Seg häst och trista kommentarer

En bra tränare kan hjälpa dig att få ordning på problemet.
Kan det vara så att du sitter och driver med skänkeln hela tiden och inte tar benen från hästen?
 
Ja, jag är väldigt glad att ponnyn är så trygg och stabil.En riktigt pålitlig kompis på den fronten.Men jag funderar hur jag ska hitta " vår" grej.Western kanske skulle vara något.Mera tips?
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Finns ju sådan här "Working Equation" kan det va nåt? Man rider över broar o presseningar o sånt. Går ju att tävla i oxå. Vet inte så mycket om det men kanske är roligt för en "seg" ponny. Googla!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Finns ju sådan här "Working Equation" kan det va nåt? Man rider över broar o presseningar o sånt. Går ju att tävla i oxå. Vet inte så mycket om det men kanske är roligt för en "seg" ponny. Googla!
Working Equitation kan absolut vara bra för en seg ponny! Det är "dressyr i praktiken" kan man säga, man rider dressyr genom olika typer av hinder. Det är mycket övergångar och fokus på att hästen har gas, broms och styrning på plats, vilket brukar ge bra energi. Dessutom är det roligt för både ryttare och häst. I speedmomentet får du dessutom gasa på lite (lagom så du ändå fixar hindren :-) )
 
Ja, jag är väldigt glad att ponnyn är så trygg och stabil.En riktigt pålitlig kompis på den fronten.Men jag funderar hur jag ska hitta " vår" grej.Western kanske skulle vara något.Mera tips?

Brukskörning - även bruksridning. Skogskörning med! Arbetskörning är rätt kul det med. Då kommer ett lite sävligare lynne till sin rätt på riktigt!
 
Gymkhana brukar få de flesta segproppar att bli som ystra unghästar. Det funkade super med min kompis mycket sega häst (dom vann alla grenar utom en). Även gå ut och galoppera och berömma massor när hästen går fram har fått mer bjudning i hästen, att liksom visa att den får gå framåt och att den får massor med beröm när den gör det. Och såklart släppa skänkeln när den lyssnar på skänkeln. Att inte fastna i att hästen ÄR en segpropp, utan rida den som om den var som vilken häst som helst. Variation i arbetet är också viktigt, men steg ett måste ändå vara att hitta det som triggar igång hästen och berömma, berömma, berömma när den går fram.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Totalt OT Grattis @ptr
ina_dance5.gif
 
Fungerar det bättre att rida dressyr ute? Man kan göra en massa ute på vägarna och i skogen, skänkelvikningar från sida till sida, slalom runt träd, korta och länga galoppen över ett fält. Annars kanske Working Equitation kan vara något att testa? Lite av en "hinderbana" som kan ha mer teknik än fart, alla hinder kan ridas i både skritt, trav och galopp. Mycket beröm så fort han visar lite gnista. Tänk på att inte ge hjälper hela tiden så han blir okänslig utan en stark hjälp han ska svara på direkt och sedan låta han vara direkt han svarar.
 
Jag tycker att du ska byta tränare. Vissa hästar blir sega av en viss typ av ridning och andra blir springiga. Vissa blir springiga med endel ryttare och sega med andra eller så kan det till och med variera under samma pass och med samma ryttare. Det är samma problem, hästen är inte framme och det ska en bra tränare kunna hjälpa dig med. En häst som är seg ska fram och få en ärlig bjudning precis som den springiga hästen . Inget bakåttänkande förren hästen är framme. Först då kan man börja arbeta hästen.

Jag skulle råda dig att enbart rida ut ett tag. Lång tygel, inget fixande och trixande med form i det läget utan det viktiga är att se till att få en bra skritt direkt och att hålla den. Det är så mycket enklare att hitta framåtbjudningen igen ute. Lägg in galopper på lämpliga sträckor, gärna uppför backar och låt hästen ösa på. Hitta det som gör hästen glad och ta med dig det i all övrig ridning. Tycker hästen att det är roligt så kommer hen också att göra så gott hen kan. Avsluta alltid innan hästen är trött. Det ska vara roligt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp