videon är jävligt märkligt. Jag tror att de allra flesta uppfattar dem som klart hotfulla, inte minst när de beväpnar sig! Varför vill du förmildra några köttskallars puckoagerande på fyllan?
 
Men att påstå att "inget hot om våld förekom" i den videon är jävligt märkligt. Jag tror att de allra flesta uppfattar dem som klart hotfulla, inte minst när de beväpnar sig! Varför vill du förmildra några köttskallars puckoagerande på fyllan?

Om du anser att de hotade folk med våld så rekommenderar jag dig att polisanmäla saken.
 
Om du anser att de hotade folk med våld så rekommenderar jag dig att polisanmäla saken.

Den här debatten påminner mig om en tant på facebook.
"Det var inte järnrör, det var aluminiumrör" skrev hon.
Alltså - vi talar vuxna människor i ansvarsfull ställning. Som beter sig skamligt. Kan vi inte bara enas om det fullständigt olämpliga i det?
 
Om du anser att de hotade folk med våld så rekommenderar jag dig att polisanmäla saken.
Varför vill du förmildra? De uppträdde klart hotfullt och våldsamt, att utredningen släpptes betyder inte att det inte var hotfulla och våldsamma. Du hänger upp dig på en analretentiv petitess och då ser det onekligen ut som att du vill förmildra det som skedde.
 
Den här debatten påminner mig om en tant på facebook.
"Det var inte järnrör, det var aluminiumrör" skrev hon.
Alltså - vi talar vuxna människor i ansvarsfull ställning. Som beter sig skamligt. Kan vi inte bara enas om det fullständigt olämpliga i det?

Hälsa henne att det var galvaniserat stål. I övrigt så är det ingen som är oense om det var fullständigt olämpligt eller inte.
 
Varför vill du förmildra? De uppträdde klart hotfullt och våldsamt, att utredningen släpptes betyder inte att det inte var hotfulla och våldsamma. Du hänger upp dig på en analretentiv petitess och då ser det onekligen ut som att du vill förmildra det som skedde.
Det gjordes en polisanmälan och den lades ner.
Polisen drog väl den slutsatsen som de flesta gör när man ser filmen. Fyllegidder.!

Inga direkta hot uttalades, ingen hotades med tillhyggen alltså lades hela händelsen till handlingarna.

Och lagar o regler gäller lika oavsett om de är sverigedemokrater eller vänsterpartister ;)
 
Varför vill du förmildra? De uppträdde klart hotfullt och våldsamt, att utredningen släpptes betyder inte att det inte var hotfulla och våldsamma. Du hänger upp dig på en analretentiv petitess och då ser det onekligen ut som att du vill förmildra det som skedde.

Du har ett lustigt sätt att se på saker. Du fortsätter att tjata om vad du kallar en petitess och säger att det är jag som hänger upp mig. Ett "hot om våld" är någonting som givetvis är olagligt. Att uppträda på ett sätt som många skulle klassificera som hotfullt behöver inte vara det och om folk vill beskriva deras agerande som hotfullt så har jag ingenting emot det. Det är så jag ser på saken helt enkelt. Vad har det att göra med att vilja förmildra någonting, är det nivån på din egen objektivitet eller?
 
Om du anser att de hotade folk med våld så rekommenderar jag dig att polisanmäla saken.

Självklart föreligger det hot om våld i en sådan situation. Det fanns tillräckliga skäl efter att ha sett videon för åklagarmyndigheten att själva inleda en förundersökning för ditt favoritbrott hets mot folkgrupp, med tanke på de tillmälen som utstöttes och den situation som förelåg enligt bilderna. Personerna anmäldes också för försök och förberedelse till misshandel, men åklagarmyndigheten valde att inte inleda förundersökning gällande de anmälningarna. Ska förundersökning inledas vill åklagarna gärna att det finns goda möjligheter till fällande domar. Det betyder inte att saker inte inträffat, precis som man kan se på bilderna.

Och nej, landsbygdsbo, det är ingen ursäkt att de var på fyllan. Jag umgås inte med någon som skulle ens yttra eller bete sig 10% så vedervärdigt även om de tankat pilsner, whisky och Koskenkorva tre veckor i rad och drabbats av fullständig minnesförlust. Bara för att kompisarna i ditt jaktlag visar samma tendenser betyder det inte att det är ett normalt beteende. Nej, det finns ingen källa på det, utan är ett estimat.

Och nu pratar vi om partitoppen i ett riksdagsparti. Tjena mittbena.
 
Självklart föreligger det hot om våld i en sådan situation. Det fanns tillräckliga skäl efter att ha sett videon för åklagarmyndigheten att själva inleda en förundersökning för ditt favoritbrott hets mot folkgrupp, med tanke på de tillmälen som utstöttes och den situation som förelåg enligt bilderna. Personerna anmäldes också för försök och förberedelse till misshandel, men åklagarmyndigheten valde att inte inleda förundersökning gällande de anmälningarna. Ska förundersökning inledas vill åklagarna gärna att det finns goda möjligheter till fällande domar. Det betyder inte att saker inte inträffat, precis som man kan se på bilderna.

Och nej, landsbygdsbo, det är ingen ursäkt att de var på fyllan. Jag umgås inte med någon som skulle ens yttra eller bete sig 10% så vedervärdigt även om de tankat pilsner, whisky och Koskenkorva tre veckor i rad och drabbats av fullständig minnesförlust. Bara för att kompisarna i ditt jaktlag visar samma tendenser betyder det inte att det är ett normalt beteende. Nej, det finns ingen källa på det, utan är ett estimat.

Och nu pratar vi om partitoppen i ett riksdagsparti. Tjena mittbena.
För det första, var har jag sagt att fylla är en ursäkt till felaktigt beteende?
För det andra, anmäldes inte händelsen till åklagare som i sin visdom lade ner anmälan?
Då bedömde åklagaren att det inte förelåg anledning till åtal, mycket kanske för att filmen dokumenterade det hela så bra ;)

Betänk att kompisarna i mitt jaktlag hanterar både klass ett vapen, dvs vapen vars kulor slår igenom en husvägg än mer en jaktväst och hagelvapen samt grytpistoler.

Det konsumeras alltså mindre alkoholhaltiga drycker och visas mer hänsyn än när du är ute och luftar dina russ.

Och olycksstatistiken bevisar ju det.
Det är betydligt farliga att hålla på med hästar än jaga älg. Kan det bero på utövarna eller deras ledare ;)
 
@sjoberga

Förundersökningar inleds då det finns en misstanke om brott. Det behöver inte alls finnas goda möjligheter till fällande dom, eller ens en misstänkt.
 
Du med. Du skriver:

Om en film där folk knuffar, säger "håll käften din hora", använder rasistiska okvädesord och beväpnar sig.

Ett hot om våld är någonting väldigt konkret (och olagligt). En situation som är med rätta upplevs som hotfull, rasistisk o.s.v är inte samma sak.
 
@@sjoberga
Att under stol anklaga mig och mina jaktkamrater för att jaga på fyllan är lika lågt som om jag skulle anklaga er ute på sjöberga att pyssla med hästar bara för att locka dit småflickor. I ett mindre rumsrent syfte
Så åt oss lägga den smutskastningen åt sidan och diskutera istället.
 
@@sjoberga
Att under stol anklaga mig och mina jaktkamrater för att jaga på fyllan är lika lågt som om jag skulle anklaga er ute på sjöberga att pyssla med hästar bara för att locka dit småflickor. I ett mindre rumsrent syfte
Så åt oss lägga den smutskastningen åt sidan och diskutera istället.

Nej, jag anklagar er inte för någonting eftersom jag inte känner vare sig dig eller ditt jaktlag och jag menade inte att någon jagade på fyllan. Det var ett ironiserande kring ditt normaliserande av de händelser som utspelas i järnrörsfilmen och det umgänge du kanske har som gör att du normaliserar det. Om du på riktigt tog illa vid dig, ber jag om ursäkt.
 
Nej, jag anklagar er inte för någonting eftersom jag inte känner vare sig dig eller ditt jaktlag och jag menade inte att någon jagade på fyllan. Det var ett ironiserande kring ditt normaliserande av de händelser som utspelas i järnrörsfilmen och det umgänge du kanske har som gör att du normaliserar det. Om du på riktigt tog illa vid dig, ber jag om ursäkt.
Du anklagar inte, du gör din bedömning, och jag gjorde min så då lämnar vi ämnet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Relationer och är på väg att bli näst störrsta partiet i Sverige. I senaste Yougov tilldelas SD hela 19% och nu är det hausse på SD. Å det som är...
107 108 109
Svar
2 178
· Visningar
86 945
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp